Jak pozbyć się chrapania?

Wszyscy chrapią – nawet te wypacykowane księżniczki z telewizji. To całkiem normalna sprawa – efekt zmęczenia, przepracowania, grypy lub mocno zakrapianej imprezy. O problemie mówimy wówczas, gdy wydawane przez nas dźwięki zaczynają zaburzać nocny odpoczynek – nie tylko nasz, ale również bliskich. Nie pozwól na to, aby chrapanie zniszczyło Twój związek! Dowiedz się, dlaczego to robisz i jak z tym walczyć!

Chrapanie – co to jest? Dlaczego chrapiemy?

Dlaczego chrapiemy? Sprawa jest dość prosta do wytłumaczenia, a tak właściwie zobrazowania. Połóż się na łóżku i weź głęboki oddech. Czujesz jak powietrze swobodnie przepływa przez Twoje gardło? O chrapaniu mówimy wówczas, gdy ten proces zostaje zaburzony. Tkanki gardła oraz nosa zaczynają wibrować, a Ty razem z nimi. Charczysz, sapiesz, dyszysz – nawet z zamkniętymi ustami! Rano budzisz się zmęczony i poddenerwowany, nierzadko z bólem głowy – po prostu, jesteś niewyspany. Podobnie zresztą, jak Twoja partnerka – jak widać, bycie singlem ma swoje plusy. 😉 Na szczęście osobne łóżka nie są jedynym lekarstwem na chrapanie. Istnieje wiele skutecznych rozwiązań, które pozwolą Tobie i Twojej ukochanej odpocząć w nocy. Zanim wybierzesz jedną konkretną, musisz namierzyć przyczynę spędzającego sen z powiek problemu!

 

Chrapanie przyczyny

  • Wiek

Wraz z wiekiem zmienia się struktura gardła – napięcie mięśniowe maleje, a Ty zaczynasz chrapać. Czasu nie można zatrzymać, to fakt. Jednak na zmiany nigdy nie jest za późno. Wystarczy wprowadzić w życie kilka prostych modyfikacji – zacząć trenować mięśnie jamy ustnej, ograniczyć tłuste jedzenie, papierosy i alkohol. Szczegółowy plan działania znajdziesz w dalszej części tekstu!

  • Nadwaga

Dodatkowe kilogramy sprzyjają chrapaniu, podobnie zresztą jak nieproporcjonalna budowa ciała – chodzi mi o nadmiar tkanki tłuszczowej zlokalizowany w okolicach szyi.

  • Budowa układu oddechowego

Mężczyźni chrapią częściej – tak podają statystyki. Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, dlaczego tak jest? Po prostu, jesteśmy inaczej zbudowani – mamy bardziej umięśnioną szyje, aniżeli kobiety. Powietrze porusza się mniej swobodnie. Ponadto płeć piękna ma progesteron – hormon, który zapobiega wiotczeniu tkanek!

  • Problemy laryngologiczne

Niedrożność dróg oddechowych, zatkany nos utrudniają swobodny przepływ powietrza – przyczyniają się do chrapania.

  • Alkohol, papierosy, leki

Alkohol spożywany w nadmiernych ilościach, nałogowe palenie papierosów, niektóre leki – Lorazepam oraz Diazepam rozluźniają mięśnie gardła, a Ty zaczynasz chrapać.

  • Pozycja snu

Pozycja na wznak rozluźnia mięśnie jamy ustnej, utrudnia swobodny przepływ powietrza, blokuje gardło. Spróbuj spać na boku lub zmień poduszkę.

Bezdech senny

Chrapanie może wskazywać na bezdech senny, poważne zaburzenie snu. Jak je rozpoznać? Objawy są bardzo charakterystyczne, jeżeli:

  • w trakcie snu zaczyna brakować Ci powietrza
  • często się budzisz
  • wiercisz się w łóżku
  • wstajesz nerwowy i zmęczony,

wiedz że coś jest na rzeczy! “Normalne chrapanie” nie zakłóca jakości snu w takim samym stopniu jak bezdech senny. To bardzo poważna przypadłość, nie możesz jej lekceważyć! Udaj się do lekarza!

Dziennik snu

Problemowi warto przyjrzeć się z bliska. Powadzenie dziennika snu może okazać się niezwykle pomocne, zwłaszcza wśród osób, które planują wybrać się do lekarza. Sposób chrapania, ujawnia przyczynę – specjaliście łatwiej będzie postawić diagnozę.

Rodzaj chrapaniaCo może oznaczać? 
Chrapanie z zamkniętymi ustamiProblemy z językiem
Chrapanie z otwartymi ustamiOsłabione, wiotkie mięśnie oraz tkanki gardła
Chrapanie podczas spania na plecachNic poważnego – musisz zmienić pozycję, wieczorną rutynę snu
Chrapanie zawsze i wszędzie – we wszystkich pozycjach i okolicznościachCoś poważnego, może to bezdech? Udaj się do lekarza!

Jak pozbyć się chrapania?

Metod jest wiele – zmiana złych przyzwyczajeń, leki z apteki, a nawet specjalistyczne sprzęty. Rynek zalała fala urządzeń przeciwdziałających chrapaniu: wkładki do nosa, opaski, klipsy. Niestety większość z nich nie ma udowodnionego działania. Zamiast eksperymentować, skup się na codzienności – czasami wystarczy wprowadzić kilka prostych modyfikacji, aby pozbyć się problemu!

Wieczorna rutyna

Przestań spać na wznak – naucz się odpoczywać “na boku” lub zainwestuj w specjalną poduszkę – odwiedź najbliższy sklep medyczny lub przejrzyj Internet. Z pewnością znajdziesz coś sensownego. Szkoda Ci pieniędzy? Znam jeszcze jeden sposób. Włóż piłkę tenisową pod piżamę! To pomysł australijskich naukowców, podobno bardzo skuteczny!

Wyczyść nos – jeżeli czujesz że jest zatkany, wykonaj zabieg z użyciem soli fizjologicznej lub po prostu zrób inhalację. Wlej do miski wrzątek, dodaj kilka kropli olejku eterycznego. Następnie nakryj głowę ręcznikiem i nachyl się nad wywarem. Powinno pomóc.

Zadbaj o odpowiednią wilgotność w sypialni – suche powietrze podrażnia śluzówkę gardła oraz nosa. Zastanów się nad zakupem nawilżacza lub przetestuj ten trik: rozwieś pranie na grzejniku.

Nowy styl życia 

Schudnij – wejdź na wagę i sprawdź, czy aby na pewno wszystko jest w normie. Jeżeli wskazówka przekroczy pożądaną wartość, przejdź na dietę. Redukcja tkanki tłuszczowej może całkowicie zatrzymać problem chrapania lub częściowo go wykluczyć.

Rzuć palenie – palacze chrapią dwa razy częściej niż Ci, którzy stronią od używek. Tytoń podrażnia błoną śluzową gardła,  a co za tym idzie zakłóca oddychanie. Zresztą – głośny sen to pikuś w porównaniu do problemów zdrowotnych za które odpowiada. Każda fajka skraca życia o jakieś 5,5 minuty! Zwiększa ryzyko wystąpienia wielu nowotworów, zawału serca!

Zwróć uwagę na to, co jesz przed snem – liczne badania wskazują na to, że tłuste i ciężkostrawne posiłki zaburzają nocny odpoczynek – sprzyjają chrapaniu. Musisz zmienić dietę. Postaw na lekkostrawną kolację, bogatą w białko i dobre tłuszcze. Pamiętaj o tym, aby nie jeść bezpośrednio przed snem, a minimum 3 h przed położeniem się do łóżka!

Trenuj – bez względu na to czy masz nadwagę czy nie, wstań z kanapy! Sport to zdrowie! Wzmacnia i ujędrnia ciało, co z kolei może prowadzić do mniejszego chrapania. Istnieją również specjalne ćwiczenia, które możesz wykonać, aby wzmocnić mięśnie gardła. Wystarczy, że będziesz je  wykonywał regularnie, zauważysz poprawę!

  • Powtarzaj samogłoski aeiouy w różnych kombinacjach przez trzy minuty, trzy razy dziennie!
  • Umieść końcówkę języka za górnymi przednimi zębami. Przesuwaj język do tyłu przez trzy minuty dziennie.
  • Zamknij usta i nie oddychaj przez 30 sekund.
  • Przy otwartych ustach przesuń szczękę w prawo i przytrzymaj przez 30 sekund. Powtórz po lewej stronie.
  • Śpiewaj – to idealne zajęcie na wzmocnienie gardła!

Chrapanie leczenie

Przetestowałeś większość metod i nic? Dalej chrapiesz jak najęty? Sięgnij po leki lub umów się na wizytę do lekarza, a najlepiej do otolaryngologa – specjalista od uszu, gardła oraz nosa.

Leki na chrapanie

Większość z nich, kupisz bez recepty – należą do grupy OTC. Do wyboru masz plastry, spraye, tabletki – z pewnością znajdziesz coś dla siebie. Pamiętaj jednak o tym, że środki przeznaczone do użytku zewnętrznego, jedynie złagodzą objawy chrapania – nie wyeliminują problemu!

Operacja na chrapanie

Lekarz może skierować Cię na zabieg. Wbrew temu, co przyjęło się mówić operacja przegrody nosowej to nie jedyne rozwiązanie. Współczesna medycyna ma naprawdę wiele do zaoferowania, co zresztą wcale mnie nie dziwi. Chrapnie to problem globalny – dotyczy ponad 2 mld społeczeństwa!

  • Somnoplastyka
  • Implanty
  • Laser 
  • Plastyka języka
  • Wycięcie migdałków 

Snoran Plus – najlepszy lek na chrapanie

Snoran Plus to idealne rozwiązanie dla osób, u których zawiodły domowe sposoby na chrapanie. Dzięki niemu jesteś w stanie uniknąć operacji. To środek w formie tabletek, który walczy z problemem głośnego spania od wewnątrz!

  • Wzmacnia mięśnie oraz tkanki gardła
  • Nawilża błonę śluzową nosa
  • Umożliwia swobodny przepływ powietrza
  • Zapobiega wiotczeniu języka w trakcie snu

Zamów Snoran Plus i przekonaj się, jak działa.


Chrapanie vs związek

Bez względu na to, jak bardzo się kochacie, chrapanie może zaszkodzić waszemu związkowi – doprowadzić do niepotrzebnych kłótni, wzajemnych pretensji. Jak się przed nimi uchronić? Zakres działań jest ograniczony: albo zaczniesz się leczyć albo zamienisz sypialnię na pawlacz. Jeśli zależy Ci na tej relacji, priorytetem jest znalezienie skutecznej metody na chrapanie, takiej która zapewni Wam spokojny sen. Wspólna praca nad powstrzymaniem chrapania może być nawet okazją do poprawy jakości łączącej Was więzi.

 

Jak pozbyć się chrapania?
Rate this post

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

4 Comments on “Jak pozbyć się chrapania?”

  1. ja próbowałem różnych sposobów, ale dopiero po tabletkach widziałem różnicę, stosowałem snoran plus, bo jak poszedłem do apteki to wróciłem ze sprayem desnoran po którym nie zauważyłem żadnej poprawy…. a co do snoran plus, w pierwszym miesiącu nadal podchrapywałem, ale robiłem to mniej intensywnie, w drugim całkowicie pozbyłem się problemu, teraz pomimo tego że nie stosuje tabletek nadal wszystko jest w porządku.. rodzina zadowolona, ja tez. w koncu budze sie wypoczęty i wyspany.

    1. ja nie musiałem posuwać się do takich kroków, chociaż jak mam byc szczery wolałbym zainwestowac w tabletki niż w catering… przyczyną mojego chrapania była nadwaga no i używki – fajki, alkohol. nie piłem jakoś dużo, bo jedno piwko przed snem… ale kopciłem jak stary piec. odkad zacząłem dbać o siebie, ograniczyłem to co trzeba, chrapie zdecydowanie rzadziej… no i czuje sie zdecydowanie lepiej.

  2. dopóki mieszkałem sam nawet nie wiedziałem że chrapie, ale jak wprowadziła się moja basia – masakra! nagrała mnie na smartfona, nie mogłem uwierzyć że to ja! próbowaliśmy różnych domowych sposobów, ale bez szału… wymienilismy materac, poduszki i dalej nic. jestem szczupły, regularnie trenuje na siłowni, rzadko pije alkohol, wiec to nie kwestia stylu życia… chyba czas odwiedzić lekarza albo rozejrzeć się za jakimiś suplami

    1. może masz problem z przegrodą nosową, w moim przypadku operacja zrobiła mega robotę… przestałem chrapać, lepiej mi się oddycha, generalnie same plusy… no może oprócz czasu oczekiwania na zabieg, no ale jak masz pieniądze to możesz zrobić prywatnie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *