Arginina występowanie, działanie, dawkowanie – Kompendium wiedzy 2019 !

Kaloryfer na brzuchu. silne ramiona, rozbudowana klatka piersiowa – o takiej sylwetce marzy każdy mężczyzna. Konsekwencją oraz ciężką pracą jesteśmy w stanie osiągnąć taki efekt. Niestety nie każdy może pochwalić się takimi cechami charakteru. I choć przyjęło się mówić, że w sporcie nie ma drogi na skróty – idziemy w zaparte. Szukamy sposobu, który ułatwi nam osiągnięcie celu. Na wszelkie możliwe sposoby próbujemy rozgryźć swój organizm. Okazuje się, że jet to zagadka godna Sherlocka Holmesa– wyjątkowo skomplikowana, trudna do rozwiązania. Na szczęście dla nas nie ma rzeczy niemożliwych.


Arginina

Tajnym kodem, kluczem może okazać się arginina – związek, który wykazuje szereg pozytywnych właściwości w procesie budowania sylwetki. Znany jako ten, który zwiększa możliwości treningowe, podnosi wydolność organizmu. Jak stosować go w praktyce? Zapraszam do zapoznania się z tym artykułem, aby nieco pogłębić informacje na jego temat.

Arginina – co to takiego?


Arginina jest związkiem chemicznym zaliczanym do grupy aminokwasów endogennych – jesteśmy w stanie samodzielnie ją wyprodukować. Obecna jest również w pożywieniu. Warunkuje szereg procesów zachodzących w naszym organizmie.

  • Buduje odporność
  • Czuwa nad prawidłowym przebiegiem procesów metabolicznych zachodzących w naszym organizmie
  • Przyspiesza gojenie się ran
  • Wzmacnia i regeneruje
  • Reguluje pracę układu hormonalnego
  • Usprawnia przepływ krwi
  • Stymuluje produkcję tlenku azotu

Niestety takie czynniki jak: wiek, niezdrowy styl życia czy złe nawyki żywieniowe zaburzają jej wytwarzanie.

Wykorzystanie w sporcie

Tak jak wspomniałem, arginina podnosi poziom tlenku azotu w organizmie – substancji produkowanej w komórkach śródbłonka. Według badań jest ona bardzo pomocna w procesie budowania sylwetki. Rozluźnia naczynia krwionośne, zwiększając tym samym napływ krwi do mięśni – co z kolei skutkuje przyspieszeniem ich wzrostu. Efekt jest natychmiastowy – stali bywalce siłowni określają go mianem „pompy”. Większe muskuły to jedno, obserwuje się również duży przypływ sił – możemy trenować dłużej i bardziej intensywnie. W jaki jeszcze sposób NO wpływa na nasz organizm?

  • Rozrzedza krew – zmniejsza ryzyko zawału
  • Wspiera odporność – chroni nasz organizm przed wirusami i bakteriami
  • Dotlenia organizm – mamy więcej energii, czujemy się lepiej
  • Wzmacnia erekcję – zwiększa napływ krwi nie tylko do mięśni, ale również do prącia, co skutkuje długą i silną erekcją

Pompa mięśniowa

Termin „pompa mięśniowa” jest bardzo dobrze znany wśród kulturystów. Mamy z nim do czynienia w trakcie wykonywania aktywności fizycznej, a konkretnie treningu siłowego. Dochodzi wówczas do zwiększenia poziomu tlenku azotu w organizmie, a co za tym idzie poprawy ukrwienia tkanki mięśniowej. Organizm napełnia muskuły bogatą w składniki odżywcze oraz tlen krwią, w wyniku czego stają się większe, bardziej widoczne i zarysowane – jednym słowem napompowane! Dlaczego wszyscy trenujący dążą do takiego efektu? Odpowiedź jest prosta: nic tak nie poprawia samopoczucia jak pompa – wzrost pewności siebie gwarantowany. Nie wspominając o wyglądzie – zaimponujesz niejednej dzierlatce. Aczkolwiek to nie wszystko – pompa mięśniowa świadczy o prawidłowej pracy układu krwionośnego.

Pompa mięśniowa – jak ją osiągnąć?

Trening to za mało – gwarancją pompy jest dobrze odżywiony organizm. Twoje mięśnie potrzebują paliwa, którego dostarczy mu prawidłowa zbilansowana dieta. Bogata w wysokiej jakości węglowodany, białko oraz tłuszcz. Równie ważna jest codzienne spożycie wody – osoby aktywne fizycznie powinny wypijać nawet 6 litrów dziennie! Dlaczego, aż tak dużo? Twój organizm składa się w 60% z H₂O. Woda bierze czynny udział w transportowaniu składników odżywczych oraz tlenu m.in. do komórek ciała.

Suplementy na pompę mięśniową

Suplementów stymulujących efekt pompy mięśniowej jest całkiem sporo. Aczkolwiek prym wiedzie prezentowana w dzisiejszym wpisie arginina, czyli substancja która:

  • zwiększa dopływ krwi do mięśni
  • dostarcza mięśniom składników niezbędnych do ich wzrostu
  • podnosi poziom tlenku azotu w organizmie

Arginina kontra hormon wzrostu

Arginina jest obiektem zainteresowań naukowców, którzy od lat bacznie jej się przyglądają. Wyniki analiz są naprawdę zaskakujące. W 1980 roku okrzyknięto ją cudownym aminokwasem. Uznano, że stymuluje produkcję hormonu wzrostu, który odgrywa istotną rolę w życiu każdego sportowca:

  • przyspiesza redukcję tkanki tłuszczowej
  • pozwala zbudować wysokiej jakości masę mięśniową
  • usprawnia proces regeneracji organizmu

A jak to wygląda teraz? Niestety muszę Was rozczarować. Wraz z upływem czasu, arginina straciła na wartości. Suplementacja może doprowadzić do wyżej wymienionych rezultatów, problem w tym że są one chwilowe. Zresztą sam wiesz jak jest – efekt pompy znika zaraz po tym jak opuścisz siłownię.

Który suplement wybrać?

Arginina jest sprzedawana zazwyczaj pod postacią:

oraz esteru lub jabłczanu. Niestety do tej pory nie udało ustalić się, która z powyższych form cechuje się największą efektywnością. Jedno jest pewne: dobowa dawka argininy nie powinna przekraczać 8 gram. Przyjmuje się, że preparaty z jej dodatkiem należy stosować się bezpośrednio przed treningiem lub przed snem.

Arginina – czy jest bezpieczna?

Niestety, przestrzeganie powyższych norm nie jest gwarantem bezpieczeństwa. Arginina stosowana przez dłuższy czas może doprowadzić do wzrostu ciśnienia krwi oraz problemów gastrycznych!

Arginina – cena, gdzie kupić?

Suplementy z dodatkiem argininy kupisz w aptece, sklepie sportowym, klubie fitness, a nawet w supermarkecie. Ceny zaczynają się już od 11 złotych!

Co jeszcze musisz wiedzieć?

Suplementy diety to nie jedyny sposób na uzupełnienie poziomu argininy w organizmie. Znajdziesz ją również w pożywieniu, a konkretnie w takich produktach jak:

  • czerwone mięso
  • drób
  • mleko
  • pieczywo pełnoziarniste
  • orzechy
  • soczewica
  • soja

Arginina – czy warto?

Arginina jest bez wątpienia substancją o wysokim potencjale. Niestety literatura mocno weryfikuje jej przydatność – wpływ na zdolności wysiłkowe organizmu. Pozostaje cieszyć się z doraźnych rezultatów – efekt pompy mięśniowej. Czy jej suplementacja jest konieczna? Jak wiesz, arginina to aminokwas naturalnie występujący w pożywieniu. Zbilansowany jadłospis zadba o jej podaż – uzupełni ewentualne niedobory.

Arginina występowanie, działanie, dawkowanie – Kompendium wiedzy 2019 !
4.8 (96.67%) 12 votes

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

3 Comments on “Arginina występowanie, działanie, dawkowanie – Kompendium wiedzy 2019 !”

  1. literatura mocno weryfikuje jej przydatność – tak samo jak ja…. moim zdaniem nie warto jej stosowac, no chyba ze ktos jest wege…

    1. Masz rację, stosowałem przez kilka miesięcy i szczerze nie mówiąc, nie zauważyłem żadnej różnicy – ani w treningach ani w samopoczuciu. Nie wiem, może trafiłem na marny suplement. Jak macie coś do polecenia, to poproszę o konkretne nazwy produktów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *