Jak podnieść testosteron?

Testosteron to hormon owiany złą sławą. Wokalistka, kompozytorka, diva polskiej sceny muzycznej Kayah mocno piętnuje go w swojej piosence. Oskarża o strumienie łez, osamotnienie, zdradę i gniew. Z kolei Andrzej Saramonowicz wręcz przeciwnie! Opowiada o nim w bardzo dowcipny sposób! Pół żartem, pół serio skłania do refleksji nad gatunkiem ludzkim. Czyja wizja jest słuszna? Czy testosteron rzeczywiście rządzi mężczyznami? Czy należy go winić za chęć posiadania drogich gadżetów? Czy kształtuje płodność?  I wreszcie dlaczego jest tak mocno gloryfikowany? Większe mięśnie, wyższe libido, więcej energii? Być może! Analizujmy fakty i mity na jego temat!

Testosteron charakterystyka, rola w organizmie!

Testosteron od wieków utożsamiany jest z męskością — swoją drogą bardzo słusznie, gdyż odgrywa kluczową rolę w naszym organizmie. Kształtuje całe spektrum cech, co nie zmienia faktu, że kobiety też go mają! Jednak dzisiaj skupimy się na nas. Przechodząc zatem do sedna, jakie są jego funkcje? Gdzie jest produkowany? To hormon syntezowany przede wszystkim w komórkach Leydiga oraz w niewielkim stopniu w nadnerczach, nad którym pieczę trzyma przysadka mózgowa. Wspomaga rozwój masy mięśniowej, odpowiada za stabilność szkieletu, a ponadto za gęstość i charakterystyczne rozmieszczenie owłosienia. Jest również swoistym wyznacznikiem nastroju — w tym także pewności siebie. Usprawnia proces spermatogenezy, kształtuje tembr głosu, grubość skóry i najważniejsze — rozwój penisa, popęd seksualny, umiejętności łóżkowe. Jak nietrudno wywnioskować, dbanie o jego poziom jest niezwykle istotne! Nadmiar lub niedobór testosteronu może wprowadzać Cię w podły nastrój, ograbiać z chęci do życia, ochoty na miłosne uniesienia! Może również prowokować kłótnie i bójki. Sprawdź, od czego zależy jego poziom!

Poziom testosteronu — co go kształtuje i od czego zależy? 

O poziomie testosteronu decyduje głowa — to właśnie tutaj zapada decyzja o tym, czy procesy produkcyjne powinny zostać uruchomione przez dyspozytora — w tym przypadku przysadkę mózgową. Gdy dostanie informację, że jest go za mało zaczyna stymluować jądra do do pracy. Problem pojawia się wtedy, gdy komunikacja ta zostanie zaburzona. Naukowcy z Durham University 1)Childhood ecology influences salivary testosterone, pubertal age and stature of Bangladeshi UK migrant men” Nature Ecology & Evolution, 23 July 2018 przekonują, że nie bez znaczenia jest również środowisko, a konkretnie warunki w którym przyszło nam dorastać. Panowie wzięli pod lupę pięć grup mężczyzn z różnych domów. Zebrali informacje na temat ich pochodzenia, wagi, wzrostu, wieku i wielu innych. Ponadto pobrali próbki śliny. Wyniki sugerują, że respondenci, którzy wychowali się w szczęśliwych i kochających rodzinach mają o wiele wyższy poziom testosteronu w porównaniu do tych, którzy mieli pod górkę! A co z wiekiem? O nim też trzeba wspomnieć. Tuż po rozpoczęciu czwartej dekady życia stężenie tego hormonu zaczyna regularnie spadać — około 1% rocznie. Co ważne, jest to całkowicie naturalny proces związany z nieuchronnym starzeniem się organizmu. Jakie objawy powinny nas zaniepokoić? Nerwowość, bezsenność, osłabienie, bierność seksualna, kłopoty z osiągnięciem i utrzymaniem erekcji, uderzenia gorąca — to właśnie one mogą świadczyć o kłopotach. W celu potwierdzenia lub wykluczenia tej tezy należy udać się na badania.

Badanie testosteronu u mężczyzn — kiedy i gdzie należy je wykonać? 

Już na samym wstępie pragnę Cię uspokoić, gdyż badanie testosteronu jest bezbolesne i niedrogie. Nie wymaga też jakiegoś specjalnego przygotowania — należy udać się do laboratorium na czczo. Wskazaniem do jego wykonania są objawy mogące świadczyć o zaburzeniach gospodarki hormonalnej — zanik libido, trądzik, zaburzenia erekcji, nagły spadek lub wzrost masy ciała niespowodowany zmianą nawyków żywieniowych, wahania nastroju, łysienie. Ma ono na celu ocenę ewentualnych dysfunkcji jąder. Normy zależą od wieku i płci.

WiekCałkowity testosteron Wolny testosteron SHBG (nmol/L)
25-4361712.335.5
35-4468810.340.1
45-546069.144.6
55-645628.345.5
65-745246.948.7
75-844716.051
85-1003765.465.9

Nadmiar testosteronu u mężczyzn jest rzadkością. Z kolei niedobór jest coraz częściej spotykany! Może być spowodowany źle zbilansowaną dietą, nadużywaniem alkoholu, brakiem snu lub jak już wspomnieliśmy zaburzenia hormonalnymi i nie tylko! Bywa i tak, że stanowi konsekwencję cukrzycy bądź nadciśnienia.

Niski testosteron przyczyny. Lista winowajców!

  • Źle zbilansowana dieta — okazuje się, że istnieje ścisły związek między tym co jemy, a tym jak kształtuje się poziom testosteronu. Należy wystrzegać się żywności przetworzonej — słodyczy, fast-foodów, napojów gazowanych, alkoholu. Badania wykazały, że produkty te konsumowane w nadmiarze mogą zaburzać pracę układu hormonalnego.

  • Niedobór snu — z najnowszych danych wynika, że statystyczny Polak śpi mniej niż 7 godzin na dobę, a to właśnie w trakcie wieczornego odpoczynku organizm produkuje najwięcej testosteronu! Bujne życie nocne może zatem odbić się na wynikach badań.
  • Problemy zdrowotne — niski poziom testosteronu może również świadczyć o problemach zdrowotnych. Istnieje ścisła korelacja między zbyt małym stężeniem a występowaniem: otyłości, cukrzycy, nadciśnienia, depresji, zaburzeń endokrynologicznych, astmy.
  • Wiek — najwyższe stężenie testosteronu przypada na 20-30 rok życia. Wraz z upływem lat sukcesywnie spada.
  • Siedzący tryb życia — brak aktywności fizycznej wykazuje destrukcyjny wpływ na temperaturę jąder, a to właśnie tutaj wytwarzany jest testosteron!

Jak podnieść testosteron?

Jeżeli niski poziom testosteronu wynika z dysfunkcji zdrowotnych, należy udać się do lekarza — bez odpowiedniej terapii ciężko będzie rozwiązać problem. Bez wychodzenia z domu również można wiele zdziałać, istnieje bowiem wiele naturalnych i bezpiecznych sposobów pomagających wyregulować poziom tego hormonu w organizmie! Regularna aktywność fizyczna, dobrze zbilansowana dieta i suplementacja! Szczegóły w dalszej części tekstu!

Sport— najlepszym wyborem będzie trening siłowy, który nie dość, że podniesie poziom testosteronu pozytywnie wpłynie na pracę całego układu hormonalnego. Na czym polega? To aktywność, w trakcie której wykorzystuje się opór własnego ciała lub specjalistyczny sprzęt — sztangę, hantle, kettlebell, gumy. Przeznaczony jest dla każdej osoby, która chce poprawić wygląd sylwetki, wzmocnić organizm czy wydolność, spalić nadmiar tkanki tłuszczowej. Składa się z kilku elementów — rozgrzewki, ćwiczeń właściwych, rozluźniających. Można go wykonywać w domu lub w klubie fitness. Bez względu na miejsce, nie należy popadać w rutynę! Warto próbować nowych zestawów, modyfikować przyjęte schematy, gdyż powtarzalność może zaburzyć efekty! Przestrzegając tych zasad z pewnością uda się pozytywnie wpłynąć na testosteron!

Dieta — jedzenie jest jednym z ważniejszych czynników kształtujących zdrowie — w tym również pracę układu hormonalnego. Chcąc usprawnić jego funkcje należy zadbać o regularne i dobrze zbilansowane posiłki. Czego należy się wystrzegać? Niewskazane są utwardzone tłuszcze trans, cukry proste, używki. Trzeba liczyć się z rezygnacją ze słodyczy, fast-foodów, alkoholu. Odpowiednim wyborem będą takie produkty jak: chude mięso, orzechy, nasiona, jaja, owoce, warzywa. Szczególną uwagę warto zwrócić również na zdrowe tłuszcze — ryby, oliwa z oliwek, olej rzepakowy będą słusznym wyborem.

Suplementacja — może okazać się strzałem w dziesiątkę, pod warunkiem, że będzie prawidłowo dobrana — dostosowana do potrzeb organizmu. Wartym zainteresowania pomysłem jest przyjmowanie specjalnie skomponowanych preparatów ziołowych bądź witaminowych, tzw. boosterów testosteronu. Nie należy jednak, pomijać poprzednich wytycznych! Jak sama nazwa wskazuje, pomagają one wyregulować poziom tego hormonu w organizmie. Przykładem jednego z nich jest Testolan. To w pełni naturalny środek zawierający w swoim składzie substancje o udowodnionym działaniu: kozieradkę, buzdyganek naziemny, korzeń maca, kwas D-asparaginowy (DAA), nasiona granatu, ashwagandhe, witaminę E, pieprz czarny, cynk, witaminę E i selen. Jak działa? Zwiększa ochotę na seks, podnosi libido, poprawia nastrój, wspiera proces budowania masy mięśniowej, poprawia jakość wzwodu.

Styl życia — to nie tylko dobrze zbilansowana dieta, regularna aktywność fizyczna czy suplementacja! To również odpowiednia ilość snu! Ile czasu należy na niego poświęcić? Najlepiej 7-8 godzin dziennie. Dodatkowo powinniśmy nauczyć się walczyć ze stresem, gdyż jego nadmiar może upośledzać produkcję testosteronu!

Podsumowanie

Równowaga hormonalna to klucz do długiego i udanego życia. Testosteron stoi na szczycie tej układanki — koordynuje pracę całego organizmu! W działaniach zapobiegających jego spadkowi kluczową rolę odgrywa styl życia, na który składają się takie czynniki jak: dieta, sen, aktywność fizyczna, suplementacja. Dbając o każdy z nich możemy uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji — zaburzeń erekcji, spadku nastroju czy też libido.

Jak podnieść testosteron?
Rate this post

Przypisy   [ + ]

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

3 Comments on “Jak podnieść testosteron?”

  1. Bardzo ciekawy wpis. Szczerze mówiąc nie wiedziałam, że zbyt niski testosteron może być problemem, ale po przeczytaniu i przemyśleniu tematu stwierdzam, że jednak może 🙂

  2. Świetny artykuł! Takie zdrowe podejście bardzo mi się podoba. Obserwuję czasami Panów na siłowni i niestety daleko im do takiego podejścia. Przerosty i nienaturalność są już pase. W zdrowym podejściu i prawdziwej ciężkiej pracy tkwi siła mężczyzny! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *