Acerola i jej wpływ na budowanie masy mięśniowej?

Cytryna jest najlepszym źródłem witaminy C — ten mit został już dawno temu obalony! Zaszczytne pierwsze miejsce należy do aceroli! Ten niewielki owoc zawiera jej trzydzieści razy więcej! Warto o nim pamiętać nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale również okołotreningowym! Dlaczego? Może ona bowiem wspomagać proces budowania masy mięśniowej!


Sprawdź również: Cynamon na spalanie tkanki tłuszczowej?


Acerola co to?

Acerola1)Clein N (1956). “Acerola juice—The richest known source of Vitamin C: A clinical study in infants”. The Journal of Pediatrics. znana również jako wiśnia z Barbados, to maleńki egzotyczny owoc pochodzący z tropikalnych rejonów Ameryki Środowej. Posiada charakterystyczny czerwono-purpurowy kolor, soczysty miąższ i słodki smak! Stanowi bogactwo witamin, minerałów antyoksydantów2) Hirst J, King MS, Pryde KR (October 2008). “The production of reactive oxygen species by complex I”. Biochemical Society Transactions. 36 . Przez wielu ekspertów uważany jest za prawdziwy cud natury! Jedna szklanka soku z aceroli dostarcza tyle samo witaminy C, co pięć kilogramów pomarańczy! To dopiero początek!

  • Acerola to doskonałe źródło magnezu, wapnia, fosforu i żelaza! Znajdziemy w niej również substancje pobudzające wydzielanie śliny, a co za tym idzie usprawniające trawienie!
  •  Warto również wiedzieć, że acerola to bogactwo kwasu foliowego! Kwas foliowy to jedna z najważniejszych witamin w organizmie człowieka! Reguluje wzrost i funkcjonowanie wszystkich komórek!
  • Zawarte w owocach karotenoidy i antocyjany działają przeciwnowotworowo i antystarzeniowo! Chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników!
  • Acerola tak samo, jak inne cytrusy jest owocem zasadowym. Pozwala zachować prawidłową równowagę organizmu!
  • Owoce aceroli są bogate w błonnik! Usprawniają pracę układu pokarmowego, reguluję trawienie. Dodatkowo doskonale oczyszczają organizm.
  • W owocach aceroli znajdziemy również wspomagające pracę mózgu nienasycone kwasy tłuszczowe oraz beta-karoten — związek zapewniający prawidłowe funkcjonowanie wzroku.

To jednak nie wszystko! Accerola jest uważana za jeden z kluczowych składników w żywieniu sportowców! Dlaczego?

Acerola w diecie osoby aktywnej fizycznie

Dieta odgrywa kluczową rolę w procesie budowania masy mięśniowej. Bez niej możemy zapomnieć o satysfakcjonujących efektach! Kluczowa jest nie tylko odpowiednia podaż makroskładników, ale również witamin i minerałów, które jako kofaktory wielu enzymów, są konieczne dla zachowania dobrego zdrowia i sprawności fizycznej! Zapewniają ochronę antyoksydacyjną, budują wytrzymałość, szybkość i kondycję! Jedną z najpoważniejszych konsekwencji ich niedoboru jest anemia, czyli niedokrwistość, którą bardzo łatwo pomylić z przemęczeniem. Objawia się:

  • zaburzeniami łaknienia
  • bolesnością stawów
  • problemami z pamięcią i koncentracją
  • spadkiem odporności
  • bezsennością
  • skłonnością do siniaków
  • osłabieniem mięśni i stawów
  • znużeniem

Acerola zawiera wszystko to, czego nam potrzeba! To doskonały, a przede wszystkim w pełni sposób na uzupełnienie ewentualnych niedoborów, a co za tym idzie zwiększenie efektywności treningowej!

Acerola i jej wpływ na budowanie masy mięśniowej

Acerola to przede wszystkim bogactwo kwasu askorbinowego, czyli jednego z najważniejszych związków organicznych w diecie sportowca i nie tylko! Odgrywa ona bowiem kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Jej niedobory będą widoczne nie tylko na sali treningowej, ale również w codziennym życiu! Jest polecana  osobom aktywnym fizycznie, zapracowanym i zestresowanym! Sprawdźmy zatem, jakich efektów możemy się spodziewać!

  • Lepsza regeneracja mięśni i stawów — acerola jest postrzegana jako obiecujący środek na domsy! Zwiększa produkcję kolagenu, wspomaga odbudowę skóry, ścięgien oraz naczyń krwionośnych. Ponadto wypłukuje powstały podczas treningu kwas mlekowy. Pozwala na szybszą i bardziej efektowną regenerację!
  • Poprawa odporności — acerola usprawnia pracę układu immunologicznego. Zapobiega przenikaniu szkodliwych mikroorganizmów do krwi, zmniejszając tym samym ryzyko chorób i przeziębień. Pozwala na regularne i zróżnicowane treningi!
  • Dobra wydolność, siła i wytrzymałość — acerola to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy podchodzenia naturalnego! Dodaje energii, zwiększa wytrzymałość i redukuje zmęczenie! Pozwala trenować częściej i bardziej efektywnie!
  • Większa przyswajalność żelaza — obecna w aceroli witamina C zwiększa przyswajalność żelaza! Niedobór tego składnika z reguły oznacza poważne kłopoty. Ospałość, szybsza męczliwość, brak energii — w takich warunkach trudno o efektywny trening!
  • Wsparcie układu hormonalnego — układ hormonalny3)Marieb E (2014). Anatomy & physiology. Glenview, IL: Pearson Education. odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego z nas. To właśnie on kontroluje funkcje fizjologicznie organizmu. Acerola wspiera jego pracę — reguluje aktywność gruczołów dokrewnych, pozytywnie wpływa na poziom testosteronu, a co za tym idzie ułatwia proces budowania masy mięśniowej — skutecznie wiąże białka.

Acerola w  proszku czy w tabletkach? A może sok? Co kupić?

Niestety, świeże owoce aceroli są w naszym kraju nie do zdobycia! Musimy więc zadowolić się ich przetworzoną formą. Do wyboru mamy proszek, sok i tabletki. Na co się zdecydować? Trudno powiedzieć. Zakup powinien być podyktowany osobistymi preferencjami. Jedyne, na co warto zwrócić uwagę to skład! Dobry produkt to taki, który nie zawiera szkodliwych substancji i dodatków — cukru, a jedynie czysty ekstrakt z aceroli!

  • Acerola w proszku — wzbogaci smak wody, soku czy koktajlu. Można ją również wykorzystać do pielęgnacji skóry twarzy. Jest odpowiednia dla wegetarian i wegan.
  • Sok z aceroli — posiada cierpki, kwaskowaty smak, który z pewnością nie wszystkim przypadnie do gustu. Po otwarciu należy go przechowywać w lodówce i spożyć w przeciągu 21 dni, w przeciwnym razie straci swoje właściwości! Najlepiej pić go solo lub dodawać do napojów o temperaturze pokojowej. Wysoka temperatura zabija dobroczynne składniki!
  • Acerola w tabletkach — to bez wątpienia jedna z najwygodniejszych form suplementacji. Małe, poręczne, bezsmakowe.

Acerola cena, gdzie kupić?

Cenę kształtuje kilka czynników. Jest ona zależna od składu, formy podania, gramatury, miejsca zakupu. Najkorzystniej zamawiać przez Internet.

Acerola w proszkuAcerola w tabletkachSok z aceroli
19,99-116,00  zł21,99-58,66 zł17,99-35,00 zł

Sprawdź również: Jabłczan kreatyny – czym jest? I jak go stosować?


Acerola jak stosować, żeby wiedzieć efekty?

Tabletki, proszek, sok — każdy produkt jest opatrzony konkretnymi wskazówkami, których należy oczywiście bezwzględnie przestrzegać. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na porę podania. O której godzinie zatem najlepiej stosować acerolę? Dawkowanie i sposób zażywania są w ścisłej korelacji z efektami. Jeżeli zależy nam tylko na wzmocnieniu odporności, nie musimy nerwowo spoglądać na zegarek. Nieco inaczej wygląda sytuacja osób regularnie trenujących na siłowni. W ich przypadku liczy się każda minuta. Okazuje się bowiem, że suplementowanie aceroli  bezpośrednio przed wysiłkiem, jak i zaraz po nim nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Naukowcy z Norwegii podjęli się próby odpowiedzi na to pytanie. Kilka lat temu zainicjowali bardzo ciekawe badanie, do którego to zaprosili 34 mężczyzn. Część z nich zażywała acerolę przed i po treningu, część placebo. Eksperyment trwał 90 dni, a jego uczestnicy ćwiczyli siłowo trzy razy w tygodniu. Wnioski? Druga grupa odnotowała większy przyrosty masy mięśniowej! Czy powinniśmy zatem odpuścić sobie jej zakup? Absolutnie nie! Musimy jedynie pamiętać o tym, aby nie przyjmować jej w posiłkach okołotreningowych! To wszystko!

Podsumowanie

Acerola to owoc, który bez dwóch zdań warto włączyć do swojej diety. Charakteryzuje się ponadprzeciętną zawartością witaminy C. 4) Stratton J, Godwin M (June 2011). “The effect of supplemental vitamins and minerals on the development of prostate cancer: a systematic review and meta-analysis” Jest uznawany za jeden z najsilniejszych antyoksydantów na rynku! Niestety, struktrua i mechanizm jego działania wciąż nie zostały dokładnie zbadane — zwłaszcza w kontekście kształtowania sylwetki. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że usprawnia regenerację.

  • Niweluje zmęczenie
  • Zmniejsza bolesność mięśni
  • Dodaje energii
  • Zapobiega przetrenowaniu

Niestety, nie przyspiesza procesu budowania masy mięśniowej! Wręcz przeciwnie, może go spowalniać, dlatego tak ważne jest, aby nie stosować aceroli zarówno przed jak i po treningu! Ten czas jest zarezerwowany dla odżywek białkowych lub carbo.

Acerola i jej wpływ na budowanie masy mięśniowej?
Rate this post

Przypisy   [ + ]

1.Clein N (1956). “Acerola juice—The richest known source of Vitamin C: A clinical study in infants”. The Journal of Pediatrics.
2. Hirst J, King MS, Pryde KR (October 2008). “The production of reactive oxygen species by complex I”. Biochemical Society Transactions. 36 
3.Marieb E (2014). Anatomy & physiology. Glenview, IL: Pearson Education.
4. Stratton J, Godwin M (June 2011). “The effect of supplemental vitamins and minerals on the development of prostate cancer: a systematic review and meta-analysis”

About Redakcja

Konsultacje Marek Krajewski - zakładka kontakt. Produkty opisywane na stronie są testowane przez nas oraz przez naszych ekspertów. Wszystkie zdjęcia produktów są wykonywane przez nas.

View all posts by Redakcja →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *