Czym jest stres oksydacyjny i jak sobie z nim radzić?

Stres oksydacyjny niczym ogień rozprzestrzenia się po naszym ciele, siejąc w nim zamęt i spustoszenie! Obniża jakość życia, przyspiesza proces starzenia i zwiększa ryzyko zachorowania na wiele nowotworów! Czy można go w jakiś sposób powstrzymać? Jak sobie z nim radzić? I w końcu, czym on tak właściwie jest? Odpowiadamy!


Czytaj również: Suchość w ustach a stres. Jak sobie z nią radzić?


Stres oksydacyjny co to tak właściwie jest?

Stres oksydacyjny 1)Finkel T., Holbrook N.J.: „Oxidants, oxidative stress and the biology of ageing”, Nature 2000, 408(6809): 239-47 to stan, w którym dochodzi do zaburzenia równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami, co może skutkować nie tylko pogorszeniem kondycji fizycznej, ale również kiepskim samopoczuciem i wyglądem!

  • Wolne rodniki — cząsteczki lub atomy niesparowane z elektronem, które rujnują wewnętrzną homeostazę 2)Free radicals, metals and antioxidants in oxidative stress-induced cancer. Valko M, Rhodes CJ, Moncol J, Izakovic M, Mazur M.Chem Biol Interact. 2006 Mar 10;160(1):1-40.! Smog, metale ciężkie, zanieczyszczenie środowiska, promieniowanie ultrafioletowe, używki, brak ruchu, złe nawyki żywieniowe, silne leki są ich głównymi determinantami! Mogą niszczyć enzymy, uszkadzać nabłonek, utleniać cholesterol, osadzać się w krwi pod postacią blaszek miażdżycowych, a nawet powodować ból i zakwasy!
  • Przeciwutleniacze — nazywane również antyoksydantami 3)The role of alimentary oxidants and antioxidants in carcinogenesis. Vizer G, Fehér J.Orv Hetil. 2001 Jul 29;142(30):1605-9. to substancje warunkujące prawidłowe funkcjonowanie organizmu! Rozbrajają wolne rodniki, a w dalszej kolejności je unieszkodliwiają! Są w naszym organizmie niezwykle pożądane! Chodzi głównie o karotenoidy, polifenole, witaminy A, C, E. Bez nich, nie uda nam się wygrać ze stresem! Uniknąć chorób, stanów zapalnych, nawracających infekcji!

Stres oksydacyjny objawy, które powinny nas zaniepokoić!

Stres oksydacyjny często jest określany mianem choroby cywilizacyjnej, oczywiście nie bez powodu. Szacuje się bowiem, że dotyczy zdecydowanej większości społeczeństwa, a tak właściwie globu! Jak się objawia? Jakie symptomy powinny nas zaniepokoić? Tak naprawdę jest ich całe mnóstwo i – co gorsza – łatwo je dopasować do innych schorzeń, chociażby niedoczynności tarczycy!

  • Kiepskie samopoczucie — stres oksydacyjny w istotny sposób odbija się na naszym samopoczuciu. Może być przyczyną migrenowych bóli głowy, bezsenności, chronicznego zmęczenia.
  • Stan zapalny — o ile krótkotrwały stan zapalny jest korzystny dla naszego organizmu, długotrwały sieje ogromne spustoszenie. Może doprowadzić do rozwoju wielu poważnych chorób — cukrzycy, miażdżycy, Hashimoto, otyłości. To najprościej mówiąc reakcja organizmu na działanie wolnych rodników! Mowa chociażby o wirusach, bakteriach, chemicznych dodatkach do żywności, zanieczyszczeniach środowiska.
  • Przewlekłe bóle mięśni i stawów — stres oksydacyjny może doprowadzić do przeciążenia mięśni i stawów, skutkować chronicznym bólem, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do zmian w obrębie układu ruchu! Możemy oczywiście ratować się różnego rodzaju farmaceutykami czy też domowymi sposobami, jednak usunięcie przyczyny jest tutaj kluczowe!
  • Problemy żołądkowo-jelitowe — mogą być objawem źle zbilansowanej diety, która z reguły skutkuje nadmiarem wolnych rodników organizmie. Szczególnie niebezpieczne są takie składniki, jak: cukier, utwardzone tłuszcze trans, sól.
  • Nadmierne wypadanie włosów — to częsta konsekwencja stresu, a tak właściwie jego destrukcyjnego wpływu na mieszki włosowe! Przewlekłe napięcie indukcje procesy zapalne, skraca fazę cyklu włosa, co z reguły skutkuje wyraźnym przerzedzeniem czupryny.
  • Wysypka lub egzema — choć stres oksydacyjny nie jest jednym czynnikiem powodującym pokrzywkę, często mówi się o nim właśnie w tym kontekście. Pod jego wpływem organizm zaczyna wydzielać histaminę, która w nadmiarze może być niezwykle toksyczna! Objawy, które powinny nas zaniepokoić: pieczenie, łuszczenie się naskórka, krostki, bąble oraz czerwone plamy.
  • Nawracające infekcje — nawracające przeziębienia, wykwity opryszczki, afty. Brzmi znajomo? Gdy przez większość czasu funkcjonujemy w stanie pełnej gotowości, cierpi na tym cały organizm, a w szczególności układ immunologiczny.

Co prawda, niektóre kliniki mają w swojej ofercie badania pomagające określić poziom antyoksydantów oraz wolnych rodników w organizmie, jednak są one bardzo drogie i jak na złość nie do końca miarodajne! Kluczowa jest tutaj wnikliwa obserwacja!

Stres oksydacyjny jak sobie z nim radzić?

Zastanawiacie się zapewne, co robić? Jak ugasić pożar? Jak nie dać się stresowi? Bagatelizowanie objawów zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem, gdyż z czasem sytuacja będzie się tylko pogarszać! Wielu lekarzy i specjalistów przyznaje, że istnieje ścisła korelacja między przewlekłym stresem oksydacyjnym, a niezdrowym stylem życia! I nie chodzi tutaj tylko o dietę, ale również o nadmiar obowiązków! Brak ruchu, niewystarczającą ilość snu! Zmiana krzywdzących nawyków to klucz, jednak pozbycie się ich nie jest wcale takie proste, jakby się mogło wydawać! Na dobrą formę składa się wielu czynników, dlatego do tematu należy podejść holistycznie, czyli innymi słowy — całościowo! Trzeba wyeliminować stresory, czynniki zapalne, wolne rodniki, aby dać siłę organizmowi! Pozbyć się trujących toksyn! Konieczne będzie wprowadzenie do diety produktów obfitujących w przeciwutleniacze! Oczywiście, to dopiero początek! Lista zaleceń jest naprawdę długa!

1. Dieta

Warto jeść jaja, gruboziarniste kasze, ryż, chude mięso, mleko, cytrusy, awokado, pomidory, nasiona, szparagi, cebulę, buraki, sałatę, czosnek, brukselkę, kalafior4)Szajdek A., Borowska J. „Właściwości przeciwutleniające żywności pochodzenia roślinnego”, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2004; 4(41), 5-28— produkty obfitujące w: selen, cynk, magnez, likopen, witaminy A, C, E, D  — najsilniejsze przeciwutleniacze!

  • Selen — zwalcza wolne rodniki, chroni krwinki przed ich zgubnym działaniem. Odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy, układu immunologicznego. Jego niedobory mogą skutkować nawracającymi infekcjami.
  • Cynk i magnez — zalecane zarówno w profilaktyce, jak i w zwalczaniu objawów stresu. Niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego! Pomagają utrzymać poziom kortyzolu na odpowiednim poziomie, ułatwiają zasypianie, niwelują kurczliwość mięśni i stawów.
  • Likopen — to naturalny barwnik odpowiedzialny za czerwony kolor warzyw i owoców. Posiada silne właściwości uspokajające, doskonale redukuje stres! Usuwa z organizmu wolne rodniki, chroni przed szkodliwym działaniem promieniowania ultrafioletowego!
  • Witamina A — jest kluczowa dla układu immunologicznego! Wspiera jego funkcjonowanie, bierze aktywny udział w produkcji hormonów steroidowych!
  • Witamina C — niweluje uczucie zmęczenia i znużenia, daje energetycznego kopa, usprawnia procesy naprawcze, niszczy wolne rodniki, niwelując tym samym szkodliwe działanie stresu!
  • Witamina E — jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, chroni organizm przed uszkodzeniami oraz zwalcza wolne rodniki! Ponadto obniża ryzyko chorób układu krążenia, które z reguły są konsekwencją nadmiernego utleniania.
  • Witamina D — jej niedobór wzmaga stres! Często skutkuje utratą energii, pogorszeniem samopoczucia, brakiem motywacji do działania!

Antyoksydację mogą wspomóc również niektóre zioła, które można stosować w formie naparu lub jako mieszankę w postaci tabletek, np. Restilen. Na uwagę zasługują również tłuszcze, a konkretnie te z grupy omega-3. Zdaniem dietetyków, powinniśmy je spożywać w możliwie jak największych ilościach! Wyciszają one bowiem stany zapalny, redukują poziom stresu! Ich najlepszym źródłem są: tłuste ryby morskie, olej lniany, wodorosty, orzechy włoskie. Natomiast na kontrolowanym znajdują się utwardzone tłuszcze trans, które można znaleźć w większości wyrobach cukierniczych, słodyczach, margarynach. Co jeszcze możemy zrobić? Zadbać o regularne nawodnienie! Gdy pijamy za mało, organizm zaczyna produkować więcej kortyzolu — hormonu stresu!

2. Sport

Zaleca również regularną aktywność fizyczną. Systematyczne ćwiczenia są bowiem doskonałym sposobem na pozbycie się wolnych rodników i toksyn! W trakcie ich trwania wytwarzają się endorfiny — hormony szczęścia! Jaką dyscyplinę wybrać? Szczególnie polecana jest joga. Zdaniem psychologów, to naturalny lek na stres! Doskonale koi nerwy, redukuje napięcia, pomaga przywrócić wewnętrzną równowagę. Najlepiej zacząć od krótkich, trzyminutowych sesji i powoli wydłużać czas. W przeciwnym razie szybko się zniechęcimy. Co oprócz asanów może nam pomóc? Długie spacery, bieganie, pływanie, pilates.

3. Balans

Zdrowa dieta, równowaga między pracą a odpoczynkiem to jeden z lepszych sposobów na stres! Tak przynajmniej twierdziła wieki temu Hildegarda z Bingen — mistyczka, reformatorka religijna. Co istotne, współcześni specjaliści przyznają jej rację! Harmonia tych trzech sfer jest kluczowa, kiedy choć nawet jedna kuleje, wolne rodniki przejmują kontrolę nad naszym organizmem! Jak znaleźć balans? Niestety, to nie będzie łatwe zadanie! Współczesna kultura wymaga od nas funkcjonowania na pełnych obrotach, ciągłego wzrostu wydajności! Nic więc dziwnego, że większości z nas korporacje jawią się jako wyniszczające! Kluczowe może okazać się w tym przypadku odpowiednie planowanie! Jeżeli nasz dzień będzie dobrze zorganizowany, uda się w pełnej koncentracji wykonać większość powierzonych obowiązków i zadań, a przy tym znaleźć czas na odpoczynek i sen. Jak nauczyć się efektywnie regenerować? Okazuje się, że to prawdziwa sztuka! Chodzi w nim o wyciszenie i maksymalne wykorzystanie czasu wolnego na robienie tego, co sprawia nam przyjemność! Wszystko zależy oczywiście od indywidualnych preferencji. Dla jednej osoby będzie to długi spacer, dla drugiej odprężająca kąpiel, a dla trzeciej spotykanie z przyjaciółmi. Polecane są również stare sprawdzone sposoby — czytanie książek, słuchanie muzyki, malowanie! Nie bez powodu przebojem są kolorowanki dla dorosłych! Ta z pozoru dziecinna czynność ma niesamowitą moc. Odpręża, relaksuje i uspokaja!

  • Odpoczywając, należy ograniczyć dostęp do służbowego smartfona czy też laptopa. Sprawy zawodowe nie powinny zawracać nam głowy.
  • Dobrym sposobem na podładowanie baterii i redukcję stresu są kilkunastominutowe drzemki. Liczne badania naukowe wykazały, że usprawniają pamięć i koncentrację, poprawiają nastrój, dodają energii do działania.
  • Ważna jest odpowiednia ilość snu! Średnio potrzebne jest 7-8 godzin na dobę, aby się zregenerować. Odciążyć nie tylko ciało, ale również umysł!

Czytaj również: Restilen tabletki na stres i nerwy. Czy warto?


Czym jest stres oksydacyjny i jak sobie z nim radzić? Podsumowanie!

Stres oksydacyjny to taki podstępny gad, który wkrada się do naszego życia ukradkiem. Sieje popłoch i zamęt! Ograbia nas z energii, zwiększa ryzyko wystąpienia wielu poważnych chorób, takich jak: cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, depresja, otyłość. Chcąc ograniczyć jego aktywność, należy przede wszystkim przyjrzeć się swojemu stylowi życia. Zadbać o zdrową i zbilansowaną dietę (bogatą w antyoksydanty), sen i odpoczynek. Znaleźć czas na regularną aktywność fizyczną. Wszystkie te działania pomogą nam okiełznać wolne rodniki5)Czajka A. „Wolne rodniki tlenowe, a mechanizmy obronne organizmu”, Nowiny lekarskie 2006; 75,6, 582-586 oraz odzyskać wewnętrzną równowagę! Zmiany należy wprowadzać stopniowo, a nie za pomocą terapii szokowej! Wówczas przyniosą trwałe, a przy tym naprawdę satysfakcjonujące rezultaty!

Czym jest stres oksydacyjny i jak sobie z nim radzić?
Rate this post

Przypisy   [ + ]

1.Finkel T., Holbrook N.J.: „Oxidants, oxidative stress and the biology of ageing”, Nature 2000, 408(6809): 239-47
2.Free radicals, metals and antioxidants in oxidative stress-induced cancer. Valko M, Rhodes CJ, Moncol J, Izakovic M, Mazur M.Chem Biol Interact. 2006 Mar 10;160(1):1-40.
3.The role of alimentary oxidants and antioxidants in carcinogenesis. Vizer G, Fehér J.Orv Hetil. 2001 Jul 29;142(30):1605-9.
4.Szajdek A., Borowska J. „Właściwości przeciwutleniające żywności pochodzenia roślinnego”, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2004; 4(41), 5-28
5.Czajka A. „Wolne rodniki tlenowe, a mechanizmy obronne organizmu”, Nowiny lekarskie 2006; 75,6, 582-586

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *