Domowe sposoby na chrapanie — czy są skuteczne?

Sen jest dla słabych, przekonują amatorzy posiadówek do białego rana. Czy mają rację? Większej bzdury w życiu nie słyszałem! Sen jest podstawową potrzebą fizjologiczną człowieka! Coraz częściej bagatelizujemy jednak jego znaczenie, twierdząc, że im więcej poświęcamy na niego czasu, tym więcej tracimy z życia. Co robimy nocą? Pracujemy, imprezujemy, gramy, oglądamy Netflix’a próbując tym samym zagłuszyć odgłosy płynące zza ściany. Chrapanie to jedno z najczęściej spotykanych zaburzeń snu w Polsce! Dlaczego ludzie chrapią? Dlaczego mężczyźni robią to częściej niż kobiety? Jak walczyć z tą przypadłością? Czy domowe sposoby są skuteczne?


Czytaj również: Snoran Plus nr 1 na chrapanie w Polsce! 


Dlaczego ludzie chrapią?

Chrapiesz? Nie jesteś wyjątkiem — to problem globalny! Szacuje się, że ok. 30% populacji doświadcza regularnych problemów z oddychaniem w trakcie snu. Zresztą! Każdy zna kogoś, kto to robi! Chrapią młodzi, starsi, a nawet dzieci! Dlaczego? Otóż kiedy kładziesz się do łóżka, Twoje mięśnie również udają się na odpoczynek. Wszystkie, jak jeden mąż — te, które budują nos i gardło też. Tak samo, jak Ty chcą się wyluzować po ciężkim dniu w pracy czy w szkole. Problem w tym, że nie mają w tym umiaru — wówczas, gdy osiągają stan totalnego chilloutu, Ty zaczynasz chrapać. Stajesz się uciążliwy dla otoczenia. Ba! Sam nie jesteś w stanie siebie znieść! Nie ma w tym nic dziwnego, podkreślają specjaliści. Chrapanie pogarsza jakość snu i negatywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Gdy człowiek zarywa którąś noc z rzędu, wahania nastroju stają się bardzo dotkliwe — jesteśmy bardziej skorzy do kłótni, rozdrażnieni, łatwiej wchodzimy w konflikty. Deprywacja snu posiada również szereg innych niepożądanych skutków.

  • Problemy z pamięcią i koncentracją — naukowcy z Massachusetts przeanalizowali mechanizmy funkcjonowania pamięci na skutek deficytu snu. Wnioski są następujące: u osób, które śpią mniej niż 7 godzin na dobę obserwuje się podwyższony poziom adenozyny. Adenozyna to organiczny związek chemiczny oddziałujący na receptory zlokalizowane w strukturach mózgu kształtujące pamięć.
    Skutkiem ich pobudzenia są problemy z koncentracją, trudności w dobieraniu słów i budowaniu zdań. 
  • Nadwaga i otyłość — brak snu sprzyja nadwadze! Spowalnia metabolizm, zwiększa ochotę na wysokokaloryczne przekąski! Za uczucia głodu i sytości odpowiadają dwa hormony — grelina i leptyna. Ich wahania negatywnie wpływają na wygląd sylwetki, utrudniają również odchudzanie! Nie bez znaczenia jest również kortyzol — związek produkowany przez przysadkę mózgową. Jednym ze skutków jego działań jest wzrost cukru we krwi.
  • Spadek odporności, choroby przewlekłe — sen jest podstawą dobrego samopoczucia i zdrowia! Zmęczony i osłabiony organizm staje się bardziej podatny na wirusy i infekcje! Mało tego — chroniczna bezsenność zwiększa ryzyko cukrzycy, miażdżycy, nadciśnienia oraz wielu innych poważnych chorób.
  • Widmo zwolnienia, a nawet śmierci — niedobór snu to także konsekwencje społeczne i ekonomiczne! Osoba przemęczona i niewyspana gorzej pracuje — trudno jej się skupić na codziennych obowiązkach. Stanowi poważne zagrożenie dla ruchu drogowego! Najnowsze wyniki badań pokazują, że brak nocnego odpoczynku zwiększa ryzyko wypadku komunikacyjnego. Najbardziej niebezpieczne są osoby, które wsiadają za kółko po przespaniu 3-4 godzin.

Oczywiście przyczyny, jak i konsekwencje bezsenności mogą być różne, jednak chrapanie  jest na swój sposób wyjątkowe — zaburza spokój wszystkich domowników! Niektórzy doświadczają koncertów na 80 decybeli! Poziom ten jest zbliżony do odgłosów wydawanych przez popularne elektronarzędzia — kosiarkę czy piłę! Dobre wieści są takie, że da się go skutecznie pozbyć. Metod leczenia jest wiele, proponuję zacząć od domowych sposobów. Mało kosztowne, przeto przystępne — jedyne czego wymagają, to zaangażowania. Sądzę, że nie brakuje Ci motywacji.

Co powoduje chrapanie? 

Wyluzowane mięśnie to nie wszystko, przyczyny chrapania mogą być różne — od błahych po bardziej poważne. Czasami, sami jesteśmy sobie winni. Pierwszą, która przychodzi mi na myśl jest nadwaga . Czas poznać kolejne.

Krzywa przegroda nosowa — zazwyczaj wada ta przyjmuje charakter wrodzony, stanowi konsekwencję nieregularnego wzrostu kości bądź chrząstek szkieletowych. Czasami dostajemy ją od losu — dosłownie i w przenośni. Szkolna bójka, wypadek rowerowy bądź samochodowy — w takich sytuacjach nietrudno o uszkodzenia w okolicy centralnej części twarzy.

Spanie na plecach — jest dobre dla kręgosłupa. Doskonale odciąża mięśnie i stawy, niestety sprzyja chrapaniu! W takiej pozycji język opada ku dołowi, zaczyna blokować przepływ powietrza, a my wydawać głośne i zaburzające sen dźwięki.

Nieprawidłowa budowa krtani — krtań to nieparzysty narząd układu oddechowego odpowiedzialny za wydawanie dźwięku. Wszelkiego rodzaju wady i deformacje zlokalizowane tuż w jego obrębie mogą skutkować chrapaniem.

Zamiłowanie do alkoholu i papierosów — o tym, że używki są szkodliwe dla naszego zdrowia, wie każdy. A co je łączy z chrapaniem? Okazuje się, że bardzo wiele. Oba nałogi upośledzają pracę ślinianek, a więc sprzyjają powstawaniu podnoszących ciśnienie dźwięków.

Polipy w nosie — to przypadłość objawiająca się miękkimi zmianami w nosie. Same w sobie nie są groźne, jednak utrudniają codzienne funkcjonowanie. Upośledzają drożność górnych dróg oddechowych, mogą powodować silne bóle głowy, zaburzać sen.

Przewlekły nieżyt gardła — to kolejna dolegliwość laryngologiczna sprzyjająca chrapaniu. Towarzyszące jej objawy — ból, świąd, pieczenie czy nadmierna suchość zaburzają nocny odpoczynek.

Powiększone migdałki — mogą okazać się niezwykle uciążliwą dolegliwością, szczególnie te nieleczone. Utrudniają oddychanie, pogarszają jakość snu, zwiększają ryzyko chorób płuc!

Krzywy zgryz — to już ostatnia nieprawidłowość na naszej liście. Może ona doprowadzić do zapadania tkanek jamy ustnej, a co za tym idzie blokować swobodny przepływ powietrza.


Czytaj również: Co na chrapanie z apteki? Ranking najlepszych produktów!


Skąd masz wiedzieć, że chrapiesz?

Jeżeli śpisz z partnerką lub partnerem, to proste: powie Ci, że chrapiesz. Gorzej gdy jesteś singlem, generalnie mieszkasz sam. Spokojnie, wiem co powinieneś zrobić. Zainstaluj aplikację SnoreLab. Służy ona do monitorowania jakości snu — rejestruje wszystkie niepokojące dźwięki. Za korzystanie z niej pobierane są opłaty — 30 złotych za miesiąc. Sądzę, że to dość sporo, jak na 30-dniowy dostęp. Użyjesz raz i skasujesz. Taniej podłączyć smartfona do ładowarki, a następnie włączyć dyktafon.

 

Domowe sposoby na chrapanie lista skutecznych metod! 

Istnieje cały szereg sposobów na chrapanie — medyczne, naturalne, domowe. Jest w czym wybierać. Interwencja lekarska jest zalecana w naprawdę ekstremalnych przypadkach — krzywa przegroda nosowa, powiększone migdały, polipy. Z resztą jesteśmy w stanie sami sobie poradzić. Warto zacząć od domowych sposobów, a wówczas gdy nie pomogą udać się do specjalisty.

1. Schudnij!

Ludzie z nadwagą chrapią dwa razy częściej, aniżeli Ci z prawidłowym BMI. Powód jest prosty: nadmiar tkanki tłuszczowej umiejscowiony w okolicach szyi zaburza swobodny przepływ powietrza. Wejdź na wagę, spójrz lustro — upewnij się, czy aby na pewno wszystko jest w porządku. To jak się odżywiasz, ma ogromny wpływ na jakość Twojego odpoczynku. Trudno o dobry sen stołując się w McDonaldzie.

2. Nie śpij na wznak!

Jedzenie ma znaczenie, to fakt — jednak pozycja, w której śpisz jest równie istotna! Spanie na plecach może doprowadzić do zwężenia lub całkowitego zablokowania górnych dróg oddechowych. Jeżeli zauważysz, że chrapiesz leżąc na wznak — zmień to! Zwykle zaleca się spanie na boku. Twierdzisz, że nie potrafisz? Zainwestuj w dobrą poduszkę. Dzięki niej szybciej porzucisz zły nawyk. Innym, aczkolwiek o wiele mniej komfortowym rozwiązaniem jest włożenie piłeczek tenisowych pod prześcieradło lub piżamę.

3. Pij więcej wody!

Odwodniony organizm zaczyna gromadzić śluz — to ta wkurzająca wydzielina zalegająca w Twoim gardle lub nosie. Utrudnia swobodne oddychanie, a co za tym idzie może przyczynić się do chrapania! Dorosły mężczyzna powinien pić ok. 3,5 l płynów dziennie! Kobieta nieco mniej, bo 2,5 litra. Bez względu na płeć, postaraj się przestrzegać tych norm!

4. Ogranicz używki!

Jeżeli nie stronisz od alkoholu lub spożywasz go bezpośrednio przed snem, koniecznie musisz to zmienić. Napoje wysokoprocentowe rozluźniają mięśnie gardła, przyczyniają się do chrapania. Z kolei papierosy podrażniają jego śluzówkę, co również skutkuje utrudniającym odpoczynek charczeniem.

5. Zainwestuj w nawilżacz powietrza!

Suche powietrze podrażnia skórę, nos i gardło — sprzyja chrapaniu. Prawidłowy poziom wilgotności w sypialni powinien wynosić od 40 do 60%. Jak go osiągnąć? Zainwestuj w dobry nawilżacz lub skorzystaj z nieco tańszych rozwiązań:

  • powieś pranie na grzejniku
  • postaw naczynie z wodą przy kaloryferze
  • rozszczel okno na noc
  • posadź kwiaty — najlepiej paprocie, zielistki, bluszcze i fikusy.

6. Ćwicz mięśnie języka oraz gardła!

Chrapiesz, bo Twoje mięśnie są zbyt rozluźnione. Warto zacząć je trenować. Wzmocnienie ich pomoże Ci przestać. Znam jeden sprawdzony sposób: śpiewanie, kolejny: przesuwanie końcówką języka po zębach. Pytanie: czy Twoje otoczenie będzie w stanie to znieść? Cóż, nie musisz tego robić w domu, a np. w aucie.

7. Zmień dietę!

Słabej jakości mięso, fast-foody i słodycze — te produkty mogą doprowadzić do zapalenia tkanek nosa oraz gardła. Są zaliczane do żywności pozapalnej, podobnie jak nabiał. Nie twierdzę że powinieneś całkowicie z nich zrezygnować, a ograniczyć — nie spożywaj ich bezpośrednio przed snem! Wyjdzie Ci to na zdrowie!

8. Zrób inhalację!

Inhalacja — to sprawdzony sposób naszych babek i prababek na udrożnienie górnych dróg oddechowych. Sprawdzi się przy alergiach oraz przeziębieniach. Napełnij miskę wrzącą wodą, a następnie umieść nad nią głowę — narzuć ręcznik, aby zatrzymać wilgoć. Podobne efekty przyniesie gorący prysznic lub kąpiel.

9. Zadbaj o higienę snu

Zapomnij o tabletkach nasennych! Rozluźniają mięśnie gardła oraz języka. Zainteresuj się domowymi sposobami: wywietrz dobrze sypialnie, nie patrz w ekran smartfona przed snem — emituje niebieskie światło, która zaburza produkcję melatoniny. Twój organizm zaczyna się gubić — nie wie kiedy jest dzień, a kiedy noc. Pamiętaj, aby położyć się na boku, zadbać o dobrą poduszkę.

10. Kup coś na chrapanie!

Kiedy domowe sposoby zawodzą, warto sięgnąć po coś mocniejszego — leki na chrapanie. Do wyboru masz tabletki, maści, krople, listki oraz spraye. Większość działa już od pierwszej aplikacji. Zawarte w nich substancje wzmacniają tkanki oraz mięśnie gardła, umożliwiając tym samym swobodny przepływ powietrza. Oddychasz miarowo i spokojnie, nie chrapiesz.

Najlepsze tabletki na chrapanie. Poznaj wybór kolegów!

Co na chrapanie? Który sposób jest najlepszy? 

W pogoni za lepszym komfortem snu szukamy coraz to nowszych i bardziej wymyślnych sposobów, tymczasem powinniśmy zacząć od podstaw! Zmiana stylu życia może w istotny sposób poprawić komfort nocnego odpoczynku! Zamiast w inwestować w opaski, klipsy czy zastawki skupmy się na nauce prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków. Może rezultaty nie będą natychmiastowe, ale z pewnością trwałe!

Domowe sposoby na chrapanie — czy są skuteczne?
Rate this post

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

6 Comments on “Domowe sposoby na chrapanie — czy są skuteczne?”

  1. Próbowałem piłeczki pingpongowej, skuteczne ale bolesne jak cholera! Koniec końców i tak śpię na plecach, więc i chrapię jak najęty…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *