Jak radzić sobie ze stresem w pracy bądź szkole?

Coraz częściej i coraz odważniej zwierzamy się z tego, co nas spotyka w pracy i w szkole. Liczba obowiązków niepokojąco rośnie, a energii nie przybywa. Wręcz przeciwnie — ubywa z każdym dniem! Winny jest stres, o którym już dawno temu przestano mówić tylko i wyłącznie w kontekście osób dorosłych! Można pokusić się o stwierdzenie, że jest to problem cywilizacyjny, wręcz globalny! Wiek nie ma tu żadnego znaczenia! Wypalenie uczniowskie jest równie częstym spotykanym zjawiskiem, co zawodowe! Jak sobie pomóc? Czy istnieją jakieś uniwersalne metody, które sprawdza się zarówno u młodszych, jak i u starszych? Odpowiadamy!


Dowiedz się: Czym jest stres oksydacyjny i jak sobie z nim radzić?


Emocje i stres w życiu dziecka i dorosłego

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, stres nie dotyczy tylko osób dorosłych. Towarzyszy nam już od wczesnych lat dzieciństwa1)Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L., Kluczyńska, S., Wojda-Kornacka, J. (2015). Zdrowie
psychiczne młodych dorosłych. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.
, a umiejętność radzenia sobie z nim jest niezwykle pożądana w późniejszych latach. Należy zacząć od tego, co się na niego nakłada. Jakie są główne źródła stresu w szkole? Nie chodzi jedynie o kwestie związane z ocenami czy wywoływaniem do tablicy, a również o emocjonalne dramaty, których rodzice często nie dostrzegają. Wypowiedziana mimochodem aluzja dotycząca wyglądu, ubioru. Błahe, a dla dziecka niezwykle ważne! Zbudowanie pozycji w grupie jest niezwykle trudne! Problem w tym, że w życiu dorosłym wcale nie jest lepiej! Można tylko mnożyć kolejne czynniki stresogenne — zdrowie, finanse, praca, związki, rozwód, separacja, śmierć bliskiej osoby, problemy seksualne, ciąża, nowy członek rodziny, pandemia koronawirusa, gospodarka.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy bądź szkole?

Stres jest naturalną reakcją fizjologiczną, wynikającą z mechanizmów ewolucji! Ryzyka, jakie człowiek napotykał od powstania świata! W sytuacji realnych niebezpieczeństw, takich jak zderzenie z groźnym zwierzęceniem czy też obcym plemieniem mobilizował organizm do ucieczki i umożliwiał przeżycie! Wiązało się to z intensywną aktywnością fizyczną, która pozwalała rozładować emocjonalne napięcie. Dzisiaj korzystamy z innych metod, niestety często destrukcyjnych — papierosy, alkohol, zajadanie się słodyczami i fast-foodami. Zdaniem psychologów warto spojrzeć wstecz i wziąć przykład z naszych przodków, bowiem sport jest jednym z najzdrowszych i najlepszych sposobów na okiełznanie stresu, ale oczywiście nie jedynym! Prezentujemy listę sprawdzonych metod!

1. Sport!

Sport to zdrowie! Uprawiając go regularnie, pozbędziemy się negatywnych emocji, a ponadto poczujemy wolność i siłę! Zmienimy perspektywę i spojrzymy na trapiące nas problemy z dystansem! Elitarna czy ekstremalna? Jaką dyscyplinę wybrać? Tak naprawdę, to bez znaczenia. Istotne, aby ćwiczenia sprawiały nam przyjemność! Pływanie, bieganie, jazda na rowerze, joga. Wystarczy kilkanaście minut intensywnej aktywności, aby poczuć różnicę, a tak właściwe działanie endorfin — hormonów szczęścia. Efektem jest dobry nastrój, redukcja stresu, uczucie szczęścia.

2. Praca z oddechem 

Skuteczny sposób na stres? Może okazać się doprawdy prosty! Świadomy oddech2)Cungi, Ch., Limousin, S. (2010). Jak się relaksować stosując odpowiednią metodę. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, bo o nim mowa potrafi zdziałać cuda! Większość z nas zatraca tę umiejętność już w okresie wczesnego dzieciństwa, kiedy przestajemy używać do tego celu przepony. Przez co cierpi cały organizm i rzecz jasna, my sami. Stajemy się bardziej ospali, trudniej nam się skupić na codziennych czynnościach, szybciej się denerwujemy, gorzej radzimy sobie z napięciem. Jak to zmienić? Prostym i skutecznym sposobem jest medytacja, wykorzystuje ona bowiem oddech brzuszny, porównywalny do tego, który możemy zaobserwować u małych dzieci czy też noworodków. Wystarczy poświęcić jej dosłownie minutę dziennie, aby doświadczyć pozytywnych efektów!

  • Usiądź wygodnie, zamknij oczy.
  • Weź głęboki oddech przez nos, następnie powoli wypuszczaj powietrze przez usta.
  • Zwróć uwagę na to, jak porusza się twój brzuch i klatka piersiowa.
  • Pozwól się rozluźnić ciału podczas wydechu.
  • Uwolnij umysł od napięcia.
  • Kiedy poczujesz się rozluźniony/rozluźniona, otwórz oczy.

3. Rozmowa z kimś bliskim

W sytuacjach stresowych często stronimy od ludzi, zupełnie niepotrzebnie. Szczera rozmowa potrafi zdziałać cuda! Jak ją przeprowadzić, aby poczuć się lepiej? Czasami wystarczy tylko parę słów, by poczuć się zrozumianym! Nie chodzi tu o przerzucanie swoich problemów na bliską osobę, a o redukcję związanymi z nimi napięcia! W końcu jak mawia wysokiej klasy psycholog i terapeuta Wojciech Eichelberger, przyjaciel nie jest od tego, by opatrywać rany, a od tego, by wspólnie z nami szukać rozwiązań.

4. Lepsza organizacja dnia

Nawracające bóle głowy, problemy z pamięcią i koncentracją, mgła mózgowa, chroniczne zmęczenie — czyli negatywne skutki stresu będące konsekwencją złej organizacji, przekonują psychoterapeuci! Jak przechwycić, wydłużyć i obłaskawić czas, a jednocześnie zmniejszyć napięcie? Jaką przyjąć strategię? Zacznijmy od najtrudniejszego, czyli od usunięcia rozpraszaczy, które zaburzają naszą produktywność — media społecznościowe, telefon, telewizor, bałagan w miejscu nauki lub pracy. Wówczas łatwiej nam będzie skupić się na wykonywanych czynnościach! Następnie, sięgnijmy po kalendarz — to jedno z magicznych narzędzi zarządzania czasem, kolejnym jest lista zadań. Skupmy się na tym, co ważne, natomiast sprawy mniej pilne zostawmy na później. Postępując w ten sposób, zyskamy wolną głowę, przejmiemy kontrolę nad rzeczywistością, a co za tym idzie, zmniejszymy poziom stresu. Przestaniemy być ofiarą, a staniemy się bohaterem codzienności!

5. Wizualizacja

Gdy NASA pracowała nad wysłaniem człowieka w kosmos, w jednym z pomieszczeń badawczych powiesili zdjęcie księżyca. Każdego dnia uświadamiali sobie, co jest ich celem i co najważniejsze, dopięli swego. My możemy postąpić tak samo. Wizualizacja 3)Ballard, R. (1988). Jak żyć z ludźmi. Umiejętności interpersonalne. Warszawa: MEN.
Cavallier P. F. 2009. Wizualizacja. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań
to technika rozwoju polegająca na tworzeniu w umyśle żywej wizji obranego przez nas celu, w naszym przypadku redukcji stresu. Aktywuje siły twórcze, rozjaśnia umysł, pozytywnie wpływa na pamięć i koncentrację, magnetyzuje i przyciąga dobrych ludzi! Wystarczy poświęcić na nią kilka minut dziennie! Przykład: jeżeli obawiasz się, że ważny projekt w pracy czy też w szkole cię przerośnie, wyobraź sobie znak “STOP” lub uderz pięścią w stół. Jest to jedna z najprostszych, a zarazem bardzo skutecznych technik na przerwanie negatywnych myśli.


Dowiedz się: Jaka herbata pomaga zmniejszyć poziom stresu!


Jak radzić sobie ze stresem w pracy bądź szkole? Podsumowanie

Stres jest z nami od wczesnych lat dzieciństwa i nie da się go uniknąć. Towarzyszy nam na wszystkich etapach życia, dotyczy wszystkich grup społecznych! Na szczęście da się go kontrolować i to na wiele sposobów! Sport, ćwiczenia oddechowe, rozmowa z kimś bliskim, lepsza organizacja dnia, wizualizacja! Każda z tych technik może przynieść pozytywne efekty. Istotne, aby była praktykowana regularnie!

Jak radzić sobie ze stresem w pracy bądź szkole?
Rate this post

Przypisy   [ + ]

1.Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L., Kluczyńska, S., Wojda-Kornacka, J. (2015). Zdrowie
psychiczne młodych dorosłych. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.
2.Cungi, Ch., Limousin, S. (2010). Jak się relaksować stosując odpowiednią metodę. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca
3.Ballard, R. (1988). Jak żyć z ludźmi. Umiejętności interpersonalne. Warszawa: MEN.
Cavallier P. F. 2009. Wizualizacja. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *