Glutamina – Opinie, Dawkowanie, Cena, Gdzie kupić 2019 !

Glutaminę znajdziemy w praktycznie każdym suplemencie diety dla sportowców, co może oznaczać tylko jedno: odgrywa bardzo ważną rolę w procesie budowania sylwetki. Jaką? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dzisiejszym wpisie!

Glutamina – co to takiego?

Glutamina to związek zaliczany do aminokwasów endogennych, naturalnie występujących w ludzkim organizmie. Gwoli wyjaśnienia: aminokwasy to takie małe cząsteczki z których składa się białko – główny budulec organizmu. Może występować w trzech formach:

  • L-glutamina – czysta forma glutaminy
  • N-acetyl-L-glutamina (NAG) – połączenie glutaminy i kwasu octowego
  • Peptyd glutaminy –związek uzyskiwany w wyniku rozpadu pszenicy – nie może być stosowany przez osoby uczulone na gluten

Wpływa na kondycję oraz strukturę Twoich mięśni. Ciało jest w stanie „wytworzyć” około 60 proc. glutaminy – reszta należy do nas. Możemy zdecydować się na zakup specjalistycznych suplementów diety lub przerzucić się na żywność zawierającą ją w swoim składzie.

  • Jaja
  • Mięso
  • Ser
  • Owoce morza
  • Ryby
  • Mleko
  • Jogurt naturalny
  • Orzechy
  • Fasola
  • Natka pietruszki

Rola w organizmie Glutaminy

Glutamina jest niezwykle cennym dla naszego organizmu aminokwasem. Kontroluje szereg zachodzących w nim procesów. Śmiało można napisać, że jest ona naszym paliwem – napędza nas do działania. Bez niej nie bylibyśmy w stanie normalnie funkcjonować, o czym zresztą zaraz się przekonasz.

  • Transportuje tlen do komórek
  • Pozwala zachować prawidłową równowagę kwasowo-zasadową organizmu
  • Jest prekursorem ważnych związków chemicznych: glutationów czy nukleotydów uważanych za strażników długowieczności
  • Chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników
  • Wzmacnia odporność
  • Usprawnia pracę układu pokarmowego
  • Reguluje poziom cukru we krwi
  • Niweluje negatywne skutki stresu
  • Zwiększa wydolność organizmu
  • Stymuluje pracę jelit

Kto jest narażony na niedobory Glutaminy?

Osoby, które prowadzą zdrowy styl życia – dbają o dietę oraz regularną aktywność fizyczną nie mają powodów do obaw – nie muszą martwić się niedoborami glutaminy. Ty znajdujesz się w nieco gorszej sytuacji:

  • pracujesz jak mrówka – każdego dnia zostajesz na nadgodziny,
  • nadmiar obowiązków nie zawsze pozwala Ci na regularne posiłki,
  • trening na siłowni traktujesz jako sposób na odstresowanie – nie oszczędzasz na ciężarach.

W okresach wzmożonej aktywności fizycznej oraz nadmiaru stresu, poziom glutaminy spada nawet o 50 %, co skutkuje zmniejszeniem wydolności, złym samopoczuciem, częstymi infekcjami. Dlatego takim osobom, jak Ty zaleca się dodatkową suplementację.

Suplementacja glutaminy – dla kogo?

Choć nie ma ograniczeń, co do tego, kto powinien stosować glutaminę, istnieje grupa której jest ona szczególnie polecana. Przeczytaj i sprawdź, czy do niej należysz. Przechodząc do sedna, jeśli:

  • wykonujesz ćwiczenia o wysokiej intensywności
  • zmagasz się z nawracającymi infekcjami oraz przeziębieniami
  • cierpisz na IBS, celiakię lub chorobę Leśniowskiego-Crohna
  • stosujesz wymagającą dietę odchudzającą,

poważnie zastanów się nad suplementacją glutaminy.

Glutamina z punktu widzenia sportowca

Zainteresowanie tym aminokwasem wśród osób uprawiających sport wynika z jego właściwości anabolicznych. Na mieście mówią, że glutamina przyspiesza wzrost mięśni. Zwiększa poziom proliny oraz hydroproliny – substancji niezbędnych do przeprowadzenia tego procesu. A jakby tego było mało pobudza produkcję GH. To dopiero początek jej właściwości. Glutamina stoi na straży wydolności – pozwala na realizację naprawdę intensywnych planów treningowych. Warto również wspomnieć ojej korzystnym wpływie na poziom cukru we krwi – glutamina zapobiega wyrzutom insuliny oraz zmniejsza apetyt na słodycze, co jest niezwykle istotne dla osób redukujących. Czy coś jeszcze? Tak, glutamina:

  • zwiększa odporność organizmu, wniosek jest prosty: rzadsze infekcje – częstsze treningi
  • przyspiesza regenerację organizmu
  • pozwala uniknąć przetrenowania
  • chroni przed zakwaszeniem organizmu
  • pozwala osiągnąć poziom maksymalnej koncentracji
  • przyspiesza gojenie się ran

Glutamina – efektywność działania

Glutamina to aminokwas, który mocno zajmuje naukowców. Co rusz pojawiają się jakieś nowe badania – zaprzeczające lub potwierdzające jej działanie. Specjaliści swoje, a producenci suplementów diety swoje. Pierwsi mówią o placebo, drudzy o przyspieszonej regeneracji organizmu oraz poprawie jego wydolności. Kto ma rację? Ostatecznie uznano, że suplementy diety z dodatkiem glutaminy nie przyczyniają się do zwiększenia siły czy wzrostu mięśni, aczkolwiek zapewniają korzyści na innych polach:

  • wykazują działanie antykataboliczne
  • działają ochronnie na mięśnie
  • zwiększają odporność organizmu, zmniejszając tym samym ryzyko zakażeń okołotreningowych

Liczne eksperymenty oraz testy pokazały, że nawet wysokie dawki glutaminy nie wykazują właściwości anabolicznych. Nie mają również wpływu na zdolności wysiłkowe – sportowcy zażywający aminokwas godzinę przed aktywnością nie osiągali lepszych efektów.

Glutamina – sens stosowania

W tym momencie pojawia się pytanie o sens stosowania glutaminy. Brać czy nie brać? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jest ona uzależniona od Twoich celów treningowych. Niemniej jednak musisz mieć świadomość tego, że stres metaboliczny któremu poddajesz swój organizm trenując na siłowni, nie jest dla niego obojętny. Może poważnie odbić się na Twoim zdrowiu. Glutamina działa niczym tarcza ochronna. Moim zdaniem warto rozważyć jej zakup.

Co kupić?

Na rynku nie brakuje suplementów, które zawierają w swoim składzie ten aminokwas. Wybór jest ogromny. Najlepszą jego formą jest l-glutamina. Możesz też zastanowić się nad zakupem n-acetyl-l-glutaminay, która charakteryzuje się bardzo dobrą wchłanialnością. Do wyboru masz kapsułki lub proszki w przeróżnych smakach. Ceny są różne. Za najtańszy środek zapłacisz 50 złotych, a za najdroższy: trzy razy więcej.

Glutamina – jak stosować? Jaka dawka?

Ustalenie optymalnej dawki jest trudne, badania podają wiele rozbieżności. Jedno jest pewne: maksymalne dzienne spożycie glutaminy oscyluje na poziomie 40 g – po jego przekroczeniu mogą wystąpić działania niepożądane.

  • Osobom, którym zależy na poprawie samopoczucia zaleca się spożycie 15 g glutaminy dziennie.
  • Osoby intensywnie uprawiające sport mogą spożywać 24 g glutaminy dziennie.
  • Osoby, które zawodowo zajmują się sportem mogą przyjmować 40 g glutaminy dziennie.


Glutamina – skutki uboczne

Glutamina stosowana w rozsądnych dawkach jest w pełni bezpieczna dla naszego organizmu. Problem pojawia się wtedy, gdy nie przestrzegamy powyższych zaleceń. Skutki uboczne, do jakich może dojść w wyniku nieprawidłowej suplementacji, to między innymi:

  • upośledzenie pracy nerek i wątroby
  • zachwiana równowaga kwasowo-zasadowa
  • hiperamonemia – nadmiar amoniaku w organizmie

Glutamina opinie

Zdanie specjalistów już znasz, czas poznać opinie konsumentów. Sprawdź, co o glutaminie sądzą koledzy i koleżanki z siłowni.

Glutamina ma swoich zwolenników i przeciwników. Osobiście chwalę sobie jej działanie – dzięki niej udało mi się wzmocnić odporność organizmu. Zanim zacząłem suplementować glutaminę ciągle coś łapałem. Teraz mam spokój. W końcu mogę regularnie trenować. ”

Bartosz

Siłownia to mój azyl – tutaj odpoczywam. Nic tak nie poprawia humoru, jak porządny trening. Właśnie – porządny. Nie pamiętam, kiedy na takim byłam. Ostatnimi czasy brakuje mi energii, czuje się totalnie wypalona. Myślałam, że to kwestia przesilenia. Myliłam się – to niedobór glutaminy. Odkąd zaczęłam ją stosować, czuję się o niebo lepiej!”

Alina

Glutamina sprawdzi się u osób, którym zależy na poprawie parametrów zdrowotnych – świetnie wpływa na jelita. Amatorzy siłowni mogą być nieco rozczarowani – jeśli liczysz na wzrost siły czy wytrzymałości, daruj sobie jej zakup. Strata czasu.”

Janek

Podsumowanie

Fakt świadczący o tym, że glutamina nie podnosi zdolności wysiłkowych organizmu, zupełnie jej nie skreśla. Uważam, że warto rozważyć jej zakup. Zwłaszcza w okresie zwiększonej zachorowalności na grypę czy przeziębienie. Ten aminokwas posiada wiele cennych właściwości:

  • wzmacnia odporność
  • reguluje pracę jelit
  • chroni przed szkodliwym działaniem stresu
  • poprawia koncentrację, wspomaga pracę mózgu

Dzięki niemu będziesz mógł trenować regularnie. Mało tego – efektywnie!

Glutamina – Opinie, Dawkowanie, Cena, Gdzie kupić 2019 !
4.5 (90%) 2 votes

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

4 Comments on “Glutamina – Opinie, Dawkowanie, Cena, Gdzie kupić 2019 !”

  1. Stosowałem glutaminę w okresie jesienno-zimowym i rzeczywiście rzadziej chorowałem, co do efektów na siłowni? Nie zauważyłem żadnej różnicy. Trenowałem na takim samym poziomie, jak wczesniej…

  2. jesień za pasem, czas uzupełnić zapasy glutaminy – chętnie sprawdzę jej działanie na odpornośc, a moze przy okazji uda mi się co zbudować, polecacie cos konkretnego? szczerze mówiąc, w temacie supli jestem kompletnie zielony

  3. Nie brakuje zwolenników, jak i przeciwników gluatminy. Dla mnie to jeden najlepszych antykatabolików., razem z BCAA. Najlepiej stosować czystą L-glutaminę a nie peptyd. W sieci jest tego mnóstwo, na pewno coś znajdziecie…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *