Korzyści picia soku z buraka przed treningiem!

Kiedyś do jego picia zachęcały nas mamy i babcie, tłumacząc, że jest dobry na krew. Dzisiaj sięgamy po niego z zupełnie innych powodów, co rusz odkrywając nowe właściwości! Sok z buraka, bo o nim mowa to prawdziwe bogactwo składników aktywnych 1)Melina, V., Craig, W., & Levin, S. (2016). Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(12), 1970–1980.! Badania z ostatnich lat pokazały, że działa lepiej niż niejedna przedtreningówka, a przy tym kosztuje grosze. Ba! Z łatwością przygotujemy go w domu!


Czytaj również: Batony proteinowe wady i zalety!


Dlaczego sok z buraka to najlepszy wybór?

Lekarze i dietetycy są zgodni, sok z buraka to najlepszy wybór! Dlaczego? Otóż, obróbka termiczna (gotowanie, duszenie, smażenie) negatywnie wpływa na skład! Ograbia z cennych witamin, minerałów, antyoksydantów!

Sok z buraka. Produkt doskonały?

Burak to warzywo niezwykle popularne i oczywiście nie ma się czemu dziwić, gdyż jest na maksa zdrowe, a jakby tego było mało, tanie i dostępne przez cały rok! Co zawiera w swoim składzie? Okazuje się, że same doborcie! Witaminy, minerały, antyoksydanty, błonnik i wiele innych. Szczegóły poniżej!

  • Magnez, potas, kwas foliowy, miedź, żelazo! Buraki to prawdziwe bogactwo minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a w szczególności układu krwionośnego! Wspierają serce, regulują ciśnienie i poziom cholesterolu!
  • Doskonałe źródło witamin! Sok z buraka obfituje w witaminy z grupy B oraz wiele innych! A, C, E, K! Bierze aktywny udział w procesach zachodzących w naszym ciele!
  • Buraki to porządna dawka betainy! Substancja ta obniża poziom homocysteiny — jej nadmiar sprzyja rozwojowi stanów zapalnych oraz miażdżycy!
  • Silne właściwości krwiotwórcze! Sok z buraka, a zwłaszcza kiszony jest polecany osobom zmagającym się z anemią, gdyż zawarte w nim minerały biorą aktywny udział w budowaniu czerwonych krwinek.
  • Sok z buraka obfituje w kobalt, pierwiastek który usprawnia pracę jelit, a także bierze aktywny udział w metabolizmie białek i kwasów nukleinowych!
  • Błonnik i spółka! Buraki są bogate w błonnik, substancję niezbędną do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego! Ponadto mogą pochwalić się wysoką zawartością pektyn!
  • Polifenole i betacyjaniny! To właśnie im buraki zawdzięczają intensywny czerwony kolor oraz silne działanie antyoksydacyjne!
  • Sposób na kaca! Sok z buraków, a zwłaszcza z kiszonych pomoże pozbyć się syndromu dnia wczorajszego! Złagodzi ból głowy, światłowstręt, problemy z pamięcią i koncentracją.

Korzyści picia soku z buraka przed treningiem! Badania!

Brytyjscy naukowcy przeprowadzili bardzo ciekawy eksperyment, którego celem było sprawdzenie tego, jak sok z buraka wpływa na możliwości treningowe. Zaprosili do niego mężczyzn w wieku od 19 do 39 lat, którzy przez bity tydzień pili go każdego dnia tuż przed sesją cardio sprowadzającą się do intensywnej jazdy na rowerze. Wyniki zaskoczyły wszystkich, jak się bowiem okazało, ochotnicy kręcili po nim o 92 sekundy dłużej, niż po placebo2)Effects of beetroot juice supplementation on intermittent high-intensity exercise efforts. Domínguez R, Maté-Muñoz JL, Cuenca E, García-Fernández P, Mata-Ordoñez F, Lozano-Estevan MC, Veiga-Herreros P, da Silva SF, Garnacho-Castaño MV! Sok z buraka podniósł ich wytrzymałość aż o 16%. Na tę chwilę świat medycyny nie jest w stanie wyjaśnić, w czym tkwi fenomen tego warzywa! Podejrzewa się, że odpowiedzialne za ten rezultat są obecne w nim azotany — organiczne związki chemiczne obniżające zużycie tlenu, a co za tym idzie zmęczenie! Jednak to nie koniec buraczanych czarów! Specjaliści zgodnie podkreślają, że sok może być przydatny nie tylko dla osób regularnie uprawiających sport, ale również aktywnych zawodowo, uczniów, studentów, seniorów, gdyż usprawnia on krążenie krwi nie tylko w mięśniach, ale również w mózgu! Wspomaga pamięć i koncentracje, hamuje rozwój demencji!

Przepis na sok z buraka krok po kroku

Dobrej jakości sok z buraka można kupić w sklepach ze zdrową żywnością — najlepszym wyborem będzie ten jednodniowy! Warto jednak poświęcić trochę czasu i przygotować go samodzielnie w domu, wzbogacić o dodatek innych owoców i warzyw, które pomogą zneutralizować jego charakterystyczny ziemisty smak, a oprócz tego spotęgują zawartość witamin i minerałów!

  • Średniej wielkości burak ćwikłowy
  • Marchew
  • Jedno jabłko
  • Odrobina soku z cytryny

Buraki i marchew dokładnie umyć, a następnie obrać. To samo zrobić z jabłkiem. Wszystkie składniki pokroić w ćwiartki i wrzucić do sokowirówki lub wyciskarki. Na koniec dodać sok z cytryny. Tak przygotowany sok należy przechowywać w lodówce. Spożyć w przeciągu 72 godzin.

Ile kalorii ma sok z buraka?

Sok z buraków można pić bez wyrzutów sumienia. Jedna szklanka to zaledwie 125 kcal. Mnóstwo witamin, minerałów i cennego dla naszych jelit błonnika!

Sok z buraka ile przed treningiem, żeby doświadczyć efektów?

Jeżeli zależy na zwiększeniu wytrzymałości organizmu, powinniśmy po niego sięgnąć na 2-3 godziny przed treningiem. Optymalna dawka to 500 ml, mniejsza nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Pierwsze efekty powinny pojawić się już po trzech dniach!


Sprawdź: Suplementy na mase! Tylko najlepsze produkty 2021!


Sok z buraka oto czego możemy się spodziewać!

Regularne spożywanie soku z buraka jest zbawienne dla naszego organizmu! To produkt polecany przy anemii, zmianach miażdżycowych, nadciśnieniu. Świetnie wzmacnia odporność, zwiększa wydolność organizmu. Dzięki wysokiej zawartości betaniny posiada silne właściwości antyoksydacyjne! Już po trzech dniach regularnej suplementacji zmniejszeniu ulegnie spoczynkowe ciśnienie krwi oraz całkowity koszt tlenowy ćwiczeń!

Sok z buraka środki ostrożności i przeciwskazania!

Sok z buraka, choć bardzo zdrowy, nie jest dla każdego! Zawiera bowiem szczawiany, związki które mogą sprzyjać powstawaniu kamieni nerkowych, dlatego osoby zmagające się z chorobami układu moczowego powinny zachować względem niego ostrożność 3)Functional properties of beetroot (Beta vulgaris) in management of cardio-metabolic diseases. Mirmiran P, Houshialsadat Z, Gaeini Z, Bahadoran Z, Azizi F.. To samo dotyczy cukrzyków!

Podsumowanie

Sok z buraka to produkt szczególnie cenny w diecie sportowca! Liczne badania naukowe potwierdziły, że korzystnie wpływa na wydolność organizmu, niweluje objawy zmęczenia, zmniejsza ryzyko wystąpienia zakwasów, dodaje energii, a przy tym posiada szereg prozdrowotnych właściwości! Jedyną wadą jaką posiada jest ziemisty smak. Na szczęście można go w prosty sposób urozmaicić.

Korzyści picia soku z buraka przed treningiem!
Rate this post

Przypisy   [ + ]

1.Melina, V., Craig, W., & Levin, S. (2016). Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(12), 1970–1980.
2.Effects of beetroot juice supplementation on intermittent high-intensity exercise efforts. Domínguez R, Maté-Muñoz JL, Cuenca E, García-Fernández P, Mata-Ordoñez F, Lozano-Estevan MC, Veiga-Herreros P, da Silva SF, Garnacho-Castaño MV
3.Functional properties of beetroot (Beta vulgaris) in management of cardio-metabolic diseases. Mirmiran P, Houshialsadat Z, Gaeini Z, Bahadoran Z, Azizi F.

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *