Słaba jakość nasienia a ciąża. Poznaj skuteczne metody na zdrowe plemniki!

Niemalże 90 proc. Polaków nie widzi powodów, dla których miałoby się poddać badaniu nasienia, a szkoda, bo coraz częściej za niepłodność pary odpowiada czynnik męski! Profilaktyka niemalże nie istnieje! Powód? Wstyd, obawa przed wynikiem! Dlaczego warto się przełamać? Jak poprawić jakość spermy i od czego tak właściwie zależy jej skład? I w końcu, czy słaba jakość nasienia może utrudniać zajście w ciąże? Rozwiewamy wątpliwości!


Poznaj: Najlepsze tabletki na płodność dla mężczyzn!


Badanie nasienia, dlaczego jest takie ważne?

Mężczyznom bardzo trudno jest pogodzić się z tym, że wina może leżeć po ich stronie. To z reguły, kobiety są wysyłane jako pierwsze na badania. Czy słusznie? Otóż niekoniecznie! Niepłodność żeńska jest nad wyraz skomplikowana! Badanie rezerwy jajnikowej, TSH, prolaktyna, przeciwciała anty-TPO, FSH, LH, estradiol, morfologia, badanie moczu, a w razie konieczności również:

  • monitoring cyklu
  • histeroskopia diagnostyczna
  • laparoskopia
  • biopsja endometrium
  • mutacja V Leiden
  •  przeciwciała przeciwplemnikowe ASA,

Tymczasem nasza sprowadza się do jednej, wizyty w laboratorium, która zdaniem specjalistów może naprawdę wiele wnieść! Ochronić naszą partnerkę przed trudną, kosztowną i nierzadko bardzo bolesną diagnostyką! Na czym dokładnie polega badanie nasienia, kiedy warto się na nie zdecydować, ile kosztuje i jak długo czeka się na wynik? Badanie nasienia jest wykonywane wówczas, gdy para, mimo dwunastomiesięcznego okresu współżycia bez zabezpieczenia ma problem z zajściem w ciąże. Oczywiście jest to okres umowny. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić je wcześniej. Pozwala ono ocenić jakość plemników — ilość, ruchliwość, budowę i wiele innych. Opcja podstawowa kosztuje ok. 70 zł, a rozszerzona nawet 240 złotych. Niemniej jednak daje zdecydowanie szerszy pogląd na sytuacje. Czas oczekiwania na wynik to maksymalnie 5 dni roboczych. Z reguły jednak jest on dostępny już po kilku godzinach od dostarczenia materiału. Aby był wiarygodny, należy zadbać o odpowiednie przygotowanie, m.in.: przez zachowanie abstynencji seksualnej. Wskazane jest również unikanie alkoholu, ograniczenie palenia papierosów, nadmiernego wysiłku fizycznego. Co w sytuacji, gdy parametry nasienia mocno odbiegają od normy? Mężczyzna, który chce zwiększyć swoje szanse na zostanie ojcem, powinien diametralnie zmienić styl życia! Dlaczego to takie ważne? Sperma marnej jakości może utrudniać zajście w ciąże, sprzyjać nawracającym poronieniom!

Słaba jakość nasienia a ciąża. Poznaj skuteczne metody na zdrowe plemniki!

Męskie nasienie odgrywa istotną rolę w procesie zapłodnienia, a w dalszej kolejności rozwoju płodu! Kiepskie jakościowo plemniki mogą utrudniać poczęcie, zwiększać ryzyko poronień nawet trzykrotnie — wynika z badań brytyjskich naukowców. Skąd się biorą te nieprawidłowości? Przyczyny mogą być doprawdy różne — styl życia, wiek, choroby przewlekłe, nawracające infekcje, otyłość! Dlatego chcąc odwrócić bieg wydarzeń, musimy działać kompleksowo! Porzucić złe nawyki, zadbać o odpowiednią dietę, regularną aktywność fizyczną i seksualną, profilaktykę! Ponadto rozważyć specjalistyczną suplementację!

1. Dieta

Jakość nasienia ulega pogorszeniu, jeżeli w diecie brakuje witamin, minerałów, antyoksydantów — tak przynajmniej sugerują najnowsze badania 1)Jeznach- Steinhagen A., Czerwonogrodzka-Senczyna A., Postępowanie dietetyczne jako element leczenia zanurzeń płodności u mężczyzn z obniżoną jakością nasienia, Endokrynologia. Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii, 2013.. Chcąc ją poprawić, musimy zacząć zwracać uwagę na to, co ląduje na naszych talerzach! Oto lista produktów, które bezapelacyjne należy włączyć do swojego jadłospisu!

  • Nasiona słonecznika, pestki dyni, orzechy brazylijskie — bogactwo cynku i selenu — mikroelementów wydłużających życie plemników 2)Zdrojewicz Z., Wiśniewska A. Rola cynku w seksualności mężczyzn. Adv. Clin. Exp. Med. 2005: 14, 1295-1300., poprawiających ich jakość!
  • Łosoś atlantycki, sardynki — są świetnym wsparciem męskiej płodności. Dostarczają cennych kwasów Omega 3 i Omega 3. Obfitują w witaminę D!
  • Sok pomidorowy — może zwiększyć ruchliwość plemników nawet o 40 proc. Wszystko za sprawą obecnego w nim likopenu!
  • Czarnuszka — roślina o ogromnym potencjale! Pozyskiwany z jej nasion olej wpływa pozytywnie na jakość spermy. Zwiększa objętość, liczbę plemników 3)Dorota Szostak-Węgierek, Sposób żywienia a płodność;  Medycyna Wieku Rozwojowego, 2011, 4..
  • Pomarańcze — potężna dawka witaminy C, czyli jednego z najsilniejszych, w pełni naturalnych antyoksydantów! Poprawia ruchliwość, morfologię i jakość plemników!
  • Zielone warzywa — brokuły, szpinak, jarmuż, awokado stanowią doskonałe źródło kwasu foliowego, którego odpowiednia ilość zapobiega ewentualnym nieprawidłowościom w obrębie materiału genetycznego!

2. Suplementacja

Dieta nie zawsze jest w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby męskiego organizmu. Z pomocą przychodzi nam suplementacja w postaci tabletek lub proszków do rozpuszczania w wodzie. Obecne w nich składniki aktywne — cynk, selen, l-arginina, n-acetylo-l-cysteina, buzdyganek naziemny, ashwagandha, żeń-szeń zadbają o potencję i poprawią jakość nasienia. Kluczowe, aby przyjmować je regularnie! Optymalny czas kuracji to trzy miesiące!

3. Sport

Badania wykazują jednoznaczny wpływ regularnej aktywności fizycznej na parametry nasienia, oczywiście pozytywny! Pobudza ona bowiem produkcję testosteronu, folitropiny i luteotropiny — kluczowych męskich hormonów! Nieprawidłowości występujące w ich obrębie mogą skutkować niepłodnością! Zdaniem ekspertów powinniśmy poświęcić jej ok. 150 minut w tygodniu. Jakie dyscypliny sportu są zalecane? Warto wybierać takie, które nie zwiększają ryzyka urazów i kontuzji! Intensywne spacery, pływanie, bieganie. A co z jazdą na rowerze? Intensywna nie jest wskazana, rekreacyjna już tak.

4. Regularny seks

Nieprawdą jest, że im rzadziej się kochamy, tym lepsze jest nasienie. Wręcz odwrotnie! Regularny seks to klucz! Po pierwsze, wpływa on pozytywnie na męskie funkcje rozrodcze. Po drugie, zwiększa szanse na poczęcie! Optymalnie, uprawiać go 3-4 razy w tygodniu! Z kolei najlepszy moment na zapłodnienie przypada na dzień lub dwa przed owulacją.

5. Styl życia

Zdrowy styl życia to nie tylko zbilansowana dieta i regularna aktywność fizyczna, ale również odpowiednia ilość snu! Nocny, 6-8godzinny odpoczynek sprzyja zdrowiu, a co za tym idzie płodności! Ponadto należy wystrzegać się stresu, wysokich temperatur, noszenia telefonu w spodniach, trzymania rozgrzanego laptopa w okolicach moszny, gdyż mogą one pogorszyć jakość nasienia!


Sprawdź: Naturalne składniki zwiększające płodność u mężczyzn!


Podsumowanie

Słaba jakość nasienia to nie wyrok! Wystarczy wprowadzić kilka drobnych zmian, aby poprawić parametry plemników! Dieta, regularna aktywność fizyczna, suplementacja, wyeliminowanie złych nawyków. Tylko tyle albo aż tyle wystarczy! Oczywiście, efekty nie pojawiają się od razu. Trzeb uzbroić się w cierpliwość! Powodzenia!

Słaba jakość nasienia a ciąża. Poznaj skuteczne metody na zdrowe plemniki!
Rate this post

Przypisy   [ + ]

1.Jeznach- Steinhagen A., Czerwonogrodzka-Senczyna A., Postępowanie dietetyczne jako element leczenia zanurzeń płodności u mężczyzn z obniżoną jakością nasienia, Endokrynologia. Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii, 2013.
2.Zdrojewicz Z., Wiśniewska A. Rola cynku w seksualności mężczyzn. Adv. Clin. Exp. Med. 2005: 14, 1295-1300.
3.Dorota Szostak-Węgierek, Sposób żywienia a płodność;  Medycyna Wieku Rozwojowego, 2011, 4.

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *