Domowe sposoby na pozbycie się stresu!

Nie da się go uniknąć, tak naprawdę towarzyszy nam już w dniu narodzin! Stres, bo o nim mowa, stanowi nieodzowny element ludzkiego życia! I choć niekiedy potrafi być mobilizujący, w nadmiernej ilości może powodować bezsenność, problemy żołądkowo-jelitowe i wiele innych. Jak sobie z nim radzić? Czy istnieją jakieś domowe sposoby na pozbycie się stresu? Prezentujemy garść najlepszych!


Czytaj również: Restilen tabletki na stres i nerwy. Czy warto?


Najlepsze domowe sposoby na pozbycie się stresu!

Stres1)Heszen, Sęk (2007) Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN był, jest i będzie — takie są fakty. Nie jesteśmy w stanie go uniknąć. Pierwszym silnym przeżyciem są narodziny, później bezustannie frustruje nas najbliższe otoczenie! Rodzice, nauczyciele, rówieśnicy, szefostwo czy też rząd. Już od dzieciaka, bardziej lub mniej świadomie wykształcamy w sobie mechanizmy radzenia sobie z niewygodnymi sytuacjami. Niestety, często nieudolne — alkohol, nikotyna czy też narkotyki! Tymczasem najlepszą przeciwwagą są endorfiny, czyli hormony szczęścia! Odpowiedzialne za zmiany euforyczne, tłumiące napięcie, lęk oraz ból! Ich wydzielaniu sprzyja m.in. sport, miłość, śmiech i dobre jedzenie! Brzmi nieźle, prawda? Przed Wami najlepszych, domowych sposobów!

1. Śmiech

Kiedy się śmiejemy, ciało zaczyna cudownie się odprężać! Ciśnienie krwi spada, serce przestaje niepokojąco łomotać, a stawy boleć i sztywnieć. Obniża się również poziom kortyzolu — hormonu stresu, a to właśnie on stawia nasz organizm w tryb pełnej gotowości, odpowiada za większość nieprzyjemnych objawów spowodowanych nadmiarem stresu! Liczne badania naukowe udowodniły, że osoby które często się uśmiechają, lepiej radzą sobie z przewlekłym napięciem, mają silniejszą odporność, więcej przyjaciół, a jakby tego było mało, są postrzegane jako atrakcyjniejsze!

2. Dotyk

Głaskanie, przytulanie, trzymanie za rękę bliskiej nam osoby uruchamia w naszym ciele mnóstwo korzystnych procesów! To pierwsze narzędzie kontaktu z otaczającym nas światem, co istotne potrzeba dotyku wykształca się bardzo wcześnie, bo już około dziewiątego tygodnia życia płodu! Zdaniem uczonych z Uniwersytetu Jagiellońskiego ma wręcz terapeutyczną moc, która z reguły ujawnia się sytuacjach podenerwowania i zwątpienia. Uspokaja, redukuje stres, obniża odczuwane bólu, łagodzi objawy depresji, a nawet działa przeciwzapalnie! To najprawdziwsza oksytocyna! Jak zaspokoić potrzebę dotyku? Psycholodzy zachęcają do tego, by wychodzić z inicjatywą — zwłaszcza w stresujących dla nas sytuacjach.

3. Sport

Regularna aktywność fizyczna to jeden z lepszych sposobów na stres! Pomaga rozładować napięcie, uwolnić się od negatywnych emocji, zapewnia przypływ pozytywnej energii, a jakby tego było mało, kształtuje sylwetkę! Istotne, aby dostosować ją do indywidualnych potrzeb organizmu oraz charakteru! Zdaniem specjalistów, najlepsze efekty dają ćwiczenia aerobowe, czyli takie które pozwalają solidnie się zmęczyć — bieganie, pływanie, jazda na rowerze, zumba, taniec.

4. Wciągający film 

To nie żart! Wciągający film to jedno z najlepszych lekarstw na stres! Polecane, a przede wszystkim skuteczne narzędzie terapeutyczne! Pomaga się zdystansować, oderwać od codziennych problemów, redukuje stres,  podnosi na duchu! Najlepszym wyborem będzie oczywiście komedia, ewentualnie lekki serial. Istotne, aby po ich obejrzeniu pojawił się uśmiech na twarzy!

5. Joga

Joga, czyli trening duszy i ciała! Nie tylko poprawia siłę i wytrzymałość, ale również doskonale koi nerwy — pomaga osiągnąć stan wewnętrznej równowagi! Wystarczy wygospodarować 15 minut dzienne, aby dostrzec jej dobroczynne działanie! Regularnie wykonywane asany uspokoją, wyciszą, rozluźnią organizm. Przyniosą ulgę zmęczonym mięśniom i głowie po ciężkim dniu pracy! A jakby tego było mało, dotlenią tkanki!  Co istotne, jest to aktywność dla każdego, a nie jak przyjęło się mówić tylko dla zaawansowanych jednostek!

6. Dieta

Zjadanie stresu słodyczami lub fast-foodami — co nam, Polakom zdarza się nad wyraz często — daje jedynie chwilowe ukojenie. W dłuższej perspektywie wpędza w kompleksy, powoduje wyrzuty sumienia i sprzyja nadwadze! Nadprogramowe kilogramy to dla większości z nas, a w szczególności kobiet źródło dodatkowego napięcia! Nasz jadłospis powinien obfitować przede wszystkim w tryptofan — aminokwas odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego! Jego najlepszym źródłem są: ryby morskie (głównie halibut), nasiona dyni, pestki słonecznika, orzechy ziemne, jaja, awokado, banany, chude mięso. Magnez 2)Włodarek D., Lange., Kozłowska L., Głąbska D.: Dietoterapia. Warszawa, 2017. jest równie istotny! Minerał ten sprzyja wyciszeniu, koi nerwy, redukuje napięcie, a oprócz tego ułatwia zasypianie! Jego niedobory skutkują bowiem zmniejszoną odpornością na stres, utratą koncentracji!

7. Pasja

Walka z przewlekłym napięciem to konieczność zajęcia głowy czymś innym, niż trapiącymi nas problemami. Dlatego warto znaleźć sobie jakąś pasję! Czytanie książek, sport, gra na instrumencie, nauka języków obcych, podróżowanie, słuchanie muzyki, renowacje sprzętów, modelarstwo i wiele innych! Wystarczy zastanowić się nad tym, co tak naprawdę nas relaksuje i sprawia nam przyjemność!

8. Zioła

W sytuacjach kryzysowych, w których potrzebujemy naprawdę silnego wsparcia, warto sięgnąć po zioła! Szczególnie polecane są adaptogeny3) 4)Baj T., Zioła w homeostazie organizmu. Magazyn Aptekarski 2008, 9:8-11., czyli rośliny, które w pełni bezpieczny sposób potęgują naturalną zdolność organizmu do radzenia sobie z przewlekłym napięciem oraz stresem, wspierają utrzymanie zdolności psychofizycznych! Można je zażywać w postaci suplementów diety, jak i w formie nieprzetworzonej — susz do zaparzania.

9. Relaks

Relaks to nie marnowanie czasu, a inwestycja w codzienność wolną od stresu, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy żyjemy na naprawdę wysokich obrotach! Sposób na uwolnienie wewnętrznego napięcia i powrót do równowagi! Wystarczy wziąć długą relaksującą kąpiel, wybrać się na długi spacer, chwilę pomedytować lub po prostu napić się w ciszy dobrej kawy lub herbaty! To jeszcze nie wszystko! Każdego dnia powinniśmy wyznaczyć moment, w którym jesteśmy niedostępni dla otoczenia! Chodzi o to, aby odseparować się od nowoczesnych technologii — smartfonów, laptopów, tabletów!

10. Seks

Mózg w trakcie stosunku przechodzi niemałą rewolucję! Uwalnia oksytocynę, serotoninę, endorfiny! To doskonałe antidotum na kiepski nastrój i co istotne jest na to wiele dowodów! Z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Paisley 5)https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301051105000736 (dostęp: 09.08.2021 r.) wyraźnie wynika, że osoby aktywnie seksualnie o wiele lepiej radzą sobie ze stresem, niż te które od niego stronią. Ponadto rzadziej chorują, mają więcej energii! Warto zaznaczyć, iż te dane dotyczą wyłącznie penetracji waginalnej, a nie analnej czy masturbacji!


Czytaj również: Suchość w ustach a stres. Jak sobie z nią radzić?


Domowe sposoby na pozbycie się stresu. Podsumowanie!

Istnieje wiele domowych sposobów na okiełznanie stresu! Większość z nich można stosować jednocześnie! Nie wymagają praktycznie żadnych nakładów finansowych, a jedynie systematyczności i zaangażowania!

Domowe sposoby na pozbycie się stresu!
Rate this post

Przypisy   [ + ]

1.Heszen, Sęk (2007) Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN
2.Włodarek D., Lange., Kozłowska L., Głąbska D.: Dietoterapia. Warszawa, 2017.
3. [ref]Baj T., Zioła w homeostazie organizmu. Magazyn Aptekarski 2008, 9:8-11.
4.Baj T., Zioła w homeostazie organizmu. Magazyn Aptekarski 2008, 9:8-11.
5.https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301051105000736 (dostęp: 09.08.2021 r.)

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

2 Comments on “Domowe sposoby na pozbycie się stresu!”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *