Czy warto jeść banana po treningu. Sprawdź jak wpływa na Twój organizm?

Regularne treningi bywają dla nas odskocznią od codziennych obowiązków. Pomagają się zrelaksować, wzmacniają serce, kształtują nastrój i rzecz jasna — sylwetkę! Aby jednak przynosiły wymierne korzyści, należy je połączyć ze zdrową i zbilansowaną dietą! Co jednak zrobić, kiedy zaraz po wyjściu z siłowni gnamy do pracy lub szkoły? Brakuje nam czasu na zjedzenie posiłku? Czy istnieją jakieś szybkie, a przy tym pełnowartościowe przekąski, które pozwolą nam uzupełnić zapasy energii? Utracone elektrolity i minerały? TAK! Banan — zdaniem wielu żywieniowców, owoc idealny 1)Rossmann B, Müller H, Smalla K, Mpiira S, Tumuhairwe JB, Staver C. Banana-associated microbial communities in Uganda are highly diverse but dominated by Enterobacteriaceae. Appl Environ Microbiol. 2012;78(14):4933–4941.. Doskonałe źródło węglowodanów, potasu oraz wielu innych składników odżywczych! Jak i kiedy go jeść? Czy ma jakieś wady? Kto powinien zachować względem niego umiar? Podpowiadamy!


Sprawdź: Co jeść na obiad podczas regularnych treningów na siłowni!


Banany w diecie sportowca! Dlaczego warto zjeść banana po treningu?

Energetyczny, pożywny, dostępny przez cały rok. Taki właśnie jest banan, owoc niezwykle popularny w naszym kraju. Uwielbiany zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Oczywiście nie bez powodu, cechuje go słodki smak, ale nie tylko! To prawdziwa bomba zdrowia! Bogactwo witamin, minerałów i węglowodanów — składników, które odgrywają bardzo ważną rolę w żywieniu sportowca. Zarówno profesjonalisty, jak i amatora! Pomaga w szybki i sprawny sposób odbudować zapasy glikogenu mięśniowego, trwale zaspokaja apetyt 2)Mizera J., Mizera K., Dietetyka sportowa. Co jeść, by trenować efektywnie, Łódź 2017, 30–41.! Dlaczego jeszcze warto zjeść banana po treningu?

  • Banany to prawdziwa skarbnica węglowodanów prostych! Spożyte zaraz po ćwiczeniach pozwolą w szybki, skuteczny, a przy tym niezwykle smaczny sposób uzupełnić zapasy glikogenu! Zapewnią sprawną regenerację mięśni! Są szczególnie polecane osobom trenującym sporty siłowe lub wytrzymałościowe 3)Banana (Musa spp) from peel to pulp: ethnopharmacology, source of bioactive compounds and its relevance for human health. Pereira A, Maraschin M..
  • Doskonałe źródło potasu! Potas to jeden z ważniejszych minerałów w diecie sportowca, a banany mają go pod dostatkiem! Wpływa na możliwości treningowe — jest niezbędny do efektywnej pracy mięśni! Wzmacnia serce i układ krwionośny, zmniejsza tendencję do zatrzymywania wody w organizmie.
  • Dobry nastrój, wzrost siły! Zmęczenie po treningu?
    Z bananami nam to nie grozi! To naturalny antydepresant! Poprawia humor, motywuje do dalszego działania!
    Z powodzeniem zastąpi nie do końca zdrowe napoje energetyczne!
  • Uczucie sytości! Banany świetnie zaspokajają głód, zmniejszają ochotę na słodycze 4)Potential Health Benefits of Plant Food-Derived Bioactive Components: An Overview. Samtiya M, Aluko RE, Dhewa T, Moreno-Rojas JM.! Na ich bazie można przygotować mnóstwo zdrowych deserów! Ciasteczka, placuszki, batoniki!
  • Wygoda i prostata! Banany są dostępne w sprzedaży przez cały rok. Można je kupić dosłownie wszędzie i to w bardzo przystępnej cenie! Bez problemu zmieszczą się w torbie treningowej!
  • Ochrona przed wirusami i bakteriami! Długotrwały i intensywny wysiłek fizyczny może zaburzyć naszą odporność, zwiększyć ryzyko wystąpienia infekcji! Jak się przed nimi uchronić? Zjeść banana po treningu! To naturalny stymulant układu immunologicznego! Wzmacnia i chroni przed złośliwymi patogenami!

Banany wartości odżywcze w 100 g!

Średniej wielkości banan to zaledwie 90 kalorii, znikoma zawartość tłuszczu, bogactwo witamin i minerałów!

Kalorie97 kcal
Białko1,0 g
Tłuszcz0,3 g
Węglowodany21,8 g
Błonnik1,7 g
Sól0,0 g

Pomysły na przekąski potreningowe z bananem w roli głównej!

Banana można zjeść solo lub wykorzystać do przygotowania szybkich przekąsek potreningowych! Przed Wami garść sprawdzonych przepisów, które są równie smaczne co proste! Odpowiadają zaleceniom żywieniowców, trenerów personalnych!

Bananowa owsianka

Przygotujesz ją w dosłownie 10 minut! Z powodzeniem zmieścisz w torbie treningowej!

  • Płatki owsiane — 60 g
  • Banan — 120 g
  • Borówka amerykańska — 60 g
  • Ulubione orzechy — 20 g
  • Skyr naturalny lub waniliowy — 100 g

Płatki owsiane zalać wrzątkiem, odstawić pod przykryciem na kilka minut. Banana pokroić w plasterki, dorzucić orzechy i borówkę. Całość dokładnie wymieszać z jogurtem. Smacznego!

Pacuszki bananowe

To kolejna szybka i bardzo smaczna propozycja. Posiłek bogaty w węglowodany i białko — idealny po treningu!

  • Banan — 120 g
  • Mąka owsiana — 50 g
  • Jaja — 1 sztuka
  • Olej kokosowy — 10 g
  • Cynamon — szczypta

Banana rozgnieść widelcem, dodać jajko, mąkę, cynamon. Dokładnie wymieszać. Smażyć na rozgrzanej patelni skropionej olejem kokosowym.

Które banany będą najlepsze po treningu? Kolor ma znaczenie!

Najlepszym wyborem będzie owoc o żółtej, intensywnej skórce. Zielony bowiem obfituje w skrobie oporną, która jest niezbyt pożądana w okresie okołotreningowym.

Czy banany mają jakieś wady?

Choć na pierwszy rzut oka wydają się być przekąską idealną, mają również swoje wady. Zawierają śladowe ilości białka i sodu — składniki te odgrywają bardzo ważną rolę w żywieniu potreningowym. Na szczęście można je w prosty sposób uzupełnić. Wystarczy zjeść banana w towarzystwie jogurtu naturalnego lub kefiru — generalnie nabiału.


Poznaj: Korzyści picia soku z buraka przed treningiem!


Podsumowanie

Banan to owoc wręcz stworzony dla sportowców! Zjedzony zaraz po treningu pomoże odbudować stracone zasoby glikogenu, uzupełni niedobory makro i mikroelementów, a jakby tego było mało, zaspokoi ochotę na słodycze! Pasuje praktycznie do wszystkiego! Można go wykorzystać do przygotowania dietetycznych owsianek, placuszków, koktajli i co niezwykle istotne są dostępne przez cały rok!

Czy warto jeść banana po treningu. Sprawdź jak wpływa na Twój organizm?
Rate this post

Przypisy   [ + ]

1.Rossmann B, Müller H, Smalla K, Mpiira S, Tumuhairwe JB, Staver C. Banana-associated microbial communities in Uganda are highly diverse but dominated by Enterobacteriaceae. Appl Environ Microbiol. 2012;78(14):4933–4941.
2.Mizera J., Mizera K., Dietetyka sportowa. Co jeść, by trenować efektywnie, Łódź 2017, 30–41.
3.Banana (Musa spp) from peel to pulp: ethnopharmacology, source of bioactive compounds and its relevance for human health. Pereira A, Maraschin M.
4.Potential Health Benefits of Plant Food-Derived Bioactive Components: An Overview. Samtiya M, Aluko RE, Dhewa T, Moreno-Rojas JM.

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *