Co na pamięć? Zioła, tabletki, a może adaptogeny?

Na czym jak na czym, ale na sporcie to my się znamy! Wyniki meczów, najważniejsze fakty, godziny, terminy najbliższych spotkań — sypiemy z nimi jak z rękawa. Płeć piękna — jedynie ona potrafi nas zagiąć, postawić pod ścianą. Notorycznie zapominamy o urodzinach, imieninach, rocznicach! Nawet na zakupy chodzimy z kartką! Masło, mleko, jaja, ser — dla nich to żaden problem, dla nas prawdziwe wyzwanie. Kobiety wydają się mieć umysł doskonały — pamiętają dosłownie wszystko! Rozmowy, spojrzenia, emocje. Zdarzenia, które dla nas nie mają najmniejszego znaczenia. Amerykańscy psycholodzy wiedzą z czego to wynika!

Płeć mózgu

Azriel Grynsman i Judith Hudson — Ci dwaj panowie twierdzą, że w odmienny sposób kształtujemy wspomnienia.  Ba! Jesteśmy inaczej wychowywani! Co na to kobiety? Dla nich to żadne usprawiedliwienie. Uważają, że pamięć można trenować w taki sam sposób jak ciało. Podobno wystarczy miesiąc — tak twierdzi Paulina Mechło, autorka poradnika “SuperPamięć w 31 dni “. Pytanie: czy to wystarczająca ilość czasu, aby przejąć kontrolę nad swoją pacyną? Szczerze wątpię. Z własnego doświadczenia wiem, że na jej pracę wpływa wiele czynników.


Czytaj również: Tabletki Perceptin na stres i nerwy


Jak ćwiczyć pamięć? Co na pamięć?

Siła mózgu zależy w dużej mierze od stylu życia, do którego my faceci rzadko kiedy przywiązujemy wagę.

Rytm dnia — to właśnie on reguluje przebieg wszystkich procesów biologicznych zachodzących w naszym organizmie — ciśnienie krwi, temperaturę ciała, pracę hormonów i wielu innych organów — w tym również mózgu. Wystarczy kilka nieprzespanych nocy, by umysł odmówił posłuszeństwa! Pojawiają się problemy z pamięcią, koncentracją, chroniczne zmęczenie oraz rozdrażnienie. Dlatego tak ważna jest dbałość o dobowy rytm dnia! Należy kłaść się do łóżka i wstawać o mniej więcej tej samych porach, zrezygnować z pracy po nocach — o ile oczywiście to możliwe. Dorosły człowiek potrzebuje zwykle od 6 do 9 godzin snu na dobę.

Aktywność fizyczna — siedzący tryb życia odbija się nie tylko na naszej sylwetce, ale również na pracy mózgu. Sport motywuje szare komórki do działania, poprawia nastrój, chroni przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego.

Krótkie drzemki w ciągu dnia — jedni uważają je za zbędne, wręcz rozleniwiające! Drudzy twierdzą, że działają lepiej niż kawa. Wniosek nasuwa się sam: najlepiej przetestować ten patent na sobie. Ile powinna trwać drzemka i kiedy powinniśmy się na nią udać? Różne są teorie, jednak mnie przekonują wytyczne francuskiego lekarza Damiena Légera — sjesta nie powinna być dłuższa niż 20 minut. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że później zapadniemy w głęboki sen. Obudzimy się ospali i zmęczeni. Specjalista głęboko wierzy w to, że w przyszłości drzemki będą zastępowały poobiednią kawę — w jego opinii działają o wiele lepiej niż kofeina. Odświeżają umysł, dodają energii. Spełni swoją rolę, jeżeli będzie wiązała się z komfortem — nie chodzi o to, żeby przysypiać w fotelu a położyć się wygodnie na kanapie.

Media społecznościowe — fenomen Facebooka zaintrygował uczonych. Liczne badania wykazały, że zbyt częste scrollowanie portalu negatywnie wpływa na mózg!

  • Po pierwsze, rozprasza uwagę!
  • Po drugie, może uzależniać!
  • Po trzecie, przytłacza!

Dieta — jednym z zasadniczych elementów jest oczywiście dieta. Dlaczego zatem wspominam o niej dopiero teraz? Po prostu zamierzam jej poświęcić możliwe jak najwięcej treści.

Myślisz tak, jak jesz!

Już wieki temu udowodniono, że dieta ma zasadniczy wpływ nie tylko na zdrowie fizyczne, ale i psychiczne. W istotny sposób oddziałuje na pamięć i koncentrację: kształtuje nasze możliwości intelektualne, stymuluje produkcję hormonów, neuroprzekaźników, bez których przyswajanie wiedzy czy kojarzenie faktów byłoby po prostu niemożliwe! Podobno od śmieciowego jedzenia nasz mózg się kurczy — ile w tym prawdy, sam nie wiem. Jedno jest pewne, jeżeli trudno Ci się skoncentrować, koniecznie musisz przeanalizować swój jadłospis!

Piwo, czipsy, pizza, czekolada, frytki, margaryna — źródło nasyconych tłuszczów trans, cukru oraz soli. Te produkty zwiększa ryzyko zachorowania na Alzheimera!

Dieta dla mózgu 

Mózg jest jak samochód — potrzebuje dobrej jakości paliwa. W przeciwnym razie daleko nie zajedzie. Radzę nie sugerować się założeniami, w myśl których na rezerwie można przebyć ponad 100 kilometrów. Sugeruję zatankować do pełna, a mianowicie prawidłowo się odżywiać. Sprawdź, co powinno się znaleźć w Twoim jadłospisie!

Węglowodany — nie może ich zabraknąć w Twoim menu! Są podstawowym nośnikiem energii! Z zasady dzieli się je na proste oraz złożone. W diecie korzystniejsze są te drugie, mowa przede wszystkim o: pieczywie z pełnego przemiału, pełnoziarnistych makaronach, otrębach, dzikim ryżu, strączkach.

Kwasy Omega-3 i Omega-6 — są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu, zachowania bystrości intelektualnej! Pozytywnie wpływają na pamięć i koncentrację! Ich źródłem są tłuste ryby morskie, nasiona, orzechy, oliwa z oliwek, awokado.

Witaminy i minerały — a w szczególności witaminy z grupy B. To właśnie one spowalniają proces starzenia się mózgu, chronią przed demencją. Biorą udział w absorpcji glukozy — dostarczają energii do wszystkich tkanek oraz neuronów. Odgrywają zasadniczą rolę w utrzymaniu jasności umysłu. Dobrze też zadbać o prawidłową podaż magnezu, żelaza, potasu oraz fosforu. Wniosek nasuwa się sam: codzienna porcja warzyw i owoców to konieczność!

Białko — pełnowartościowe białko gwarantuje sprawność intelektualną. Jest podstawowym składnikiem budulcowym — kształtuje tkanki, kości, mięśnie, enzymy, hormony oraz organy. Dlatego ważne jest, aby codzienna dieta była bogata w proteiny. Znajdziesz je w mięsie, jajach, rybach, orzechach, nasionach, roślinach strączkowych, mleku i jego przetworach.

Co na pamięć? Pomoc z apteki

Tabletki na pamięć i koncentrację — takie rozwiązanie jest zalecane nie tylko osobom w podeszłym wieku, ale również nam — mężczyznom w sile wieku. Narażonym na stres, przytłoczonym nadmiarem obowiązków. Współczesny styl życia ma fatalny wpływ na naszą kondycję intelektualną. Z jednej strony mamy dostęp do nowoczesnych technologii, z drugiej nie potrafimy z nich umiejętnie korzystać. Spędzanie długich godzin przed komputerem skutkuje:

  • chronicznym zmęczeniem,
  • znużeniem,
  • problemami z pamięcią i koncentracją,
  • wahaniami nastrojów,

a w niektórych przypadkach nawet depresją! Apteki oferują nam gotowe preparaty w formie kapsułek do połykania, rozpuszczania lub saszetek do zaparzania. Ich formuła bazuje przede wszystkim na składnikach pochodzenia roślinnego wspomagających prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego — miłorząb japoński, żeń-szeń koreański, korzeń maca. Niektóre środki zawierają guaranę lub kofeinę — substancje o silnych właściwościach pobudzających, które niestety spotykają się z niezbyt przychylnymi opiniami. Zdaniem farmaceutów mogą uzależniać — wraz z upływem czasu, organizm będzie domagał się coraz większych dawek.

Adaptogeny — bezpieczna alternatywa tabletek

Odłóż promowany w telewizji Plusssz Active na półkę, zapomnij również o tabletkach musujących Sesja. Zaprzyjaźnij się z adaptogenami — to grupa roślin, które w skuteczny i co najważniejsze bezpieczny sposób wspierają prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz układu nerwowego! Oprócz tego wzmacniają odporność, pomagają w walce z przewlekłym stresem. Sprawdź, z kim warto wejść w komitywę!

Ashwagandha — nazywana również witanią ospałą to roślina z rodziny psiankowatych, naturalnie występująca w Afryce i Azji. Znajdziemy ją również w południowej części Europy. Doskonale sprawdzi się u osób zestresowanych, sportowców. Wykazuje wielokierunkowe działanie. Chroni organizm przed szkodliwym działaniem czynników środowiskowych, wspomaga pamięć i koncentrację, optymalizuje wydolność psychofizyczną, trzyma nerwy na wodzy.

Różeniec górski — to ratunek dla osób zestresowanych, zapracowanych, mających doprawdy napięty harmonogram. Przystosowuje organizm do naprawdę ciężkich warunków. Dzięki niemu łatwiej jest znieść humory szefa czy żony. 😉 Liczne badania naukowe potwierdziły jego właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne oraz kardioprotekcyjne — różeniec górski dobrze wpływa na libido. Znajduje zastosowanie w leczeniu zaburzeń erekcji.

Gotu kola — znana również pod nazwą wąkrotka azjatycka jest jedną z najbardziej cenionych roślin Dalekiego Wschodu. Skradła serca miłośników medycyny ajurwedyjskiej i chińskiej. Ze względu na szerokie zastosowanie podawano ją osobom zmagającym się z chorobami układu nerwowego, sercowego, moczowego oraz oddechowego. W opinii współczesnych specjalistów to źródło młodości i sprawności intelektualnej — stosuje się ją wspomagająco w leczeniu depresji, niepokoju oraz wyczerpania psychicznego. Zasadność jej właściwości potwierdzają liczne badania. Głównym składnikiem wąkrotki azjatyckiej są triterpenoidy — obszerna grupa związków chemicznych, podgrupa terpenów. Znajdziemy w niej również witaminy, minerały, flawonoidy, garbniki.


Czytaj również: Brain Actives tabletki z adaptogenami w składzie


Adaptogeny skąd ta skuteczność? 

Adaptogeny działają już na poziomie  molekularnym, są bardzo dobrze tolerowane przez ludzki organizm. Przywracają zaburzoną równowagę, nie powodują skutków ubocznych. Dedykowane są mężczyznom o osłabionej odporności, pozbawionym energii, narzekającym na problemy z pamięcią i koncentracją. Coraz więcej osób przekonuje się do ich działania — nawet lekarze. Adaptogeny to wyjątkowe rośliny, zapewniają specjaliści. Znajdują zastosowanie w leczeniu chorób cywilizacyjnych — depresja, niedoczynność tarczycy, Hashimoto. Zdecydowanie warto włączyć je do swojej diety.


Czytaj również: Ashwagandha opinie 2020


Podsumowanie 

Sprawny umysł — klucz do osiągnięcia sukcesu, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Warto zatem o niego zadbać. Dobrze zbilansowana dieta, regularny tryb życia, suplementacja — tak nie wiele potrzeba! Zatem, do dzieła!

Co na pamięć? Zioła, tabletki, a może adaptogeny?
Rate this post

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

3 Comments on “Co na pamięć? Zioła, tabletki, a może adaptogeny?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *