Gainer na masę. Jak stosować i gdzie kupić? Ranking 2021!

Regularne wizyty na siłowni nie wystarczą, aby osiągnąć umięśnioną sylwetkę! Równie istotne jest to, co jemy! Znajomość podstawowych zasad żywieniowych jest niezwykle ważna! W diecie sportowca nie może zabraknąć składników wspierających wydolność organizmu! Jednym z jej kluczowych elementów są węglowodany. Umożliwiają one bowiem rozbudowę masy mięśniowej. Mało tego! Dostarczają energii! Ciało szybko się o nie upomni!

  • Nieświeży oddech
  • Nawracające bóle głowy
  • Wzdęcia
  • Zaparcia
  • Kiepskie samopoczucie
  • Drażliwość

Niedobór węglowodanów przełoży się również na brak efektów treningowych lub o zgrozo — spadek masy mięśniowej. Co więc jeść, aby mieć siłę na ćwiczenia i cieszyć się progresem? Płatki owsiane, ryż, gruboziarniste kacze, ciemne pieczywo, makaron. Wskazane jest również stosowanie gainerów. Czym one właściwie są i jak działają? Czy każdy może je stosować? Czy mogą wywoływać skutki uboczne? Czy są w stanie zastąpić tradycyjny posiłek? Podpowiadamy!

Gainer co to jest i z czym to się je?

Gainer to bez wątpienia jeden z najlepiej sprzedających się suplementów diety dla sportowców. Preparat węglowodanowo-białkowy stworzony z myślą o osobach nastawionych na przyrost masy mięśniowej. Szczególnie ceniony przez ektomorfików! Któż to taki? W wolnym tłumaczeniu: chudzielec. Osoba szczupła, drobna, wolno przybierająca na wadze, charakteryzująca się szybkim metabolizmem. W jego przypadku sposób odżywiania ma kluczowe znaczenie w procesie kształtowania sylwetki! Dieta na masę powinna opierać się przede wszystkim na nadwyżce kalorycznej! Dzięki gainerom o wiele łatwiej będzie ją wytworzyć! Wartość energetyczna porcji to średnio 300-400 kcal! Między innymi dlatego, osoby będące na redukcji trzymają się od nich z daleka!

Najlepszy gainer, czyli jaki? Kilka słów na temat składu!

W przeciwieństwie do typowych odżywek, gainer zawiera nie tylko białko ale również węglowodany w stosunku 1:4 lub 1:5. Jak widać, sacharydy stanowią tzw. bazę. Z kolei proteiny są tylko dodatkiem — podobnie zresztą jak aminokwasy BCAA, kreatyna czy też glutamina — substancje te znajdziemy w większości suplementów dostępnych na rynku. Czy to dobrze? Zdecydowanie tak. Im bardziej złożona formuła, tym lepsze działanie! A co z tłuszczem? Jest go naprawdę mało – zazwyczaj dodaje się MCT — olej charakteryzujący się bardzo dobrym wchłanianiem i stosunkowo szybkim metabolizmem. Nie wymaga dużego zaangażowania układu trawiennego. Z pozoru idealny skład psują dodatki —  barwniki i substancje słodzące, które u części z nas mogą wywoływać skutki uboczne! Osoby zmagające się z trądzikiem mogą doświadczyć nagłego pogorszenia kondycji skóry. Kolejnym działaniem niepożądanym są wzdęcia i zparcia. Trzeba się również liczyć z niekontrolowanym przyrostem wagi. Zazwyczaj dochodzi do nich w skutek błędów żywieniowych i  nieprawidłowego oszacowania dawki. Kluczowe jest więc dbanie o te aspekty

Białko czy gainer? Co, kiedy i dla kogo?

Osoby początkujące często nie wiedzą, który z preparatów będzie dla nich odpowiedni. Ze względu na wysoką wartość energetyczną gainerów powinni wystrzegać się endomorficy — mowa o osobach z nadwagą lub otyłością. W ich przypadku odżywka białkowa będzie o wiele lepszym rozwiązaniem. Proteiny przyspieszają przemianę materii, regulują proces termogenezy oraz pozytywnie wpływają na proces odchudzania bądź kształtowania sylwetki. Dodatkowo doskonale tłumią apetyt! Taka przekąska przyniesie naszemu organizmowi znacznie więcej korzyści niż kolejny pączek czy też drożdżówka!

Gainer efekty po miesiącu

Pierwsze dni stosowania gainera mijają pod znakiem wątpliwości. Czy to ma sens? Czy to pomoże? Pytanie o efekty jest jednym z najczęstszych, które zadajemy sobie po zakupie odżywki. W praktyce zmiany zachodzą każdego dnia, jednak pierwsze widoczne rezultaty powinny pojawić się po miesiącu.

  • Przyrost wagi, w tym również masy mięśniowej!
  • Wzrost siły!
  • Poprawa wydolności!
  • Odbudowa zapasów glikogenu!
  • Szybsze wchłanianie!

Aby ich doświadczyć, trzeba zatroszczyć się o trzy podstawowe aspekty — dietę, treningi, regenerację. Nie należy zapominać o tym, że suplementacja to tylko dodatek!

  • Plan treningowy — trening, którego celem jest budowanie masy mięśniowej, powinien bazować na ćwiczeniach wielostawowych! Można skorzystać z gotowych rozpisek ( SPLIT, FBW, Push Pull Legs) lub poprosić o pomoc profesjonalistę.
  • Dieta — wbrew temu co mogłoby się wydać, budowanie masy mięśniowej wcale nie jest takie proste. Dodatni bilans energetyczny to połowa sukcesu! Jakość jedzenia jest równie ważna! Odradza się spożywanie słodyczy i fast-foodów! 
  • Regeneracja — ostatnim istotnym elementem w procesie budowania masy mięśniowej jest regeneracja. Należy zadbać o odpowiednią ilość snu, zredukować stres!

Gainer jak stosować, żeby widzieć efekty?

To szybki sposób na zwiększenie kaloryczności w diecie. Przygotowanie jest bardzo proste i nie zajmuje wiele czasu. Cały proces zajmuje dosłownie dwie minuty! Najlepsze efekty przynosi wówczas, gdy jest spożywany w godzinach okołotreningowych — przed lub po wyjściu z siłowni! 

  • Gainer z wodą czy z mlekiem? Co wybrać? Ogólnie rzecz biorąc, gainery można rozpuszczać zarówno w wodzie,  jak i w mleku. Najlepiej zdać się na swoje kubki smakowe!
  • Gainer ile razy dziennie? Producenci sugerują zażywanie 2-3 dawek dziennie. Jedna dawka odpowiada 50-150 g produktu. Są to jednak mocno orientacyjne wskazówki. Z tego powodu najlepiej obserwować swój organizm i w razie potrzeby modyfikować porcje. Warto również oszacować swoje dziennie zapotrzebowanie na białko, tłuszcze i węglowodany.
  • Gainer ile stosować? Czas suplementacji jest indywidualny dla każdego konsumenta. Nie ma co do tego ściśle określonym norm czy reguł.

Jaki gainer wybrać 2021?

Decydując się na zakup gainera, należy zwrócić uwagę na jakość, ilość oraz rodzaj substancji użytych do jego produkcji. Tymczasem większość z nas sugeruje się ceną. Niestety, niskie koszty mogą oznaczać tylko jedno: bubel.

  • Pożądana zawartość białka oscyluje na granicy 20 g na 100 g produktu. Nie bez znaczenia jest również jego rodzaj — wystrzegaj się produktów zawierających kazeinę lub białka jaj.
  • Dobrej jakości gainer zawiera znikomą ilość tłuszczu.
  • Obecność aminokwasów BCAA, kreatyny czy argininy jest mile widziana.
  • Słabej jakości gainer zawiera multum dodatków, takich jak: maltodekstryna, dekstroza, fruktoza.

Gainer czy warto brać?

Tak naprawdę trudno o jednoznaczną odpowiedź. Gainer z pewnością sprawdzi się u osób, którym ciężko przybrać na wadze ektomorficzna budowa ciała, brak apetytu.  Należy jednak pamiętać o tym, że jest to produkt wysokoprzetworzony – stosowany nieumiejętnie może przyczynić się do niekontrolowanego tycia. Co istotne, nigdy nie zastąpi pełnowartościowego posiłku jeżeli masz czas na jego przygotowanie, nie daj się lenistwu! Planują menu z wyprzedzeniem, a żaden poranek Cię nie zaskoczy! 

Gainer na masę. Jak stosować i gdzie kupić? Ranking 2021!
4.8 (95%) 8 votes

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

6 Comments on “Gainer na masę. Jak stosować i gdzie kupić? Ranking 2021!”

  1. Nutrigo Lab Mass – najlepszy gainer jaki stosowałem! Konkurencja nie dorasta mu do pięt! Kończę 5 opakowanie i wiem, że zamówię kolejne! Smak, rozpuszczalność, skład, działanie – wszystko 10/10.

    1. ciekawe, musze zainteresowac się tym produktem, do tej pory zamawiałem gainery z sfd albo kfd, niestety po wiekszosci czulem sie fatalnie, zawyczaj konczylo sie na tym, ze zuzywalem calego opakowania… nie wiem czy jestem na cos uczulony czy co, ale bole brzucha byly nie do zniesienia!

    1. dokładnie, dla mnie gainer to ostateczność… nie rozumie, po co faszerować się chemią… ja wolę wstać godzinę wcześniej i przygotować posiłki na cały dzień… wiem co jem.

  2. gainer to suplement diety, osobiście sięgam po niego tylko w awaryjnych sytuacjach, np. jak nie mam czasu przygotować posiłku, co w moim przypadku jest rzadkością: jestem zorganizowany… kolejna kwestia to samopoczucie: przetestowałem odżywki różnych firm, w tym również wersje wgańskie oraz wegetariańskie no i praktycznie po każdej miałem rewolucje jelitowe -wzdęcia, gazy

  3. po gainera sięgam raz na czas, naprawdę od święta…. szczerze mówiąc wolę zjeść jakiś wartościowy posiłek, a nie zapchać się szejkiem. nie neguje tego typu produktów, czy ich składu, ale jak to mówią: co za dużo, to niezdrowo…. ;]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *