Białko kazeinowe – jak stosować, właściwości, opinie 2019

 

Sposób odżywiania ma istotny wpływ na przebieg budowania masy mięśniowej. Nie wystarczy „jeść więcej”. O ile w trakcie odchudzania, rozkład makroskładników nie jest aż tak istotny – tutaj wręcz przeciwnie. Rzutuje na nasze postępy. Najistotniejszą rolę przypisuje się białku. Najlepszym jego źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym również mleko, o którym ostatnimi czasy jest naprawdę głośno. Skąd ta popularność?

Pij mleko! Będziesz wielki!

Choć kampania „Pij mleko! Będziesz wielki” była skierowana głównie do dzieci, z powodzeniem można odnieść ją do dorosłych – a w szczególności mężczyzn regularnie odwiedzających siłownię. Aby zrozumieć sens mojej wypowiedzi, musisz zapoznać się ze składem mleka. Znajduje się w nim bowiem wszystko, czego potrzebuje rasowy kulturysta:

To zaledwie mała namiastka tego, co ma nam do zaoferowania. Lista jest naprawdę długa – mleko zawiera ponad 100 składników wykazujących pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu! Aczkolwiek najcenniejszym z nich jest białko, które obfituje w niezbędne do wzrostu mięśni aminokwasy.

Wpływ mleka na przyrost masy mięśniowej

Powyższe informacje nie są jakimś tam moim widzimisię, a faktem który ma swoje naukowe potwierdzenie. Jedno z najciekawszych badań zostało przeprowadzone przez Stuarta Phillipsa – amerykańskiego doktora. W zainicjowanym przez niego eksperymencie wzięło udział 56 mężczyzn trenujących regularnie na siłowni. Podzielono ich na trzy grupy.

  • Grupa „A” – godzinę po treningu spożywała mleko odtłuszczone
  • Grupa „B” – godzinę po treningu spożywała mleko sojowe
  • Grupa „C” – godzinę po treningu spożywała napój węglowodany

Grupa „A” zaobserwowała największy przyrost masy mięśniowej – 4 kilogramy, pozostałym uczestnikom przybyło zaledwie 2,7 kg. Warto również dodać, że wszyscy mężczyźni zgodnie twierdzili, że masa to nie jedyny pozytywny aspekt spożywania mleka. Mówili również o sile i wytrzymałości. Skąd takie rezultaty?

Kazeina

Bardzo możliwe, że stoi za nimi kazeina – związek, który stanowi ok. 75% ogólnej ilości białek mleka. Powstaje w wyniku procesu trawienia przez enzym zwany podpuszczką. Charakteryzuje się silnymi właściwościami antykatabolicznymi – chroni przed rozpadem tkanki mięśniowej. Ponadto:

  • zmniejsza apetyt – niweluje napady wilczego głodu, ułatwiając tym samym proces redukcji
  • odpowiada za prawidłową równowagę kwasowo-zasadową organizmu
  • przyspiesza proces regeneracji organizmu
  • wzmacnia odporność

Dlatego jest polecany głównie trenującym. Sprawdzi się zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów. Kolejną grupą odbiorców mogą być redukujący – osoby zmagające się z nadmiarem kilogramów.

Kazeina – jak stosować?

No jak to jak? Pić mleko! A może jeść twaróg? Oczywiście jest to jakieś rozwiązanie, aczkolwiek o wiele lepszym wydaje się być zakup odżywki białkowej, a w dalszej kolejności jej regularne stosowanie. Specjaliści widzą w niej ogromny potencjał. Sądzą, że jest najlepszym źródłem białka kazeinowego. Co nie zmienia faktu, że ma ona również swoich przeciwników. W ogniu powyższych informacji rodzi się pytanie: warto ją stosować czy nie? Dzisiaj postaram się na nie odpowiedzieć.

Formy występowania Białka kazeinowego

Kazeina występuje pod dwiema, różnymi formami:

  • kazeinian wapnia – efekt procesu ekstruzji. Pozyskiwany w trakcie produkcji sera, który mocno uszkadza jego strukturę biologiczną.
  • kazeina micelarna – białko najwyższej jakości, uzyskiwane na drodze odtłuszczania, oczyszczania oraz odwadniania mleka. Cały ten proces odbywa się w wyjątkowo korzystnych warunkach przy wykorzystaniu mikrofiltracji. Tworzy w naszych jelitach tzw. niewidzialną osłonę, która systematycznie uwalnia zawarte w nim aminokwasy do krwiobiegu, chroniąc tym samym nasze mięśnie przed rozpadem.

U kogo się sprawdzi?

Niestety, białko kazeinowe nie jest suplementem uniwersalnym. Istnieje szereg przeciwwskazań, co do jego stosowania. Pierwszym, zasadniczym jest alergia na mleko. Drugim: choroby przewlekłe: niedoczynność/nadczynność tarczycy, Hashimoto, cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów – kazeina może zaburzyć proces leczenia. Osoby zdrowe również powinny mieć się na baczności – białko spożywane w przesadnych ilościach może powodować problemy żołądkowo-trawienne.

Białko kazeinowe na mase

Białko kazeinowe, jak każde inne wykazuje właściwości budulcowe. Działanie to jest szczególnie ważne dla sportowców. Co istotne jest wolno trawione w organizmie – uwalnia aminokwasy nawet przez 8 godzin. Dlatego zaleca się stosowanie kazeiny na na noc – to właśnie wtedy nasze mięśnie rosną. Długotrwałe wchłanianie skutkuje również obniżeniem apetytu, co może okazać się znaczące dla osób zmagających się z dodatkowymi kilogramami lub nadmiernym łaknieniem.


Białko kazeinowe na redukcje

Tak jak wspomniałem, o białku kazeinowym często mówi się w kontekście diety redukcyjnej. Liczne badania naukowe wynoszą na piedestał jego właściwości sycące. Przykładem jest eksperyment z 2009 roku przeprowadzony przez specjalistów z Maastricht, w myśl którego osoby suplementujące kazeinę traciły na wadze więcej w porównaniu do tych, którzy jej nie stosowali– przyspieszenie metabolizmu. A jakby tego było mało rzadziej odczuwali głód na słodycze czy inne niezdrowe przekąski.

Jak stosować?

Ze względu na wyżej wymienione właściwości, zaleca się stosowanie białka kazeinowego na noc. Sprawdzi się również wtedy, kiedy nie mamy czasu na zjedzenie posiłku – czeka nas dłuższa przerwa. Kazeina zabezpieczy nasze mięśnie przed katabolizmem. Dzienna dawka nie powinna przekraczać 2,2 g na kilogram masy ciała. Nie należy stosować jej bezpośrednio po treningu, wówczas gdy nasz organizm potrzebuje łatwo przyswajalnej formy białka.

Smak białka kazeinowego

Ten rodzaj białka charakteryzuje bardzo specyficzny smak – choć słodki, odpowiada tylko nielicznym. Z tego powodu warto szukać preparatów o urozmaiconym składzie, w których kazeina jest tylko dodatkiem.

Białko kazeinowe – cena, gdzie kupić?

Podobnie jak każdą inną odżywkę białkową, tak i tą zawierającą białko kazeinowe w składzie kupisz w sklepie z suplementami diety – stacjonarnie, online. Spotkasz ją również w supermarkecie czy na siłowni. Ceny zaczynają się już od 20 złotych.

Czy warto – Podsumowanie ?

Białko kazeinowe zasługuje na Twoją uwagę. Warto włączyć je do codziennej diety. Stosowane regularnie przyspieszy regenerację mięśni oraz przyczyni się do ich wzrostu, a dodatkowo ułatwi odchudzanie. Pamiętaj jednak o tym, że suplement nigdy nie zastąpi „normalnego” pożywienia! Sięgaj po nie w wyjątkowych sytuacjach np. wtedy gdy dopadnie Cię tzw. zmęczenie materiału – kurczak, ryż czy twaróg będą śnią Ci się po nocach.

Białko kazeinowe – jak stosować, właściwości, opinie 2019
4.9 (97.14%) 7 votes

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

2 Comments on “Białko kazeinowe – jak stosować, właściwości, opinie 2019”

  1. stosowalem bialko kazeinowe i mocno sie zawiodlem, fatalnie sie po nim czulem – a nie mam alergii na melko itd…. teraz zamierzam zamowic sojowe. macie jakies doswiadczenia?

    1. mam podobne doświadczenia, a używałem białka porządnej w firmy… z popularnego sklepu z suplami. na twoim miejscu nie ryzykowałbym z białkiem sojowym, nie wiem jak z twoja tolerancja na straczki, ale jezeli z kazeina masz problem, tutaj moze byc podobnie – wzdecia, gazy, biegunki i inne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *