Być jak mors! Co daje morsowanie?

Mors jest bez dwóch zdań jednym z najbardziej monumentalnych przedstawicieli świata zwierzęcego! Osiąga wręcz posągowe rozmiary! Mierzy od 2,5 do 4,3 m! Niestraszne mu niskie temperatury czy siarczysty mróz. Niemalże pięćdziesiąt lat temu zapragnęliśmy być jak on. Zaczęliśmy się napawać zimnymi kąpielami! Czerpać z nich radość i zdrowie! Brzmi absurdalnie, a jednak to prawda! Dokładnie w 1975 roku powstał pierwszy Klub Morsów. Dzisiaj takich stowarzyszeń jest znacznie więcej. Na samym Pomorzu można doliczyć się aż 40! Fanatycy przekonują, że każdy może do nich dołączyć! Wystarczą dobre chęci i odrobina sportowego zacięcia. Sprawdźmy, czy rzeczywiście tak jest!


Sprawdź: Czy warto jeść banana po treningu. Sprawdź jak wpływa na Twój organizm?


 

Morsowanie skąd się wzięło i komu zawdzięcza swoją popularność?

Sam pomysł zrodził się 2500 lat p.n.e. Jego ojcem był Hipokrates, który to zalecał stosowanie zimnych kąpieli osobom zmagającym się z dną moczanową, artretyzmem, nawracającymi przeziębieniami czy obrzękami. Niestety, wraz z upływem lat i postępującym rozwojem, idea nieco ucichła. Wróciła wraz z modą na hydroterapię, co istotne zawitała nie tylko do Polski! Opanowała niemalże cały świat! Morsowanie jest dziś popularne we wszystkich krajach skandynawskich, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Rosji, Wielkiej Brytanii! Dlaczego sobie to robimy? Co sprawia, że ludzie tak lgną do zimnej wody? Dla niewtajemniczonych to czyste wariactwo!  Sadomasochizm w skąpym wydaniu! Okazuje się, że zalet jest wiele. Dzieci, młodzież, dorośli — każdy znajdzie coś dla siebie.

Morsowanie zalety regularnych kąpieli w zimnej wodzie!

Zimna woda zdrowia doda — głosi stare polskie porzekadło. Amatorzy chłodnych kąpieli potwierdzają jego prawdziwość, podobnie zresztą jak i uczeni! Co daje morsowanie? Dobre zdrowie, lepszy nastrój, szczupłą sylwetkę, nowe znajomości i wiele, wiele innych! Szczegóły poniżej!

  • Lepsza odporność organizmu — regularne morsowanie zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji! Stymuluje układ immunologiczny do pracy! Przyczynia się do wzrostu i aktywności makrofagów — to właśnie one stanowią pierwszą linię obrony przed patogenami, w tym również COVID-19.1)Tyrrell D.A., Bynoe M.L. Cultivation of a novel type of common-cold virus in organ cultures. Br. Med. J. 1965;1:1467–1470 Po 10-15 kąpielach dochodzi do niemalże całkowitej rewitalizacji organizmu — poprawy wszystkich jego funkcji!
  • Dobry humor — morsowanie to endorfiny 2) James DS. The multisystem adverse effects of NSAID therapy. The Journal of the American Osteopathic Association. 1999;99, zastrzyk pozytywnej energii na cały dzień! To jeden z najlepszych sposobów radzenia sobie ze stresem! Pozwala pozbyć się negatywnych myśli i emocji! Fińscy uczeni dowiedli, że osoby, które które regularnie przez kilka miesięcy zażywały zimnych kąpieli stały bardziej wydajne i efektywniejsze w porównaniu do fanów ciepłych pieleszy.
  • Szybsza regeneracja — niska temperatura redukuje obrzęki, usprawnia krążenie krwi, niweluje napięcie mięśniowe, a jakby tego było mało usprawnia metabolizm! 3) Jang, C. et al. The Small Intestine Converts Dietary Fructose into glucose and organic acidsCell Metabolism, 2018
  • Gładka i jędrna skóra — ta wiadomość z pewnością ucieszy każdą kobietę! Morsowanie sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej i cellulitu!
  • Sprawność na lata — morsowanie zaleca się przy zmianach w obrębie układu szkieletowego. Szczególnie przy zmianach reumatoidalnych, bólach stawów czy kręgosłupa! Kąpiele w zimnej wodzie w istotny sposób przyspieszają regenerację!
  • Mocny sen — morsowanie poprawia jakość nocnego wypoczynku, donoszą naukowcy! To nie wszystko! Zimne kąpiele niwelują problem spadków energii w ciągu dnia! Dzięki nim o wiele łatwiej będzie nam się skupić na codziennych obowiązkach.
  • Silne serce — zimne kąpiele budują wytrzymałość, zwiększają wydolność układu sercowo-naczyniowego!
  • Wzrost energii — podczas morsowania wydzielana jest dopamina4)Abercrombie ED, Keefe KA, DiFrischia DS, and Zigmond MJ (1989). Differential effect of stress on in vivo dopamine release in striatum, nucleus accumbens, and medial frontal cortexJ. Neurochem 52, 1655–1658, czyli hormon motywacji! Odpowiada za poczucie szczęścia, sprawczości!
  • Nowe znajomości — morsowanie to nie tylko dobrostan fizyczny, ale i psychiczny! Sprzyja zawieraniu nowych relacji, przyjaźni, a nawet związków!

Jak widać, lista korzyści płynących z systematycznego morsowania jest naprawdę długa. Pytanie: jak zacząć?

Morsowanie jak zacząć i wytrwać? Kilka słów dla początkujących!

Z temperaturą, a szczególnie tą ujemną nie ma żartów. Morsowanie to nie zawody, w których bije się rekordy! Początkujący powinni spędzać w wodzie maksymalnie trzy minuty. Wejście należy poprzedzić lekką 15-20-minutową rozgrzewką. Zaleca się spokojny trucht, pajacyki, przysiady, skłony, pompki. Pierwszej próby nie należy podejmować samemu — trudno bowiem przewidzieć, jak organizm zareaguje na tak nagłą zmianę temperatury.  Najlepiej skorzystać z pomocy nieco bardziej doświadczonych kolegów (Morsów) lub koleżanek (Foczek), którzy nie dość że doradzą, podpowiedzą co ze sobą zabrać. Szalik, czapka, rękawiczki, klapki, buty neoprenowe, kąpielówki, ręcznik, coś ciepłego do picia i na przebranie — tak powinno mniej więcej wyglądać.


Sprawdź: Co jeść na obiad podczas regularnych treningów na siłowni?


Pierwsze morsowanie krok po kroku!

  • Morsowanie to nie lada wysiłek dla organizmu! Zanim wybierzesz się nad wodę, zjedz posiłek bogaty w białko! 5)Jarosz M., red. nauk., Normy żywienia dla populacji Polski, Wydawca: Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017 Pod żadnym pozorem nie spożywaj alkoholu, substancji odurzających! Nie smaruj ciała kremem!
  • Wejście do wody poprzedź rozgrzewką. Ćwiczenia przygotują Twoje ciało do morsowania, usprawnią proces termoregulacji. Rozpocznij ją w pełnym stroju, a wraz z mijającym czasem pozbywaj się kolejnych warstw, aż zostaniesz w butach i kąpielówkach. Wejdź do wody.
  • Nie myśl nad tym co robisz, zaciśnij zęby i idź do przodu! Rób to powoli, stopniowo się zanurzając. Trzymaj ręce nad głową!
  • Obserwuj swoje ciało, nie przebywaj w wodzie zbyt długo! Na początek wystarczy kilka sekund! Minuta lub dwie to czas dostępny dla każdego, kto już nieco oswoi się z niską temperaturą wody.
  • Po wyjściu z wody zacznij się osuszać. Zrób to jak najszybciej! To samo dotyczy ubierania. Wskocz w coś ciepłego i przyjemnego dla skóry, a następnie napij się ciepłej herbaty!

Morsowanie Warszawa, Gdańsk, Wrocław polecane miejscówki!

Nasz kraj obfituje w miejsca sprzyjające morsowaniu. Wbrew temu co mogłoby się wydawać, wcale nie musimy jechać nad Bałtyk! Możemy się wybrać nad pobliską rzekę, jezioro bądź też inny zbiornik wodny. Specjalnie z myślą o fanach zimnych kąpieli powstała Morsowa Mapa Polski skupiająca wszystkie dostępne akweny w jednym miejscu.

Czy lodowate kąpiele są dla każdego? Przeciwskazania do morsowania!

Choć przyjęło się mówić że lodowate kąpiele są dla każdego, istnieje kilka przeciwskazań do ich zażywania. Niedoczynność tarczycy 6)Lewiński A., Hilczer M., Smyczyńska J. Nadczynność i niedoczynność tarczycy – przyczyny, rozpoznawanie i leczenie. Przewodnik Lekarza 2002, nr 10, s. 52, 59-60., padaczka, cukrzyca, ciąża, problemy z ciśnieniem, choroby układu krążenia, wątroby i nerek. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do swojego stanu zdrowia, koniecznie skonsultuj się z lekarzem! Jeszcze jakiś czas temu morsowali głównie mężczyźni, dzisiaj robią to również kobiety! A nawet dzieci! Najmłodszy Mors w Polsce ma 5 miesięcy!


Czytaj również: Korzyści picia soku z buraka przed treningiem!


Morsowanie czy warto?

Morsowanie to prawdziwa próba charakteru! Pokazuje, że nie wszystko da się osiągnąć od razu. Uczy cierpliwości i pokory. Wpływa pozytywnie na nasze zdrowie, samopoczucie i sylwetkę. Może okazać się niezwykle interesującą przygodą lub smutnym rozczarowaniem. Kto nie spróbuje, ten się nie przekona!

Być jak mors! Co daje morsowanie?
5 (100%) 1 vote

Przypisy   [ + ]

1.Tyrrell D.A., Bynoe M.L. Cultivation of a novel type of common-cold virus in organ cultures. Br. Med. J. 1965;1:1467–1470
2. James DS. The multisystem adverse effects of NSAID therapy. The Journal of the American Osteopathic Association. 1999;99
3. Jang, C. et al. The Small Intestine Converts Dietary Fructose into glucose and organic acidsCell Metabolism, 2018
4.Abercrombie ED, Keefe KA, DiFrischia DS, and Zigmond MJ (1989). Differential effect of stress on in vivo dopamine release in striatum, nucleus accumbens, and medial frontal cortexJ. Neurochem 52, 1655–1658
5.Jarosz M., red. nauk., Normy żywienia dla populacji Polski, Wydawca: Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017
6.Lewiński A., Hilczer M., Smyczyńska J. Nadczynność i niedoczynność tarczycy – przyczyny, rozpoznawanie i leczenie. Przewodnik Lekarza 2002, nr 10, s. 52, 59-60.

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

10 Comments on “Być jak mors! Co daje morsowanie?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *