Aminokwasy rozgałęzione BCAA – Opinie oraz informacje

Aminokwasy – przypuszczam, że gdzieś już słyszałeś to pojęcie. Ba! Jestem tego pewien! Sięgnij pamięcią do lat szkolnych, kiedy to pani na lekcji biologii rysowała na tablicy skomplikowane wzory. Hm…Słyszysz dzwony, to fakt, ale w dalszym ciągu nie wiesz w którym kościele biją. Czas to sprawdzić – uzupełnić braki w wiedzy.

Aminokwasyco to za związki?

Zacznę od zdefiniowania pojęcia „aminokwasy”. To związki chemiczne wchodzące w skład białek, które jak powszechnie wiadomo są podstawowym budulcem naszego organizmu – są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania.

  • Budują nowe oraz „renowują” stare komórki oraz tkanki
  • Kształtują odporność organizmu
  • Przyspieszają proces gojenia się ran
  • Regulują ciśnienie krwi
  • Odpowiadają za transport witamin, minerałów oraz innych substancji odżywczych

A jaka jest ich rola w sporcie?

Aminokwasy kontra budowanie sylwetki

Aminokwasy odgrywają znaczącą rolę w procesie kształtowania sylwetki:

  • przyspieszają redukcję tkanki tłuszczowej
  • zwiększają siłę oraz wytrzymałość organizmu
  • chronią przed katabolizmem mięśniowym

Aminokwasypodział

Podstawowy podział rozróżnia dwie grupy aminokwasów: endogenne – organizm wytwarza je samodzielnie oraz egzogenne – dostarczane z zewnątrz, wraz z pożywieniem.

Aminokwasysuplementy diety

Na rynku można spotkać różnego rodzaju suplementy aminokwasowe – hydrolizaty, arginina, glutamina, BCAA, beta-alanina – aczkolwiek szczerze odradzam zakupy w ciemno. Decydując się na ten krok możesz doznać rozczarowania. Każda z wyżej wymienionych substancji cechuje się odmiennymi właściwościami – działaniem, które nie sprawdzi się u każdego. Największą uniwersalność wykazują aminokwasy BCAA – to jedno z popularniejszych rozgałęzień stosowanych przez sportowców. Sprawdzi się u każdego – zarówno u redukujących, masujących, jak i rzeźbiących. Swoją sławę zawdzięcza m.in. naukowcom, którzy co rusz poddają je badaniom. Eksperymentują, testują – wszystko po to, aby dowieść jego skuteczności.

Aminokwasy rozgałęzione BCAA

BCAA to grupa trzech substancji egzogennych:

  • leucyna
  • izoleucyna
  • walina,

których organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Ich działanie w procesie budowania masy mięśniowej jest wręcz nieocenione!

Działanie

  • hamują działanie kortyzolu – hormonu, który nasila katabolizm mięśni
  • zwiększają syntezę białek w mięśniach
  • chronią mięśnie przed rozpadem
  • regulują poziom cukru we krwi
  • pozwalają osiągnąć optymalne stężenie GH – hormonu wzrostu w organizmie


Skuteczność potwierdzona badaniami

Działanie BCAA to żadna ściema, a fakt potwierdzony w licznych badaniach naukowych. Pozwól, że posłużę się przykładem: rok 2012, grupa młodych sportowców – część suplementuje BCAA 10 godzin przed treningiem, a część nie. Rezultaty są następujące:

  • panowie zażywający BCAA odczuwali o wiele mniejszą obolałość mięśni po treningu, aniżeli Ci którzy nie przyjmowali aminokwasów.

Oprócz tego zaobserwowano u nich znaczący przyrost siły oraz zwiększenie wydolności organizmu – podnosili coraz większe ciężary, robili krótsze przerwy między seriami.

Efekty stosowania Aminokwasów rozgałęzionych BCAA

  • redukcja tkanki tłuszczowej
  • większa wytrzymałość organizmu
  • wzrost siły
  • beztłuszczowa masa mięśniowa
  • większa odporność na ból
  • szybsza regeneracja

Czy BCAA są dla każdego?

Tak jak wspomniałem, aminokwasy rozgałęzione BCAA cechują się dużą uniwersalnością. Niemniej jednak stosowane przez początkujących mogą dać marne rezultaty – potrzebują naprawdę intensywnych treningów – tylko wtedy są w stanie pokazać swoje prawdziwe oblicze. W związku z tym są szczególnie polecane osobom będącym w okresie głębokiej redukcji – wysoki deficyt kaloryczny, długotrwałe aeroby czy interwały.

Jaką formę wybrać?

Do wyboru masz dwie opcje: kapsułki oraz proszek. Pierwsza jest zdecydowanie wygodniejsza – tabletki nie zajmują dużo miejsca w torebe czy plecaku, zabierzesz je ze sobą wszędzie, przyjmiesz kiedy chcesz.

Jak stosować?

Dobowa dawka BCCA nie powinna przekraczać 20 g. Zaleca się stosowanie aminokwasów bezpośrednio przed oraz po treningu. Proszek najlepiej wymieszać z sokiem, tabletki popić wodą. W dni beztreningowe, możesz spożywać BCAA zaraz po przebudzeniu. Ważne! Po miesiącu regularnego zażywania należy zrobić co najmniej 6-tygodniową przerwę.

Czy stosunek ma znaczenie?

Tak, ma znaczenie. Dlatego wszystkim zainteresowanym zakupem BCAA zaleca się czytanie etykiet. Optymalne proporcje wyglądają następująco:

  • leucyna – izoleucyna – walina
  • 2 – 1 – 1


Cena, gdzie kupić?

Podobnie jak inne suplementy dla sportowców, BCAA kupisz w specjalistycznych sklepach oraz na siłowni. Ceny są zróżnicowane, uzależnione od: marki, pojemności czy formy. Najtańszy produkt kupisz za 20 zł, a za najdroższy zapłacisz ok. 200 zł.

Skutki uboczne

Do tej pory nie odnotowano jakichkolwiek działań niepożądanych płynących ze stosowania BCAA. Wyjątkiem jest sytuacja, w której nie przestrzega się zaleceń producenta – nadmiar aminokwasów może uszkodzić nerki oraz wątrobę.

Czy warto?

Specjaliści twierdzą, że rozgałęzienie BCAA stanowi 35% niezbędnych aminokwasów. W związku z tym osoby, które regularnie trenują na siłowni powinny je stosować. Wzrost siły, redukcja zmęczenia to nie jedyne powody dla których warto po nie sięgnąć. BCAA wydala z organizmu amoniak – substancję, która powstaje w organizmie człowieka w wyniku przemian metabolicznych aminokwasów dostarczanych wraz z pożywieniem. Nadmiar amoniaku objawia się: drżeniem rąk, sennością, drżeniem mięśni, silnymi bólami głowy,

Aminokwasy rozgałęzione BCAA – Opinie oraz informacje
4.6 (91.11%) 9 votes

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

6 Comments on “Aminokwasy rozgałęzione BCAA – Opinie oraz informacje”

  1. Stosowałem BCAA, ale bez szału. Początkowo miałem efekty – więcej energii, wzrost siły. Niestety mój organizm szybko się do nich przyzwyczaił… Po jakimś miesiącu przestałem dostrzegać rezultaty. Można kupić, ale bez też dacie rade.

  2. Mam wrażenie, że dzięki BCAA moja regeneracja przebiega o wiele sprawniej niż wcześniej. Jestem jakiś taki mniej obolały, mogę bardziej intensywnie trenować, ale mięśnie to od tego nie urosną…

    1. dokładnie – bcca jest zbędne. mówi o tym wiele publikacji, wystarczy przejrzec interent…no, ale jak ktos nie ma na co wydawac kasy, niech zamawia

  3. a ja mam zupełnie odmienne zdanie, panowie…. stosuje bcaa i widzę ogromną różnicę w treningach, uważam że działa, sęk w tym aby trafić na dobry środek, sam przetestowałem kilkanaście firm, zanim trafiłem na odpowiedni minęło sporo czasu, jednak było warto

Pozostaw odpowiedź kubson91 Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *