Dieta na płodność. Czy to działa?

Bez dobrej motywacji trudno jest wytrwać w postanowieniach. Jasno określony cel powinien być pierwszym krokiem w stronę zmian. Dla jednych będzie nim atrakcyjna sylwetka, dla drugich zdrowie, a dla trzecich płodność! Niewielu mężczyzn zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną rolę w walce o potomstwo odgrywa dieta. W opinii specjalistów zwiększa nasze szanse nawet o 80%. Co jeść, a czego lepiej unikać? Co z alkoholem i używkami? Dlaczego zdrowy styl życia jest aż taki ważny?


Czytaj również: Semaxin lepsza płodność i silniejsza erekcja


Co wpływa na płodność?

Słowo ” płodność” przywodzi na myśl wiele pozytywnych, jak i negatywnych skojarzeń. Te drugie uaktywniają się dopiero wtedy, gdy starania o dziecko nie przynoszą oczekiwanych efektów. Przyczyną tych niepowodzeń może być słaba jakość spermy, którą kształtują m.in. masa ciała oraz styl życia. Dlatego zamiast wpadać w panikę, warto przeanalizować swoje przyzwyczajenia.

Masa ciała

Zarówno nadwaga, jak i niedowaga mogą negatywnie wpłynąć na płodność — jeśli więc planujesz powiększyć rodzinę, a masz nieprawidłowy wskaźnik BMI, postaraj się go unormować. Dlaczego warto to zrobić? Uczeni z  University of Southern Denmark dowiedli, że w przypadku mężczyzn ważących za mało, liczba plemników w nasieniu była aż o 36% niższa niż w przypadku panów z prawidłową masą ciała. Osoby z nadmiarem tkanki tłuszczowej wypadają jeszcze gorzej! Jakie jest wytłumaczenie tego zjawiska? Podejrzewa się, że wahania wagi zaburzają wydzielanie męskich hormonów płciowych — mogą utrudniać poczęcie.

Alkohol

Dyskusja o zdrowotnych właściwościach alkoholu wydaje się nie mieć końca. Jedni opowiadają się za piciem czerwonego wina, drudzy przekonują, że to żaden trunek. Co na to lekarze? Liczy się ilość — nadmiar zawsze szkodzi. Z kolei umiarkowane spożycie może korzystnie wpłynąć na płodność — tę tezę potwierdzają badania. Z wyników eksperymentu opublikowanych na łamach czasopisma specjalistycznego „Andrology” wynika, iż panowie którzy konsumują max. 28 jednostek alkoholu* miesięcznie mają lepszą spermę. Powyższe wnioski zostały sformułowane na podstawie próbek nasienia pobranych od 323 mężczyzn! Stoją one w sprzeczności z wcześniejszymi doniesieniami sugerującymi, że szkodliwa jest nawet niewielka dawka alkoholu.

*Jedna jednostka odpowiada 125 ml wina, 330 ml piwa lub 30 ml wódki.

Przegrzewanie jąder 

Aby spermatogeneza  przebiegała prawidłowo, temperatura jąder powinna kształtować się na poziomie 33-34 stopni Celsjusza. Tymczasem my potrafimy im zafundować prawdziwe piekło! Nosimy obcisłą bieliznę, wąskie spodnie, trzymamy telefon w przedniej kieszeni. Na czarnej liście znajduje się również sauna — częste sesje mogą zaburzyć proces spermatogenezy.

Papierosy 

Ten zgubny nałóg zdecydowanie nie sprzyja staraniom o dziecko. Uszkadza DNA plemników, zmniejsza libido, może doprowadzić do impotencji. Co więcej, papierosy zaburzają pracę układu hormonalnego!

Częstotliwość stosunków 

Płodność płodnością, a częstotliwość częstotliwością. Raz w tygodniu, trzy razy w tygodniu, a może codziennie — jak często powinniśmy się kochać? Wokół odpowiedzi na to pytanie narosło wiele mitów. Badania przeprowadzone przez jedną z katowickich klinik wykazały, że tygodniowa lub dłuższa abstynencja seksualna negatywnie wpływa na męską płodność. Wskazane są częste i regularne stosunki pokierowane chęcią, a nie kalendarzykiem.

Zbyt mała ilość snu

Z wyników badań opublikowanych na łamach „American Society for reproductive Medicine” wynika, że mężczyźni śpiący 7-8 godzin na dobę mają większe szanse na zostanie ojcem. Ile czasu na sen poświęca statystyczny Polak? Dosłownie kilka, maksymalnie 5h! Jak to zmienić? Pomocne mogą okazać się wieczorne rytuały: relaksująca kąpiel, ćwiczenia oddechowe, lekka kolacja, dobrze wywietrzona sypialnia.

Stres

Stres negatywnie wpływa na płodność — pogarsza jakość spermy. By podnieść szanse na ojcostwo, należy wyluzować i zmienić nastawienie. Wmawianie sobie, że jestem beznadziejny, na pewno nie polepszy sytuacji. Lepiej skupić się na swoich dobrych stronach — zapewne jesteś inteligentny, zaradny, pracujesz nad swoim charakterem, próbujesz zmienić niezdrowe nawyki. Czerp z tego wszystkiego siłę do walki ze stresem. Metod jest wiele, ale nie ma jednej uniwersalnej. Zaleca się regularną aktywność fizyczną, medytację. Pomocne mogą okazać się również mniej typowe czynności: słuchanie muzyki, rozmowa z bliskimi, gotowanie, sprzątanie, napary ziołowy, wciągająca książka lub film.

Siedzący tryb życia

Statystyczny Polak spędza w pozycji siedzącej ok. 10 godzin dziennie, tymczasem plemniki łakną ruchu! Sport ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie, sylwetkę oraz płodność. Jak często ćwiczyć?
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej przez 5 dni w tygodniu lub 20 minut  bardzo intensywnej aktywności fizycznej przez 3 dni w tygodniu.

 

Płodność a metryka, wiek rozrodczy mężczyzn! 

Zaraz po 34. roku życia obniża się poziom testosteronu, hormonu kształtującego zdolności reprodukcyjne! Pogarsza się również jakość spermy! Wśród plemników młodych mężczyzn zaledwie 2,8% posiada wady chromosomowe. U starszych sytuacja wygląda nieco inaczej, mówi się o  14%! Coraz więcej badań potwierdza związek między wadami genetycznymi potomstwa, a datą urodzenia ojca.

Dieta na płodność — co jeść, a czego unikać?

Na zdrowy styl życia składa się kilka czynników, jednak to właśnie diecie przypisuje się kluczową rolę. Dlaczego? Źle zbilansowany jadłospis szybko odbija się na naszym organizmie. Znajduje odzwierciedlenie w dodatkowych kilogramach, poszarzałej cerze, zaburzeniach hormonalnych. Sytuacja w naszym kraju niestety nie jest najlepsza. Polacy jedzą zdecydowanie za mało produktów sprzyjających płodności! Nasze menu obfituje w produkty wysoko przetworzone, bogate w niebezpieczne tłuszcze trans, sól oraz cukier. Mowa oczywiście o słodyczach, fast-foodach, daniach z torebki, białym pieczywie, tłustych mięsach oraz serach, które należy bezwzględnie ograniczyć! Czym je zastąpić? Co warto włożyć do koszyka?

Tłuszcze roślinne

Pierwszym, istotnym elementem diety sprzyjającej płodności są tłuszcze roślinne. Znajdziemy je w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, awokado, a także w miękkiej margarynie. Na naszą uwagę zasługują również kwasy omega-3 i omega-6, a szczególnie zachowanie ich prawidłowej równowagi. Gdzie ich szukać?

  • Orzechy włoskie, świeżo zmielone nasiona lnu, nasiona chia, olej lniany, słonecznik, dynia, sezam, kiełki pszenicy, ryby, owoce morza.
Dobre węglowodany 

Kolejnym makroskładnikiem pozytywnie wpływającym na płodność oraz jakość spermy są węglowodany, oczywiście te dobre. Warto wybierać produkty o niskim IG i dużej zawartości błonnika. Chodzi o ciemne pieczywo, brązowy ryż, kasze, warzywa skrobiowe.


Czytaj również: Tabletki na płodność — ranking. Poznaj zwycięzcę!


Witaminy i minerały

Nieocenioną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu męskiego organizmu pełnią witaminy. Ich niedobory mogą doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym również tych związanych z płodnością. Szczególnie istotne są witaminy z grupy B, takie jak witamina B12, B6 oraz witaminy o właściwościach antyoksydacyjnych — A, C, E, D, kwas foliowy. Minerały też mają swoją udział w kształtowaniu płodności, są niezbędne do zachowania prawidłowej równowagi hormonalnej i nie tylko — w istotny sposób wpływają na jakość oraz ruchliwość plemników! Żelazo dostarcza tlenu komórkom, magnez stabilizuje poziom chromosomów, cynk czuwa nad prawidłowym przebiegiem spermatogenezy, selen przyczynia się do ogólnej poprawy jakości spermy.

Lista produktów, które musisz włączyć do swojej diety!
Witamina B6Szpinak, kapusta, awokado, soja, zielony
groszek, fasola, orzechy włoskie i ziemne, banany, nabiał, mięso drobiowe, ryby,
jaja
Witamina B12Mięso, ryby, jaja, mleko i jego przetwory
Witamina AOlej, wątroba, masło, żółtko jaja, marchew, dynia, papryka, nać pietruszki,
szpinak, botwina
Witamina CNatka pietruszki, czerwona papryka, warzywa kapustne, owoce jagodowe i cytrusy
Witamina EOleje, oliwa z oliwek, orzechy, migdały,
nasiona słonecznika, dyni, sezamu, awokado, rośliny strączkowe, kiełki pszenicy
Witamina DRyby morskie, oleje rybne, mięso, produkty mleczne
Kwas foliowyCiemnozielone warzywa, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, owoce
ŻelazoWątroba, nerki, natka pietruszki, nasiona roślin strączkowych, mięso, jaja,
ciemne pieczywo
CynkCiemne pieczywo, sery podpuszczkowe, mięso, wątroba, kasza gryczana,
jaja
SelenOwoce morza, ryby, czosnek, grzyby, suche nasiona roślin strączkowych, orzechy brazylijskie
MagnezPrzetwory zbożowe, rośliny strączkowe, orzechy, kakao, gorzka czekolada,
sery podpuszczkowe, ryby, ziemniaki,
warzywa
Białko

Okazuje się, że to ile oraz jaki rodzaj białka znajduje się w naszej diecie, ma istotne znaczenie dla płodności. Jadłospis warto wzbogacić o chude mięso, jaja, fermentowane produkty mleczne, ryby, owoce morza. Warto również pokusić się o warzywa strączkowe — fasolę, ciecierzycę czy groch.

Jak zwiększyć płodność? Co oprócz diety?

Zalecenia zaleceniami, a życie życiem. Bądźmy ze sobą szczerzy — który z nas zawsze znajduje czas na przygotowanie pełnowartościowych posiłków? No właśnie. Z pomocą przychodzą nam tabletki na płodność. Najlepszym wyborem będą te z różnicowanym składem. Kiedy warto je kupić? Trudno o jednoznaczną odpowiedź, wiele zależy od:

  • poziomu motywacji
  • stylu życia, pracy
  • wyników badań

Można również stosować je profilaktycznie, w ramach przygotowań. Najlepiej sięgnąć po nie 3 miesiące wcześniej. Jest to wystarczająca ilość czas na wyrównanie ewentualnych niedoborów.

Podsumowanie

Dieta i szeroko rozumiany styl życia mają zasadniczy wpływ na nasze zdolności reprodukcyjne — mogą je zwiększyć lub zmniejszyć. Istotne jest więc wyzbycie się nawyków zagrażających płodności. Jadłospis powinien dostarczać jak najwięcej nienasyconych kwasów tłuszczowych, kosztem szkodliwych związków trans. Należy wyeliminować sztuczne margaryny, ciastka, chipsy — skupić się na rybach, nasionach, orzechach, olejach roślinnych. Równie ważne jest spożycie produktów bogatych w błonnik, witaminy, minerały oraz białko. Zdrowe odżywianie warto połączyć z regularną aktywnością fizyczną — to prosty i skuteczny sposób na nadwagę, która jak wiadomo niweczy nasze szanse na ojcostwo!

Dieta na płodność. Czy to działa?
Rate this post

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

One Comment on “Dieta na płodność. Czy to działa?”

  1. Bardzo pożyteczny tekst. Generalnie powinniśmy się zdrowiej odżywiać i dbać o siebie, jednak w okresie, gdy chcemy zostać rodzicami jest to szczególnie ważne. Natura jest mądrzejsza od nas i wie, że gdy organizm jest słaby nie powinien się rozmnażać…

Pozostaw odpowiedź Katarzyna Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *