Skuteczne ćwiczenia na pozbycie się stresu!

Nasze życie coraz częściej przypomina rozpędzoną kolejkę górską! Zniecierpliwieni, zapracowani, rozgorączkowani! W drodze do celu niemal nie dostrzegamy tego, co tu i teraz! Mamy ściśnięte żołądki, obolałe plecy, spięte barki. Co zrobić? Jak zatrzymać się w tym całym pędzie i pozbyć się stresu? Czy ćwiczenia mogą pomóc?


Dowiedz się: Jak radzić sobie ze stresem w pracy lub w szkole!


Stres

W życiu codziennym mamy do czynienia z dwoma rodzajami stresu — krótkotrwałym i długotrwałym. Ten pierwszy charakteryzuje się wyrzutami niewielkich ilości kortyzolu i adrenaliny do krwi, co ważne może uratować nam życie! Drugi jest zdecydowanie bardziej niebezpieczny1)The effect of stress on the defense systems. Dragoş D, Tănăsescu MD.J Med Life. 2010 Jan-Mar;3(1):10-8.! Zwiększa podatność na infekcje, zaburza sen, koncentrację, apetyt. Sprzyja nadmiernemu wypadaniu włosów, powstawaniu problemów skórnych, wahaniom nastroju! Jak go okiełznać? Przede wszystkim należy zastanowić się nad tym, co nas rozstraja. Problem w tym, że przyczyn może być bardzo wiele — praca, szkoła, bezrobocie, choroba, ślub, rozwód, śmierć kogoś bliskiego, nieprzyjaźni ludzie, finanse, sytuacja gospodarcza i aktualnie — koronawirus. Najlepiej wypisać wszystko na kartce lub w notatniku! Pozbądźmy się tego co możliwe, a z resztą spróbujmy zawalczyć! Prezentujemy skuteczne ćwiczenia na pozycie się stresu!

Skuteczne ćwiczenia na pozbycie się stresu!

Aktywności fizycznej łaknie nie tylko nasze ciało, ale również mózg, bowiem pod wpływem długotrwałego stresu dochodzi do różnych przemian w jego obrębie, często tych niekorzystnych! Cierpi również układ sercowo-naczyniowy — chroniczne napięcie może doprowadzić do zawału! Na szczęście, zdaniem ekspertów istnieje co najmniej kilka skutecznych ćwiczeń na okiełznanie stresu! Znajdzie się coś zarówno dla duszy, jak i dla ciała!

1. Bieganie

Ćwiczenia kondycyjne są o wiele bardziej skuteczne, niż siłowe — przekonują specjaliści! Istotne, aby tętno było wyższe, niż normalnie. Jedną z najbardziej polecanych aktywności jest właśnie bieganie, zwłaszcza to na łonie natury — najlepiej wśród zieleni i drzew. Pomaga pozbyć się stresu, wycisza, relaksuje, ułatwia koncentrację, pozytywnie wpływa na nastrój! Najlepiej zacząć od krótkich, 20-minutowych treningów, systematycznie zwiększając ich czas oraz intensywność. Ważne, aby być w tym wszystkim regularnym! Optymalnie jest trenować 2-3 razy w tygodniu. Jeżeli mamy jakieś przeciwskazania do biegania, możemy je zastąpić intensywnym marszem. W Kraju Kwitnącej Wiśni aktywność ta doczekała się nawet swojej nazwy, która w tłumaczeniu na język polski oznacza leśne spacery.

2. Trening wdzięczności

Ćwiczenie wdzięczności jest nadzwyczaj proste! Najlepiej wykonywać je bezpośrednio przed snem lub w sytuacji stresowej — wówczas, gdy naszą głowę zaczynają wypełniać czarne scenariusze. Wystarczy pomyśleć o rzeczach, za które jesteśmy wdzięczni. Istotne, aby wymienić co najmniej dziesięć, nawet jeśli po kilku będziemy mieli już dość. Trening ten ma nam pomóc odnaleźć szczęście, skupić się na tym, co daje nam satysfakcje, a nie pogłębia działanie stresu! Dlaczego warto go robić? Liczne badania naukowe dowiodły, że obniża napięcie i poprawia jakość życia2)https://positivepsychology.com/gratitude-research (dostęp: 12.08.2021 r.)!

3. Praktyka uważności

Wszystkie ćwiczenia mają na celu sprowadzenie nas do teraźniejszości, gdyż jedynie z tej perspektywy jesteśmy w stanie właściwie ocenić sytuacje, w której się znajdujemy i wybrać odpowiedni sposób działania. Jeśli więc nie chcemy się stresować, powinniśmy żyć tu i teraz, a nie koncertować się na przyszłości lub przeszłości! Takie podejście sprawi, że zaczniemy patrzeć na siebie nieco bardziej przychylnym okiem — z przyjaźnią i dobrocią, a nie z pogardą! Czyli zupełnie inaczej, niż pod wpływem napięcia! W stawaniu się uważnym niezwykle pomocna może okazać się medytacja. Wiele badań naukowych wykazało, że osoby które uprawiają ją regularnie są szczęśliwsze, tworzą lepsze związki, mają bardziej satysfakcjonującą pracę, rzadziej chorują i zapadają na depresję. Wbrew temu co przyjęło się mówić, nie trzeba jej poświęcać wiele czasu. Wystarczy minuta dziennie!

  • Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy, a stopy ułóż płasko na podłodze. Zamknij oczy.
  • Skoncentruj się na oddechu! Na tym jak powietrze wypełnia twoje płuca, rozprzestrzenia się po twoim ciele, a następnie z niego wpływa.
  • Kiedy twoje myśli zaczną niebezpiecznie lawirować, ponownie skup się na oddechu. Nie karć się — to kluczowa zasada medytacji!

Oczywiście, trening uważności nie sprawi, że stres cudowne zniknie z naszego życia, ale za to pomoże nam pozbyć się negatywnych myśli, cieszyć się z nawet najprostszych rzeczy!

4. Semantyka — mów o sobie dobrze!

Co zrobić z nawykiem krytykowania, obwiniania siebie, który wpędza nas w kompleksy i rujnuje pewność siebie?! Wyzwala wewnętrzny stres?! Spróbować języka miłości! Słowa mają bowiem niesamowitą moc. Potrafią ranić lub wręcz przeciwnie podbudowywać na duchu! Dowiedz się, jak być dla siebie dobrym i pokazać życiu, że zasługujesz na wszystko, co najlepsze!

  • W ciągu nadchodzącego tygodnia, spróbuj skupić uwagę na swojej osobie. Staraj się zauważać swoje uczucia, nazywać je po imieniu. Dowiedz się, czego potrzebujesz i daj to sobie! Masaż, długa kąpiel, wieczór z książką? Zrób to z miłością i wdzięcznością!
  • Mów i myśl o sobie dobrze! Jeżeli w twojej głowie będzie dużo pozytywnych myśli, zaczniesz w nie wierzyć i przekładać je na czyny. Psycholog radzi: zamiast “jestem beznadziejny, nie dam rady” pomyśl “będę wytrwały i odniosę sukces”!
  • Kiedy przyjdziesz zmęczony z pracy i w twojej głowie będzie panował chaos, zastanów się, co byś doradził najlepszemu przyjacielowi. Może dzięki tej zmianie, będziesz dla siebie bardziej łaskawy.

5. Trening autogenny

Choć ma ponad 80 lat, wciąż cieszy się nieustanną popularnością! Jest szeroko stosowany, prosty i co najważniejsze skuteczny w walce ze stresem3)Paweł ZielińskiWielokulturowe źródła metod i technik relaksacyjnych stosowanych w edukacji, [w:] Kazimierz RędzińskiIwona Wagner (red.), Wielokulturowość w przestrzeni edukacyjnej, 2007.! Pomaga się odprężyć, zrelaksować, pozytywnie wpływa na jakość życia! Wzmacnia nie tylko zdrowie, ale i charakter! Pozwala wziąć odpowiedzialność za swoje słowa i czyny. Na czym dokładnie polega? W wielkim skrócie, na wywołaniu stanu porównywalnego do tego, który osiągamy w trakcie hipnozy lub medytacji. Składa się z sześciu etapów i obejmuje cztery pozycje. Najlepiej wykonywać go godzinę przed snem przez okres 3-4 miesięcy. Zakłada naukę prawidłowego oddychania oraz rozluźnienia mięśni. Na początku powinien trwać około jednego kwadransa, a z czasem wydłużyć się do 30 minut. Dodatkowo zalecane jest słuchanie spokojnej muzyki.


Dowiedz się: Czym jest stres oksydacyjny i jak sobie z nim radzić?


Skuteczne ćwiczenia na pozbycie się stresu! Podsumowanie!

Najlepszym sposobem na stres jest świadome, bardziej uważne życie! I o ile na początku może to wydawać się trudne, dzięki wyżej wymienionym ćwiczeniom łatwiej będzie nam osiągnąć ten cel! Należy nauczyć się pozytywnego myślenia, pracy z emocjami i oddechem. Dodatkowo warto zadbać o nawyki żywieniowe, bowiem te niezdrowe nasilają napięcie! Ciągną nas w dół, zamiast unosić ku górze!

Skuteczne ćwiczenia na pozbycie się stresu!
Rate this post

Przypisy   [ + ]

1.The effect of stress on the defense systems. Dragoş D, Tănăsescu MD.J Med Life. 2010 Jan-Mar;3(1):10-8.
2.https://positivepsychology.com/gratitude-research (dostęp: 12.08.2021 r.)
3.Paweł ZielińskiWielokulturowe źródła metod i technik relaksacyjnych stosowanych w edukacji, [w:] Kazimierz RędzińskiIwona Wagner (red.), Wielokulturowość w przestrzeni edukacyjnej, 2007.

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *