Jak rzucić palenie papierosów i nie zwariować?

Uzależnienie od papierosów to nałóg związany z nadużywaniem nikotyny i stanowi jedną z najbardziej dotkliwych toksykomani! O tym, kto jest najbardziej narażony, jakie są jej nieoczywiste konsekwencje i jak ją skutecznie wyleczyć  — zapytaliśmy specjalistów! Niniejszy wpis to prawdzie kompendium wiedzy! Przeczytaj i sprawdź, co może Ci pomóc!


Czytaj również: Spadek libido. Jak sobie pomóc?


Uzależnienie od papierosów. Skąd się bierze i jak powstaje? 

Granica między towarzyskim paleniem papierosów, a uzależnieniem jest naprawdę cienka! Na pierwszy rzut oka wydaje się ono bowiem całkiem bezpieczną, wręcz pożądaną praktyką! Przez pewien czas było synonimem luksusu i uchodziło za czynność, na którą mogły sobie pozwolić tylko wyższe sfery. Stąd w różnych źródłach wizerunek zaciągającego się dżentelmena. Jak jest dzisiaj? Cóż, w dalszym ciągu towarzyszy nam obraz seksownego Marlboro Mana — przystojnego młodzieńca z papierosem w ręku. A co z obrzydliwymi grafikami na opakowaniach?

Istnieją dowody na to, że tego typu ostrzeżenia bardziej przemawiają do niepalących i tzw. okazjonalnych palaczy niż uzależnionych. Idealnie pokazują to dane zgromadzone przez CBOS. Zdaniem autorów badania “Aktualne problemy i wydarzenia” 1)Aktualne problemy i wydarzenia, CBOS, 2019 listopad-grudzień. liczba palaczy w Polsce jest niezmienna od kilkunastu lat! Cały czas utrzymuje się na podobnym poziomie. Nowa szata graficzna to pomysł Komisji Europejskiej, który jak widać nie do końca do nas trafia. Takiego samego zdania są terapeuci! Slogan czy obrazek powinien zachęcać do rzucenia nałogu, a nie pokazywać mękę — przekonują. Ponadto zwracają uwagę na to, że o wiele lepsze rezultaty przynoszą komunikaty informujące o korzyściach wynikający z zrzucenia nałogu! Pozostając w temacie: w jaki sposób dochodzi do uzależnienia od papierosów? Mechanizm jest bardzo prosty. Zawarta w nich nikotyna zmienia działanie receptorów mózgowych, stymuluje ośrodkowy układ nerwowy, zwiększa produkcję endorfin — hormonów odpowiedzialnych za dobry nastrój. Gdy ich poziom spada, pojawia się ochota na papierosa. Jak rozwija się nałóg? W początkowej fazie, palenie papierosów przyjmuje często charakter towarzyski. Sprawia przyjemność, sprzyja spotkaniom ze znajomymi, luźnym pogawędkom. Z biegiem czasu, staje się sposobem na stres — bo żona nie rozumie, bo dzieci głośno wrzeszczą, bo szef dokłada obowiązków. Trzeci etap jest najgorszy — pojawia się przymus, duchowa pustka. Palacz zaczyna potrzebować coraz wyższych dawek, w przeciwnym razie trudno mu normalnie funkcjonować — zjawisko to przyjęło się nazywać głodem nikotynowym. Towarzyszące mu objawy to: rozdrażnienie, wahania nastroju, znużenie, problemy z pamięcią, lęk. Zdaniem specjalistów najgorsze są pierwsze dwa tygodnie — właśnie w tym okresie najwięcej osób próbujących zerwać z nałogiem sięga po papierosa. Jak uniknąć porażki?

Jak rzucić palenie? Wędrówka w głąb siebie!

Zanim zapoznasz się z listą gotowych technik, musisz zajrzeć w głąb siebie — bez tego ani rusz! Każdy nałóg, czy to od papierosów, piwa czy żelek, jest znieczuleniem! Chroni nas przed bólem, trudnymi emocjami. Odstawienie substancji uzależniającej wiąże się z ich doświadczaniem. Jak sobie pomóc? Należy zlokalizować wyzwalacze, czyli sytuację, w których mamy ochotę na dymka. Następnie znaleźć zamiennik! Istotne, aby nie było nim jedzenie! W przeciwnym razie próba rzucenia fajek może skończyć się nadwagą! Na początku może być naprawdę trudno, przyda się porządna dawka motywacji. Dlaczego warto odstawić nikotynę? Przed Tobą lista niezaprzeczalnych argumentów i korzyści! 

  • Palenie zwiększa ryzyko występowania wielu chorób! Palenie zwiększa ryzyko rozwoju raka płuc, oskrzeli, gardła, żołądka i prostaty! Szacuje się, że nikotynizm odpowiada za ponad 30 proc. wszystkich zgonów spowodowanych nowotworami! 2) Cancer statistics,Jemal A., Siegel R., Ward E. i wsp. , 2007. CA. Mało?! Na czarnej liście znalazł się również COVID-19. Eksperci proszą, aby szczególnie na czas pandemii ograniczyć ilość wypalanych papierosów. Nie sposób nie wspomnieć o chorobach sercowo-naczyniowych i ich konsekwencjach — zawał serca, nagły śmierć. Tracą także oczy — niebezpieczeństwo jaskry czy też zaćmy jest naprawdę wysokie! 
  • Papierosy niszczą zęby! Palenie papierosów fatalnie wpływa na kondycję jamy ustnej! Pierwszą konsekwencją, która rzuca się w oczy to zmiana barwy i nasycenia koloru zębów, druga to nieświeży oddech, trzecia kamień, a czwarta próchnica! Palacze są o wiele bardziej narażeni na utratę uśmiechu, niż nikotynowi abstynenci! To nie koniec złych wiadomości! Dym papierosowy zaburza smak!
  • Papierosy zmniejszą szanse na miłość! Okazuje się, że palenie ma destrukcyjny wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale i na związki! 3)What’s love got to do with it? Homogamy and dyadic approaches to understanding marital instability, Rebecca Kippen, Bruce Chapman, Peng Yu. 2010 Jan.  Jak pokazują badania, nie chcemy randkować z palaczami! 
  • Palenie jest drogie! 14,27 złotych — cena paczki papierosów. Załóżmy, że wypalasz jedną dziennie. Rachunek jest prosty — puszczasz z dymem prawie pięć stów! To jednak, dopiero początek wydatków jakie ponosisz — tracisz życie! Nikotyna ograbia z życia! 
  • Papierosy postarzają skórę! Specjaliści są zgodni, papierosy szkodzą naszej skórze bardziej niż solarium! Ograbiają ją z elastyny i kolagenu. Cera staje się sucha, matowa, traci wodę. Palacze wyglądają średnio o 6 lat starzej, niż ich niepalący znajomi!
  • Palenie zabija Ciebie i Twoje otoczenie! Na skutek palenia co roku umiera ok. 7 mln. osób, z czego spora część to bierni palacze!
  • Papierosy zaburzają płodność i erekcję — uzależnienie od nikotyny daje się we znaki na wielu płaszczyznach, również w łóżku! Jest jednym z największych zagrożeń kondycji seksualnej! Zwiększa ryzyko impotencji o niespełna 50 proc. Dodatkowo może utrudniać poczęcie! 

Kolejnym krokiem jest realizacja jak rzucić palenie i nie zwariować?

Jak rzucić palenie i nie zwariować? Plan działania!

Bez względu na motywację, każdy powód porzucenia nałogu jest dobry. Począwszy od troski o własne zdrowie, wzgląd na finanse, czy bliskich. Zanim zaczniesz, przygotuj grunt!

  1. Wypunktuj na kartce powody, dla których chcesz rzucić palenie. Dopóki nie nabierzesz przekonania, że naprawdę chcesz to zrobić — polegniesz!
  2. Wybierz dogodny termin. Pewnie niejednokrotnie słyszałeś o palaczach, którzy zerwali z nałogiem z dnia na dzień. W poniedziałek powiedzieli “dosyć tego”, a we wtorek już nie palili. To możliwe, warto jednak mieć świadomość tego, że musieli być naprawdę zmotywowani — świadomi swojej decyzji. Niestety, takich osób jest garstka. Na ogół jest to czasochłonny proces, potrafi trwać latami! Zanim wyznaczysz konkretną datą, zastanów się, w jakich sytuacjach najczęściej sięgasz po papierosy. Gdy towarzyszy Ci nadmiar pracy? Weź krótki urlop!
  3. Przebywaj w towarzystwie abstynentów — pokusa będzie mniejsza! Powiedz o swojej decyzji najbliższym!

Pierwsze dwa tygodnie są przełomowe! Jeżeli uda Ci się wytrwać, szansa na wygraną jest ogromna! Co, jeśli nie podołasz? Skorzystaj z profesjonalnych metod oraz technik. Naprawdę jest w czym wybierać! Farmaceutyki, specjalistyczne terapie. Sprawdź, które z nich cieszą się największą popularnością!


Czytaj również: Problemy z erekcją


Jak rzucić palenie i nie zwariować? Najpopularniejsze metody!

Tak naprawdę jest wiele metod, jednak my zaprezentujemy tylko te najpopularniejsze. Która z nich będzie dla Ciebie odpowiednia? Terapia, akupunktura, hipnoza, a może olejek CBD ? Poznaj ich wady i zalety, aby mądrze podjąć decyzję!

Metoda Carra

Jej twórcą jest Allen Carr, człowiek który przez ponad 30 lat zmagał się z nałogiem nikotynowym. Wydana przez niego książka “The Easy Way to Stop Smoking” stała się światowym bestsellerem, pomogła milionom osób! Została uznana za najlepszą pozycję nie-beletrystyczną! Jej sukces zmotywował Allena do podjęcia kolejnych kroków. Carr utworzył sieć ponad 70 klinik w 30 krajach, w tym również w Polsce. Koszt jednej sesji terapeutycznej to 1000 złotych. Ma ona formę seminarium i twa sześć godzin — podobno tyle wystarczy, aby pozbyć się uzależnienia. Jest prowadzona przez wykwalifikowanego specjalistę, który krok po kroku tłumaczy jak rzucić palenie. 

Hipnoza

Hipnoza wzbudza coraz większe zainteresowanie nałogowych palaczy. Jest jeden haczyk: działa tylko u zdecydowanych. Jeżeli ktoś nie jest przekonany, osiągnie efekt odwrotny od zamierzanego — pogłębi nałóg. Polega ona na wprowadzeniu umysłu w stan chłonny na sugestie i afirmacje. Cena jednej sesji to 150 złotych.

Biorezonans

To alternatywna metoda leczenia, której początki sięgają XX wieku. W swoim działaniu wykorzystuje drgania elektromagnetyczne występujące w organizmie człowieka, jak i wokół niego. Choć żadne badania nie potwierdzają jej skuteczności, nie może narzekać na brak zainteresowania. Wszystko za sprawą zapewnień specjalistów: szybkie działanie, 90 proc. skuteczność! Zabieg jest bezbolesny, trwa max. 2 godziny i kosztuje 60 złotych.

Akupunktura 

Polega na nakłuwaniu igłami wybranych punktów ciała. W przypadku uzależnienia od papierosów umieszcza się je w obszarach odpowiedzialnych za przepływ energii do jamy ustnej oraz układu oddechowego. Mowa o okolicach szyi oraz uszów. By ta metoda zadziałała, niezbędna jest całkowita abstynencja nikotynowa. Skuteczność akupunktury szacuje się na 60 proc. Koszt jednego zabiegu to 30-220 złotych! 

Farmakologia 

Desmoxan, Tabex, Recigar — to trzy najczęściej wybierane środki. Są sprzedawane pod postacią wygodnych w użyciu tabletek. Ich działanie jest niemalże identyczne. Wszystkie zawierają tę samą substancję czynną – cytyzynę. Niuanse zaczynają się dopiero na etapie składników uzupełniających. W jaki sposób działają? Oszukują organizm, wcielając się w rolę papierosów. Alternatywnym rozwiązaniem są preparaty z nikotyną w składzie dostępne w formie gum, pastylek lub plastrów.

Nazwa produktuCena
Niquitin pastylki do ssania20,63 zł
Niquitin plastryod 68,86 do 76,69 zł
Nicorette gumy do żucia59,99 zł
Nicorette plastry69,15 zł
Recigar tabletki71,12 zł
Desmoxan tabletkiod 55,99 zł do 101,99 zł
Tabex tabletkiod 46,99 zł do 100,99 zł

Domowe sposoby

W domowych sposobach tkwi niesamowita moc. Potrafią być tak samo skuteczne, jak środki z apteki! Sprawdź, które z nich są warte uwagi!

Proszek do pieczenia na rzucenie palenia — zwolennicy tej metody twierdzą, że proszek do pieczenia dosłownie wysysa nikotynę z ciała! Zmniejsza ochotę na papierosy! Jeżeli z jakiegoś powodu nie możemy lub nie chcemy go stosować, użyjmy sody oczyszczonej. Poniżej znajdziesz przepis na napój antynikotynowy z jej wykorzystaniem. 

  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia / sody oczyszczonej
  • Szklanka wody / soku pomarańczowego

Wystarczy dodać proszek do wody lub soku, dokładnie wymieszać i wypić. Czynność tę należy powtarzać dwa razy dziennie przez max. 14 dni.

Nowe hobby dlaczego sięgamy po papierosy? Ile ludzi, tyle motywów. Sztandarową przyczyną jest stres, który chcemy zredukować puszczając dymka. Przewlekłe napięcie emocjonalne nie jest jednak jedyną pobudką. Palenie wypełnia czas, poczucie pustki, nudę! Sęk w tym, że mamy wiele zdrowszych zamienników! Bieganie, pływanie, jazda na rowerze, czytanie książek, nauka języków obcych czy fotografii — znalezienie wciągającego zajęcia może okazać się kluczem do osiągnięcia sukcesu, czytaj: zerwania z nałogiem.

Świnka skarbonka domowe sposoby bazują na prostych mechanizmach — zamiast wydawać, oszczędzaj! Sam proces ma uświadomić Ci, jaką sumę pieniędzy puszczasz z dymem i uzmysłowić, że możesz podnieść swój status społeczny rozstając się z paleniem. Niestety, metoda ta nie sprawdzi się u osób zamożnych. 

Zdrowe przekąski mogą pomóc zniwelować głód nikotynowy i potrzebę “trzymania czegoś” w ustach czy też dłoniach. Marchew, seler naciowy, rzodkiewka, papryka, ogórek sprawdzą się tutaj doskonale.

Gumka recepturka — załóż ją na nadgarstek i strzelaj, kiedy poczujesz ochotę na dymka. Lekkie pieczenie skóry odciągnie Twoją uwagę od papierosów.

Telefon do bliskiej osoby — na pewno masz w gronie znajomych osobę, której udało się rzucić palenie. Zadzwoń do niej, kiedy dopadnie Cię zwątpienie. 

Zioła w walce z nałogiem pomocne są również zioła. Prezentujemy kilka naturalnych środków, dzięki którym łatwiej będzie Ci porzucić nikotynę!

  • Pieprz kajeński podnosi ciśnienie krwi i poprawia nastrój. Chroni przed nagłym spadkiem nastroju, typowym dla osób zmagających się z nałogiem. Ważne! Dowiedziono, że zawarta w nim kapsaicyna
    neutralizuje działanie związków odpowiedzialnych za rozwój chorób nowotworowych, w tym raka płuc. 4)The elements of materia medica and therapeutics, Carson JPereira J. Capsicum. 2010.
  • Imbir — to doskonały sposób na mdłości, będące jednym z najbardziej nieprzyjemnych symptomów odstawienia. Działa przeciwwymiotnie, reguluje pracę układu pokarmowego, usuwa śluz zalegający w płucach.
  • Dziurawiec — obecne w składzie rośliny substancje redukują napięcie nerwowe towarzyszące walce z nałogiem. Dodatkowo stymulują produkcję dopaminy.
  • Mięta — usprawnia przepływ krwi, reguluje ciśnienie, odświeża oddech. Zdaniem niektórych skutecznie zmniejsza głód nikotynowy. 

CBD

Istnieje cały szereg badań wskazujących na to, że zawarty w konopiach kannabidiol jest niezwykle pomocny w terapii uzależnień. Po pierwsze, niweluje objawy związane z odstawieniem. Po drugie, usprawnia pracę neuroprzekaźników odpowiedzialnych za rozwój nałogów. Uczeni z University College London przeprowadzili bardzo ciekawy eksperyment. Polegał on na podaniu uzależnionym inhalatora z suszem CBD podczas gdy inny otrzymali placebo. Pierwsza grupa ograniczyła konsumpcję papierosów aż o 40 proc. 5)Cannabidiol: A novel treatment for cannabis dependence?,University College London, 2013. 


Czytaj również: Przedwczesny wytrysk. Jak wyeliminować?


Jak rzucić palenie papierosów i nie zwariować? Podsumowanie

Tabletki, akupunktura, hipnoza, biorezonans i wreszcie domowe sposoby — tak naprawdę każda z metod może okazać się pomocna, pod warunkiem, że będzie poparta motywacją! 

Jak rzucić palenie papierosów i nie zwariować?
Rate this post

Przypisy   [ + ]

1.Aktualne problemy i wydarzenia, CBOS, 2019 listopad-grudzień.
2. Cancer statistics,Jemal A., Siegel R., Ward E. i wsp. , 2007. CA.
3.What’s love got to do with it? Homogamy and dyadic approaches to understanding marital instability, Rebecca Kippen, Bruce Chapman, Peng Yu. 2010 Jan.
4.The elements of materia medica and therapeutics, Carson JPereira J. Capsicum. 2010.
5.Cannabidiol: A novel treatment for cannabis dependence?,University College London, 2013.

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

2 Comments on “Jak rzucić palenie papierosów i nie zwariować?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *