Gainer na mase – jaki najlepszy, skład, opinie 2019

Gainer to bez wątpienia jeden z najlepiej sprzedających się suplementów diety dla sportowców. Jedynie odżywki białkowe mogą z nim konkurować. Pozostałe produkty są bez szans. Skąd ta sława? Czym tak naprawdę jest gainer? Czy warto go stosować? U kogo się sprawdzi? Odpowiedź na te pytania znajdziesz poniżej.

Gainer

Preparat stworzony z myślą o osobach nastawionych na przyrost masy mięśniowej. Ze szczególnym uwzględnieniem tych charakteryzujących się ektomorficzną budową ciała – chude nogi, chude ręce, wąskie ramiona – szeroko rozumiana wiotkość. Ektomorfika cechuje wyjątkowo szybka przemiana materii, ciężko mu przybrać na wadze. Aczkolwiek nie jest to niemożliwe. Pierwszym krokiem, który powinien uczynić przyszły „dzik” jest zwiększenie kaloryczności diety – bez dodatniego bilansu energetycznego nie osiągnie celu. Zjedzenie 3000 czy 4000 kalorii może okazać się nie lada wyzwaniem – jadłospis powinien bazować na produktach nieprzetworzonych, a nie śmieciach – fast-foodach, słodyczach i innych. Dlatego właśnie zaleca się włączenie do diety gainera – odżywki o wysokiej zawartości węglowodanów – 80% składu. Stosowana regularnie przyczyni się do wzrostu masy ciała.

Gainer – skład

Formuła preparatu bazuje na dwóch składnikach: węglowodany oraz białka, występujących w całkowicie odmiennych proporcjach. Sacharydy stanowią tzw. bazę, proteiny są tylko dodatkiem – podobnie zresztą jak aminokwasy BCAA, kreatyna, glutamina – substancje uzupełniające, które znajdziemy w większości suplementów dostępnych na rynku. Ich celem jest uzupełnienie niedoborów składników odżywczych, co jest szczególnie istotnie w cyklu okołotreningowym.

Wysoka zawartość węglowodanów znajduje odzwierciedlenie w kaloryczności produktu – porcja (100 g) dostarcza 380 kcal, dlatego osoby stosujące dietę odchudzającą rezygnują z jego zażywania na rzecz odżywki białkowej.

À propos ! Głównym źródłem protein w gainerze jest serwatka – rzadko kiedy stosuje się białka jaj czy kazeinę. A co z tłuszczem? Jest go naprawdę mało – zazwyczaj dodaje się MCT – olej charakteryzujący się bardzo dobrym wchłanianiem i stosunkowo szybkim metabolizmem. Nie wymaga dużego zaangażowania układu trawiennego.
Niestety oprócz wyżej wymienionych składników, gainer zawiera również niechciane dodatki, które niekoniecznie kojarzą się ze zdrowym stylem życia. Dlatego wszystkich zainteresowanych zakupem tej odżywki zachęcam do sprawdzania etykiet! Przykładem takiej substancji jest chociażby aspartam, który choć nadaje smak – szkodzi. Przypisuje się mu działanie rakotwórcze – może również doprowadzić do silnych bólów brzucha, biegunek, problemów z pamięcią i koncentracją.

Gainer – działanie

Działanie gainerów jest uzależnione od kilku czynników – chociażby od naszej postury ciała. Nie bez znaczenia jest też pora ich spożywania. Stosowane przed treningiem dodadzą energii, suplementowane tuż po nim ułatwią regenerację organizmu – odbudują zapasy glikogenu oraz przyspieszą wzrost tkanki mięśniowej. Aczkolwiek cel ich stosowania jest zazwyczaj zupełnie odmienny – przybranie na wadze. Z odżywką węglowodanową będzie to jak najbardziej możliwe. Badania przeprowadzone przez grupę niemieckich naukowców wykazały, że osoby zażywające ten preparat tyły znacznie szybciej w porównaniu do tych, którzy tego nie robili. Problem w tym, że był to głównie tłuszcz a nie tkanka mięśniowa – a to właśnie na niej nam, sportowcom zależy. Gdybyśmy chcieli obrosnąć „fatem”, dorobić się brzucha, wykupilibyśmy wyłączność na McDonalda.

Gainer – u kogo się sprawdzi?

Tak jak wspomniałem, gainer sprawdzi się przede wszystkim u osób o bardzo szczupłej budowie ciała – przyspiesza wzrost nie tylko tkanki mięśniowej, ale również tłuszczowej. Osoby o prawidłowym BMI mogą osiągnąć efekt odwrotny od zamierzanego – bojler zamiast kaloryfera. W takich przypadkach zaleca się stosowanie odżywki białkowej, która charakteryzuje się wysoką zawartością aminokwasów – substancji z których zbudowane są mięśnie.

Gainer – dawkowanie

Choć na opakowaniu znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, nie wierz im bezgranicznie. Producenci suplementów są bardzo cwani, zależy im na jak największej sprzedaży. Zależność jest prosta – im szybciej zużyjesz preparat, tym szybciej kupisz nowy. Dlatego często zawyżają dawki. Zalecają spożywanie 150 g odżywki dziennie! Jeśli zależy Ci na zdrowiu i optymalnych efektach, wylicz swoje dobowe zapotrzebowanie na makroskładniki. Otrzymany wynik zweryfikuj z danymi zamieszczonymi na etykiecie.

Gainer – jak stosować?

Osobom, którym zależy na zwiększeniu masy mięśniowej powinny go stosować zaraz po treningu. To nie koniec zaleceń – jak wiesz, gainer składa się głównie z węglowodanów, dlatego 2-3 h po jego spożyciu zjedz posiłek bogaty w białko. Ektomorficy mogą nieco zmodyfikować te wytyczne – stosować odżywkę zarówno przed, jak i po wizycie na siłowni.

Gainer – jak kupić dobrą odżywkę?

Tak jak wspomniałem, decydując się na zakup gainera, należy zwrócić uwagę na jakość, ilość oraz rodzaj substancji użytych do jego produkcji. Tymczasem większość z nas sugeruje się ceną – niskie koszty mogą oznaczać tylko jedno: bubel.

  • Pożądana zawartość białka oscyluje na granicy 20 g na 100 g produktu. Nie bez znaczenia jest również jego rodzaj – wystrzegaj się produktów zawierających kazeinę lub białka jaj.
  • Dobrej jakości gainer zawiera znikomą ilość tłuszczu.
  • Obecność aminokwasów BCAA, kreatyny czy argininy jest mile widziana.
  • Słabej jakości gainer zawiera takie substancje jak: maltodekstryna, dekstroza, fruktoza.

Gainer – skutki uboczne

Choć gainerowi nie można odmówić działania, skutki uboczne towarzyszące kuracji często biorą górę. Co gorsza, skarżą się na nie osoby prawidłowo suplementujące omawiany w dzisiejszym wpisie preparat.

  • Silne bóle brzucha
  • Wzdęcia
  • Biegunki
  • Trądzik

Najpoważniejszą konsekwencją jest bez dwóch zdań niekontrolowany przyrost wagi.

Gainer – czy warto?

Gainer sprawdzi się u osób, którym ciężko przybrać na wadze – ektomorficzna budowa ciała, brak apetytu. Należy jednak pamiętać o tym, że jest to produkt wysokoprzetworzony – stosowany nieumiejętnie może przyczynić się do niekontrolowanego tycia. Co istotne, odżywka nigdy nie zastąpi pełnowartościowego posiłku – jezeli masz czas na jego przygotowanie, nie daj się lenistwu.

Gainer na mase – jaki najlepszy, skład, opinie 2019
4.8 (95%) 8 votes

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

One Comment on “Gainer na mase – jaki najlepszy, skład, opinie 2019”

  1. Nutrigo Lab Mass – najlepszy gainer jaki stosowałem! Konkurencja nie dorasta mu do pięt! Kończę 5 opakowanie i wiem, że zamówię kolejne! Smak, rozpuszczalność, skład, działanie – wszystko 10/10.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *