Czy niski testosteron wpływa na jakość nasienia?

Chcesz okiełznać swoją płodnością? Zapanuj nad swoim testosteronem, przekonują specjaliści! To hormon męskości! Odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowych funkcji seksualnych! Wpływa nie tylko na poziom libido, ale również na jakość nasienia! Jaki jest jego optymalny poziom? Jak rozpoznać ewentualne niedobory? Jak sobie z nimi poradzić? Wystarczy kilka drobnych ruchów, a zmiana będzie ogromna! Gwarantujemy!


Sprawdź: Testolan — skuteczny sposób na niski poziom testosteronu!


Testosteron

Testosteron to podstawowy męski hormon płciowy produkowany w jądrach 1)On the Role of Testosterone in Anxiety-Like Behavior Across Life in Experimental Rodents.Domonkos E, Hodosy J, Ostatníková D, Celec P.Front Endocrinol (Lausanne). 2018 Aug 6;9:441. doi: 10.3389/fendo.2018.00441. eCollection 2018.. Zbadanie jego poziomu jest ważnym elementem profilaktyki! Co zatem powinno nas skłonić do odwiedzin w laboratorium? Manifestacja kliniczna jest doprawdy szeroka i w głównej mierze jest podyktowana okresem życia, w którym się pojawia. W wieku nastoletnim bądź młodzieńczym może objawiać się nawracającymi spadkami energii, przyrostem masy ciała, zmniejszoną gęstością kości, depresją. W dorosłym pojawiają się kolejne symptomy, w tym dwa widoczne gołym okiem — ginekomastia, nadmierne wypadanie włosów, a w skrajnych przypadkach nawet łysienie! Brak ochoty na seks, niemożność poczęcia dziecka mimo regularnych współżyć. Najwyższy jego poziom przypada na ok. 20 rok życia, około 40 zaczyna sukcesywnie spadać.

Badanie testosteronu jak wygląda? Jak się do niego przygotować?

Niedobór testosteronu może dawać przeróżne objawy, łatwo je pomylić z przepracowaniem czy przewlekłym zmęczeniem, dlatego chcąc się upewnić, czy ten problem rzeczywiście nas dotyczy, warto udać się do laboratorium. Badanie należy zrobić rano, na czczo — dopuszczalna jedna szklanka wody. Dzień wcześniej wystrzegać się intensywnego wysiłku fizycznego. Koszt to około 30-45 złotych. Wówczas, gdy wynik okaże się niepokojący, trzeba rozważyć wizytę u specjalisty — endokrynologa, androloga, urologa, który w razie konieczności zleci dalszą diagnostykę.

Czy niski testosteron wpływa na jakość nasienia?

Odpowiedź może być tylko jedna, choć chciałoby się rzec inaczej. TAK! Hormon ten kształtuje prokreację i to w pełnym tego słowa znaczeniu! Począwszy od libido, aż po aspekt czysto mechaniczny — osiągnięcie i utrzymanie wzwodu! Wszelkiego rodzaju zaburzenia występujące w jego obrębie mogą przełożyć się na problemy z płodnością! Zresztą nie bez powodu nazywa się je jedną ze skuteczniejszych metod antykoncepcji 2)Matthew J. Budoff i inni, Testosterone Treatment and Coronary Artery Plaque Volume in Older Men With Low Testosterone, „Journal of the American Medical Association”, 317 (7), 2017, s. 708–716.. Testosteron stymuluje bowiem organizm do wydzielania hormonów odpowiedzialnych za pracę jąder, produkcję plemników! Wówczas, gdy jego poziom jest zbyt niski, cały plan bierze w łeb! Zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące symptomy, które mogą wskazywać na: niewydolność układu podwzgórzowo-przysadkowego, niedoczynność tarczycy, hiperprolaktynemię — przypadłości, które mają ścisły związek z poziomem testosteronu oraz płodnością, w tym również jakością nasienia! Jakie jeszcze mogą być przyczyny tego stanu?

Niedoczynność tarczycy

Choć z reguły mówi się o niej w kontekście kobiet, dotyczy również mężczyzn i to bardzo boleśnie! Może mieć duży wpływ na jakość oraz ilość nasienia! Zmniejszyć ochotę na seks i upośledzić funkcję jąder, a co za tym idzie poziom testosteronu! Leczenie w lwiej części sprowadza się do przyjmowania syntetycznych hormonów tarczycy. Ich ilość jest dobierana indywidualnie!

Niewydolność przysadki mózgowej

Układ podwzgórzowo-przysadkowy jest odpowiedzialny za utrzymanie organizmu w stanie homeostazy. To właśnie dzięki niemu jądra produkują plemniki! Jego funkcja może ulec pogorszeniu na kilka sposobów.

  • Mózg może przestać produkować gonadoliberynę — hormon ten stymuluje przysadkę do syntezy i wydzielania lutropiny, która z kolei pobudza jądra do produkcji testosteronu.
  • Przysadka może przestać produkować wystarczające ilości LH i FSH — hormony te kształtują poziom testosteronu i spermatogenezę 3)Neema Acharya, Sourya Acharya, Samarth Shukla, S. A. Inamdar, M. Khatri, S. N. Mahajan. Gonadotropin Levels in Hypothyroid Women of Reproductive Age Group. „J Obstet Gynaecol India”, październik 2011..

Hiperprolaktynemia

Prolaktyna to hormon produkowany przez przysadkę mózgową. Kiedy jest jej zbyt dużo, testosteron spada! Libido zresztą też! W skrajnych przypadkach może dojść do impotencji! Szacuje się, że dysfunkcja ta dotyczy niemalże 40 proc. niepłodnych mężczyzn! Bez wiedzy na temat przyczyny tego stanu, trudno go wyleczyć. W większości przypadków konieczne jest wykonanie tomografii komputerowej lub rezonansu magnetycznego z kontrastem. U jednych wystarczy farmakoterapia, a u innych konieczny będzie zabieg.

Niezdrowy styl życia

Tak naprawdę niewielu mężczyzn zdaje sobie sprawę z tego, że do spadku testosteronu może doprowadzić również niezdrowy styl życia — niedobór snu, używki, przewlekły stres, źle zbilansowana dieta, a także zbyt intensywne odchudzanie lub wręcz przeciwnie — otyłość!

Jak podnieść poziom testosteronu naturalnie? Siedem sprawdzonych sposobów!

Na szczęście niski testosteron to nie wyrok! Nie zawsze konieczne jest poddanie się leczeniu! Istnieje wiele sprawdzonych, a przy tym w pełni naturalnych sposobów na to, aby go podnieść! Kluczowe jest tutaj właściwe rozpoznanie przyczyny występujących w jego obrębie zaburzeń, których jak widać, jest całkiem sporo. Terapia powinna być zindywidualizowana i dostosowana do wyników pacjenta. Niezależnie od niej należy prowadzić zdrowy styl życia, który zdaniem specjalistów odgrywa tutaj ogromną rolę. Bez niego możemy zapomnieć o zadowalających efektach! Istnieje kilka, a dokładnie siedem rzeczy, które możesz zrobić dla swojego testosteronu, jak i nasienia! Regularna aktywność fizyczna, zdrowa dieta, witamina D, ograniczenie używek, wysypianie się, regularny seks, suplementacja!

 

1. Regularna aktywność fizyczna!

Wiele badań potwierdziło korzystny wpływ sportu na poziom testosteronu. Aby odczuć zauważalną w samopoczuciu, jak i wynikach różnicę, należy uprawiać go regularnie! Najlepiej trzy razy w tygodniu po godzinie. Szczególne polecane aktywności to: bieganie, szybki marsz, jogging. Uważać natomiast trzeba na rower i treningi siłowe — niedostosowany do naszej kondycji ciężar może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego!

2. Zdrowa dieta!

Teraz, kiedy modna jest wysportowaną sylwetka, wiele osób przechodzi na diety redukcyjne lub eliminacyjne — mężczyźni również, co niestety może druzgocąco wpłynąć na najważniejszy męski hormon płciowy! W trakcie deficytu energetycznego, często poziom testosteronu mocno spada, gdyż organizm traktuje go jako stan niesprzyjający prokreacji. Mając ten aspekt na uwadze, warto przeanalizować swoje menu. Zadbać o to, aby było pełnowartościowe i normokaloryczne! Produkty, które bez dwóch zdań warto uwzględnić w swoim jadłospisie to: oliwa z oliwek, orzechy, pestki dyni, awokado, ciemne pieczywo, chude mięso, łosoś atlantycki, sardynki.

3. Witamina D!

Kiedy jej poziom jest zbyt niski, cierpi całe ciało — również układ hormonalny! W wielu przypadkach wystarczy uzupełnić jej niedobór, aby testosteron poszybował w górę. W jaki sposób to zrobić? Najlepszym źródłem witaminy D jest słońce, jednak w naszym kraju jest go, jak na lekarstwo 4)Napiórkowska L. & Franek E. Rola oznaczania witaminy D w praktyce klinicznej. Choroby Serca i Naczyń 2009, tom 6, nr 4, 203–210.! Z tych właśnie względów zaleca się suplementację! Dawkę należy dobrać indywidualnie, dostosować ją do stężenia 25(OH) w krwi.

4. Rozstanie z używkami!

Spożywanie dużej ilości alkoholu, napojów energetyzujących, palenie papierosów — to wszystko może skutkować obniżonym poziomem testosteronu we krwi 5)Rachdaoui N., Sarkar D.K.: Effects of Alcohol on the Endocrine System. Endocrinol Metab Clin North Am. 2013 Sep; 42(3): 593–615.! Chcąc go podnieść, dobrze jest mocno ograniczyć ich konsumpcję!


Czytaj również: Słaba jakość nasienia a ciąża. Poznaj skuteczne metody na zdrowe plemniki!


5. Wysypianie się!

Sen jest dla słabych?! Bzdura! Mężczyźni, którzy śpią mniej niż 5 godzin na dobę, znacznie częściej zmagają się z niedoborem testosteronu, niż ci, który dbają o jego odpowiednią ilość 6)Eksperyment medyczny: Bezsenność. „Świat Wiedzy”, s. 102-107, wrzesień 2011.!

6. Seks!

Wstrzemięźliwość seksualna może obniżać poziom testosteronu i nie tylko, wynika z najnowszych badań! Nieregularne stosunki to większe ryzyko zaburzeń erekcji, depresji, nawracających infekcji!

7. Suplementacja!

Czasami sama dieta może nie wystarczyć, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy nie zawsze znajdujemy czas na zjedzenie pełnowartościowego posiłku! Tutaj z pomocą przychodzą nam specjalistyczne suplementy diety stworzone z myślą o potrzebach męskiej gospodarki hormonalnej, nazywane potocznie boosterami testosteronu bogate w substancje naturalnie podnoszące jego poziom — cynk, selen, buzdyganek naziemny, kozieradka, korzeń maca, ashwagandha, witamina E.

Czy niski testosteron wpływa na jakość nasienia?
Rate this post

Przypisy   [ + ]

1.On the Role of Testosterone in Anxiety-Like Behavior Across Life in Experimental Rodents.Domonkos E, Hodosy J, Ostatníková D, Celec P.Front Endocrinol (Lausanne). 2018 Aug 6;9:441. doi: 10.3389/fendo.2018.00441. eCollection 2018.
2.Matthew J. Budoff i inni, Testosterone Treatment and Coronary Artery Plaque Volume in Older Men With Low Testosterone, „Journal of the American Medical Association”, 317 (7), 2017, s. 708–716.
3.Neema Acharya, Sourya Acharya, Samarth Shukla, S. A. Inamdar, M. Khatri, S. N. Mahajan. Gonadotropin Levels in Hypothyroid Women of Reproductive Age Group. „J Obstet Gynaecol India”, październik 2011.
4.Napiórkowska L. & Franek E. Rola oznaczania witaminy D w praktyce klinicznej. Choroby Serca i Naczyń 2009, tom 6, nr 4, 203–210.
5.Rachdaoui N., Sarkar D.K.: Effects of Alcohol on the Endocrine System. Endocrinol Metab Clin North Am. 2013 Sep; 42(3): 593–615.
6.Eksperyment medyczny: Bezsenność. „Świat Wiedzy”, s. 102-107, wrzesień 2011.

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *